Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Indockning Motala 2010

Vi hade tidigt besämt att vintern 2010/2011 skulle vi stå på land. Dels hade vi lite reparationer som vi behövde göra under vattenlinjen (gå igenom bordsgenomföringar samt packa om packbox till propelleraxel). Vi hade även fått några skador av isen förra vintern som var tvugna att åtgärdas.

Att lyfta LAYA i Huskvarna med mobilkran var möjligt men kostade för mycket, samt att det fanns en osäkerhetsfaktor om kajen skulle hålla. Det kändes då inte rätt att lyfta henne i Huskvarna, utan vi tittade på andra alternativ. En kille på JSS tipsade om att det fanns en torrdocka i Motala som användes för vinterförvaring av större båtar som hade svårt att ta sig upp på land. Vi kontaktade Göta Kanalbolag som äger och driver dockan och hade sån tur att det blivit 1 plats ledig som passade oss perfekt. Dessutom var priset överkomligt så vi slog till.

DSC_0072.JPG

Torrdockan i väntan på vinterbesökare

DSC_0083.JPG

I väntan på slussning

Helgen 8-10/10 seglade Hasse upp LAYA tillsammans med 2 glada vänner till Motala. Seglen togs av och LAYA lades i hamnen under veckan som följde.

Tordagen 14/10 åkte Hasse & Agneta till Motala och övernattade ombord. Kl 07.00 fredagen 15/10 satte de igång med inslussningen i Göta kanal. Dockan ligger ca tre kilometer in i Göta Kanal nedanför en sluss och några broar, mitt emot Motala verkstad. Där var ca 10-12 båtar av skiftande storlek som skulle docka in. Vi hade blivit tillsagda att vi skulle in sist så vi fick vänta nån timme innan det var vår tur att slussa.

Väl inne i kanalen var det en fantastiskt fin höstdag med fina färger och löv som flöt på vattenytan.

Vi gick tillsammans med en ombyggd trupptransportbåt, och vi fick ligga och vänta en stund på järnvägsbron som hade tåg att passa innan de kunde öppna för oss.

DSC_0094.JPG

I slussen

DSC_0111_redigerad-1.jpg

Vackra höstfärger vid kanalen

DSC_0100.JPG

Broöppning

Väl framme vid dockan fick vi lägga till en stund utanför Motala verkstad och invänta vår tur. Vi skulle in sist i dockan och var tvugna att backa in. Det var helt vindsilla så backningen gick fint och vi lade till vid ett par förberedda stöttor på barbordsidan. Det var tvunget att förtöjda hårt mot dessa stöttor för det var inga stöttor på styrbordsidan då de hade varit i vägen för de andra båtarna. Vi säkrade även med förtöjningstampar in i land och dessutom kopplade vi loss dirkarna som gjordes fast vid ett vägstaket. På så vis hade vi även tampar i masterna som gjorde att vi inte skulle välta när vattnet sänktes.

DSC_0154.JPG

Dockan på väg att fyllas

DSC_0158.JPG

På plats i dockan

När alla var på plats stängdes portarna och luckorna öppnades. Dockan är konstruerad så att vattnet rinner ur själv genom rör under kanalen ner till Motala ström ca 11 meter lägre än Göta kanal. Väldigt finurligt konstruerat av Von Platen...

Det tog ca 1,5 timme att tömma dockan. Under tiden fick vi passa tamparna så att vi inte fick slagsida. Allt gick bra och tillslut kunde vi sätta ner stegen för att klättra ner och se hur LAYA låg upplagd på sin bädd.

Sedan restes stöttorna på styrbordsidan och hon kilades fast med träkilar. Vi tvättade av skrovet med högtryck innan de var dags att fara hem mot Jönköping igen.

Nu kommer vi de närmsta helgerna konservera kylsystem/motor med glykol och se till att inget kan gå fel under vintern.

Sedan börjar jobbet med att montera en badplattform, solfångare, vindgenerator etc...

Se även bilder från indockningen här.

DSC_0165.JPG

Vattnet nästan borta

DSC_0172.JPG

LAYA på sin bädd

DSC_0176.JPG

Vattnet borta. OBS tamparna i mastoppen till staketet.

DSC_0177.JPG

LAYA i väntan på våren.....

VIDEO. På väg genom kanalen.

VIDEO. Utanför Dockan.

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt