Koh Lanta - Phuket

Nu står LAYA på land

1:a - 6:e Februari

Koh Lanta

Fredrik o Linda mönstrade av och tog in på ett hotell de sista 4 dagarna. Smart att få 2 olika semestrar...

Vi passade på att besöka tandläkaren här i Thailand. Kvalitén är mycket hög och de tog även bilder av tänderna som presenterades på storbild och de kunde förklara på ett bra sätt vad som behövde göras. Priserna är nog halva priset mot Sverige så man förstår att många gör större tandjobb härnere.

En dag fick vi låna en scooter av Dick o Lotta o fräste runt södra delen av ön upp o ner för backarna. Lite otäckt är det allt för tempot är högt och vänstertrafik, men det gick bra i alla fall.

Vi återgäldade lånet av scooter genom att ta ut Dick o Lotta på en segeltur till Koh Ma som ligger ca 9 Nm ut från stranden.

Vår jolle gav nu upp fullständigt. Först pajjade ena hjulet så vi inte kunde få upp den på stranden längre. Sedan la motorn av totalt. Förgasaren ger ingen bensin längre så den är tvärdöd. Vi var på en verkstad i försökte göra rent den men det är ett munstycke som har rostat fast o inte går att rubba, det är nog där det är stopp.. Så det blev till att paddla eller simma med jollen på släp och hoppas att man hittade snälla människor som hjälpte till att dra upp den ovanför tidvattenmärket.

Vi var också på Svenska skolan och berättade om vårt projekt. Kul att träffa intresserade svenskar. Också bra att skaffa kontakter inför att vi kommer tillbaks i höst.

Linda & Fredrik mönstrar av

Turbåtarna på Phi Phi kör som galningar

7:e - 9:e Februari

Phi Phi, Coconut Island

Nu var det dags att segla vidare. Ankaret halades upp och kurs sattes mot Phi Phi. När vi gick genom sundet mellan Phi Phi Don och Lei så ökade vinden som utlovat så vi gick in i viken på västra delen av Phi Phi don och ankrade på samma plats som innan. Många fiskebåtar låg här också i skydd för vinden. En otrolig trafik med longtailbåtar och speedboats som susar runt oss bara med några meters marginal.. Tror inte de gillar ankrade segelbåtar här. Men det var ju bara att strunta i. På kvällen drog musiken igång som vanligt. En riktig partyö har detta tydligen blivit.

Morgonen därpå seglade vi vidare mot Ko Mahprao Eller Coconut island som det också kallas. Ligger nära Phukets östkust. Där har en kompis till oss Ari ett hus och han ville att vi skulle titta förbi. Detta blev en kul dag med god lunch och åkande i hans fräsiga offroad bil på skumpiga vägar och ibland ingen väg alls! Lite besvärligt blev det dock när vi skulle iväg. Tidvattnet hade sjunkigt mer än vi trodde och vi stod fast i dyn där det enl sjökortet skulle vara 3 m. Väntade ett tag till det steg o sedan puttrade vi sakta sakta ut tills dyn släppte sitt grepp om LAYAS köl. Ankrade för natten i skydd bakom Ko Rang Yai. Kul var att vi fick 3 st offertförfrågningar för föreläsningar som vi svarade på denna dag!

Efter en lugn morgon seglade vi upp till Yacht Heaven marina där vi ankrade utanför. Nu har vi bata 15 min färd imorgon till Phuket Boatyard där vi skall lyfta LAYA. Vi passade på att ta av mesanseglet och genuan. Blev lite svårt att vika genuan på däck men efter nån timme hade vi packat ihop genuan och den var i sin segelpåse. Sen lyfte vi jollen upp på fördäck. Får vara nöjda med denna dagens jobb.

Futuristisk superyacht för ankar

En silltallrik smakar fint

Ari med sin offroadbil, bra att ha på skumpiga vägar

Viker Genuan på fördäck

10:e - 14:e Februari

Phuket Premiere Boatyard

Vi blev lotsade in under lågt hängande kraftledningar o in i en smal grund vik. Där väntade ett helt lag med arbetare som mycket proffisionellt tog hand om LAYA och lyfte henne med en hydrallyftare. Efter nån timme var hon avspolad under vattenlinjen och uppallad på sin plats där hon nu skall stå i 7 månader.

Boatyarden ligger lite utanför allfartsvägarna och här finns inget egentligen förutom gummiplantage, liten affär som säljer vatten o glass och uppställning för båtar. Vi blev rådda att hyra en moppe så man kan ta sig in till Yacht Heaven marina där det finns restauranger och affär. Grannen skjutsade Hasse till uthyrningsfirman så vi kunde hyra en scooter för 250 bath/dag = 60 SEK.

Sen höll vi på i 4 dagar med att göra LAYA klar för att lämna henne. Rätt mycket jobb i hettan. Ibland orkade vi inte utan stack iväg på moppen till nåt shoppingcenter för att få svalka. Men trafiken här är livsfarlig de kör som stollar i hög fart o ibland på fel sida vägen så man får passa sig när man kör så det inte händer en olycka.

Gummiplantage på boatyardens område

Här samlas gummit upp

Agneta och vår hoj

15:e Februari

Vi åker hem till Sverige igen

Sista dagen gick åt till det sista fixandet med LAYA. Också tillbaka lämnandet av hojjen och lunch vid marinan. Tiden släpade sig fram o vi svettades floder i värmen.

Båtgrannen erbjöd sig att skjutsa oss till flygplatsen. Flyget går kl 00.50 i natt och vi anländer till Köpenhamn den 16:e vid lunchtid. Sedan tåg hem till Jönköping dit vi beräknas anlända 18.51.

Nu blir det fullt fokus på våra föreläsningar. Mycket är bokat redan men vi behöver många fler bokningar. Skall bli så kul att träffa alla vänner o bekanta när vi kommer hem.