Indonesien-ett stort land

Många fiskare i Indonesien

26:e - 27:e November

Till havs

Vi seglade / gick för motor utefter nordkusten på Sumbawa. Rätt så händelselöst och vi turades om att sitta på vakt. Ibland hade vi sjöbris och ibland landbris i övrigt var det vindstilla och hett.

På morgonen sista dagen kom vi utanför kusten på Lombok. Då såg vi när vulkanen fick ett utbrott! En gigantisk rökpelare steg upp högt över bergen för att sedan sjunka ner o lösas upp. Detta hände flera gånger innan vanliga moln kom o skymde sikten.

Framme vid vårt mål Medana bay marina, gick vi in på de waypoints som fanns på deras hemsida. I dessa vatten stämmer inte sjökorten så bra. Vi tog en boj och när vi var klara o tittade upp, så stog vår gamla kompis Henke där på bryggan. Snabbt i med jollen o in o hämta honom. Blev ett roligt möte efter så lång tid.

Inchekning på marinan gick snabbt o lätt. Marinan ägs av en engelsman med fru som försöker att bygga upp denna verksamhet. Idag liten men kan säkert bli stor på sikt.

Vulkanen på Lombok får ett utbrott

Henke anländer

Vackra vyer på Lombok

LAYA i marinan

Tankning pågår från dunk

28:e - 29:e november

Bunkring

Vi har ju gått mycket för motor o var tvugna att tanka. Här kunde vi beställa 400 liter diesel. Kostnaden på 6,80 SEK per liter känns ju överkomlig även om detta pris är skyhögt över priset på macken. Men då får vi det levererat till LAYA och dessutom får vi inte tanka på macken..? Dieseln skulle levereras på kvällen, så vi gick in o la oss långsides vid bryggan.

Men det kom ingen leverans o även att vi fått betala i förskott skulle vi inte vara oroliga det skulle komma på morgonen därpå.

Mycket riktigt så tidigt på morgonen stod 400 liter diesel i dunkar på bryggan. Bara att börja slanga över detta i tanken efter det gått igenom vårt nyinköpta bränslefilter, kombinerat med tratt. Tog någon timme o sedan var LAYA fulltankad igen. Vi räknade på förbrukningen vi haft sedan Darwin o konstaterade att LAYA drar 2,5 liter i timmen på 1500 varv/min. Och ger oss då ca 5 knop. Helt ok tycker vi.

När allt var klart tog vi en taxi in till Mataram, huvudstaden på Lombok. Där fanns ett nybyggt shoppingcenter med en stor Hypermart - Supermarket. Vi vandrade runt nån timme o konstaterade att mycket var outhyrt i centret. Är nog inte lätt att införa ett nytt shoppingbeteende bland lokalbefolkningen. I mataffären var det långa gångar med matvaror som när man tog en vara blev det ett hål i hyllan. Det var bara varor längst fram på kanten o hyllorna var i princip tomma. Priserna var mycket konstiga. Ett paket musli på 500 gram kostade över 100 SEK! Det verkade som att prissättningen var baserad på varans utseende o inte på inköpspriset. Men vi lyckades att handla relativt bra förutom kött som var väldigt dåligt. Vi får lösa detta på annat sätt.

Tillbaks i marinan så beslutade vi att ligga kvar vid bryggan Det var ju smidigt o skönt att kunna gå iland när det passar, nu när vi skulle bli 5st ombord.

Lokala badare

Den lokala moskén, finns överallt... och hörs

Häst o vagn, ett vanligt transportmedel

Små hästar o små kärror

30:e november

Gerth anländer

Alex o Henke hade beslutat att ta en tur till några vattenfall på Lombok. Vi skulle vara kvar hemma o vänta på Gerth som skulle anlända under dagen. Men de hann aldrig åka iväg innan Gerth stod på bryggan o ville komma ombord. Gerth är vår flitigaste crewmedlem! Han har varit ombord mellan Portugal - Kanarieöarna, över Atlanten, och en period på Tobago till Aruba. Nu är fjärde gången han kommer.

Under dagen så vart det snack o lite fika och mycket berättande både från oss o Gerth vad som hänt sedan sist.

På eftermiddagen kom Henke & Alex tillbaks efter en lyckad tur.

På marinan fanns en kvinna som säljer matvaror som inte finns att köpa nån annan stans. Vi la en stor beställning på kött o godsaker... Middag på restaurangen där vi donerade en svensk flagga med våra namn på.

Gerth fick en åktur direkt

Hela besättningen med flaggan som nu hänger i restaurangen

Damer på marknaden, måna om att visa sina ringar

1:a December

Mot Gilli Air

Lång väntan på våra matvaror som skulle komma efter lunch. Men tillslut kl 15.00 så anlände det och vi kastade loss från marinan. Gilli Air ligger bara 4 Nm från marinan så vi kom dit i god tid innan mörkret. Tog ett tag innan vi fick en acceptabel ankarplats. Fick flytta en gång eftersom gubbarna i turbåtarna ansåg att vi låg i vägen. Men tillslut var det acceptabelt för alla.

Allt transporteras på scooter

Nemo bodde här

Fina sjöstjärnor

2:a - 3:e December

Gilli Air ett turistparadis

Vi var inne en sväng o utforskade ön. Här finns turister i mängder, dykcenter, restauranger o allt som en turist vill ha. Rätt så mysigt med inga motorfordon utan bara hästar eller eldrivna mopeder. När vi tog en fika så kom ett rejält åskväder så vi fick vänta ett tag att åka tillbaks till LAYA.

På morgonen därpå så stack vi iväg o snorklade utefter en revkant. På vägen dit så började utombordaren o "slira" vid höga varv så vi fick ingen kraft men på tomgång så gick det hyfsat.

Snorlkingen var bitvis ok med en fin sköldpadda och en välkamoflerad skorpionfisk..

Tillbaks på LAYA lyftes utombordaren och vi konstaterade att det sitter en slirkoppling som var utsliten så propellern snurrade. Det fanns alltså ingen brytpinne... Det enda att göra var att steloperera propellern med en tunn skruv som gängades igenom propeller o bussning och låste fast splinesen som sitter på axeln. Operationen lyckades o nu går den igen men vi får nog köpa ny propeller på sikt.

Efter allt var klart halade vi upp ankaret o satte kurs norrut...

Koraller i alla former

Anka till middag - fina grejor!

Vackra vyer...

4:e December

Palau Saibus

Natten bjöd på fin undanvindsegling, den var så bra att vi tvingades att reva segel för att reducera hastigheten för att inte komma fram för tidigt. Vi hade också en åsk o blixtshow utan dess like. Mycket blixtar runt oss nästan hela natten, men just över oss hade vi stjärnklart så det var aldrig någon fara.

På morgonen anlände vi till Palau Saibus som ligger ca 80 Nm norr om Lombok utanför en större ö som heter Kangean. Detta är utanför alla normala turistvägar och de enda utlänningar som kommer hit är kanske en o annan långseglare som vi. När vi kom fram o skulle ankra så kom en fiskebåt som med gester förklarade att där var inte bra. Visade oss på en bättre plats. Som tack för hjälpen fick de några burkar Coka Cola och lite tandborstar som Gerth haft med som gåvor. De blev glada för detta o vi försökte samtala lite men det gick inte så bra.

På eftermiddagen snorklade vi på ett rev i närheten. Oh vad glada vi blev när vi såg att det var helt orört och helt fantastiskt vackert med koraller i alla färger o former.

På kvällen blev det lite ovanligare middag. Till förrätt ägghalvor med Kalles Kaviar och en snaps. Huvudrätten var en helstekt anka serverad med stekt potatis och sky. Allt smakade underbart gott och vi avslutade kvällen på fördäck spanandes efter stjärnfall.

Vackra korallrosor 2 meter i diameter

En ilsken clownfisk som hävdar sitt revir

Ser sin spegelbild i glaset som en rival

Annan sorts Anemonfiskar

Fina korallfiskar

5:e December

Saubi

Efter snorkling på förmiddagen så gick vi 15 Nm till Saubi. Ingen aning om vad vi skulle hitta där men när vi droppat ankaret så möttes vi av en fantastiskt vacker by. Genast kom några barn ut o fick lite pennor o tandborstar.

Vi åkte iland och blev under högtidliga former inbjudna till en familj. Vi ombeddes att sitta på golvet o vi försökte konversera på alla språk. Vi blev bjudna på chips o isthe som någon hade sprungit till affären för att handla till oss! 30 personer trängdes i rummet o det var fullt utanför som tryckte näsorna mot glaset för att se på utlänningarna. Vi blev sedan guidade till affären där vi kunde köpa ägg. Sedan till skolan där det blev stor uppståndelse när läraren Herman försökte prata med oss och förklara för eleverna vilka vi var.

Vi träffade en kille som faktiskt pratade bra engelska. Han hade viljan att lära sig o tog chansen nu när det fanns några att prata med.

På kvällen fick vi besök av 4 st 15 åriga studenter som också ville prata engelska och det uppskattade vi mycket.

Fullt hus

Den minste som kollade in oss

Guidning i byn

Herman, läraren slår i lexiconet

Blyga flickor i sina skoluniformer