Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

,

Langkawi T/R

_DSC1939_redigerad-1.jpg

Inte alla restauranger man kan ankra utanför    

Tillbaks till startsida loggböcker  

21:a Januari

Söderut

En gång per år måste LAYA lämna Thailand. Detta pga tullregler som säger att man måste importera båten till Thailand o betala thaimoms. Därför är det bättre att segla ut ur landet och ner till Langkawi och Malaysia för att börja om på ny kula igen. Och det är alltså dit vi är på väg. Vi lämnar Koh Mook och styr söderut.

Under färden upptäcker vi att vi fått fel tvätt hos tvätttanten på Koh Lanta. Vi har någon annans o var är vår? Jaja inte mycket att göra nu, vi tar det sen.

Efter lång dags motorgång pga dålig vind ankrade vi på ostsidan av Koh Tarutao. Ett häftigt åskväder bröt ut och det var skönt att ligga nedanför de höga bergen som gav oss visst skydd. Idag sista dagen för Hasse med antibiotika, skönt att det är över...

Vår autopilot har under en tid krånglat och nu funkar den inte alls utan vi tvingas att handstyra. Vår dotter Louise lyckades att hitta en begagnad kontrollenhet på E-bay i USA. Vi beställde denna och adresserade den till mäklaren på Yacht Haven.

_DSC1831_redigerad-1.jpg

Handstyrning gäller

_DSC1858_redigerad-1.jpg

Segling söderut

_DSC1797_redigerad-1.jpg

Royal Langkawi marina

22:a -23:e Januari

Kuah Langkawi

På morgonen sattes kusr söderut igen innan frukost. Vi ville komma fram och kunna klarera in innan de stänger.

Hasse kände sig lite tjyvis med illamående men det fick gå. När vi anlände Kuah beslutade vi att gå in i marinan för att slippa köra jollen långa sträckor. Inklareringen på färjeterminalen gick snabbt o bra och vi tyckte vi var förtjänta av kaffe på Starbucks. Då fick Hasse feber igen! På svaga ben vandrades tillbaks till LAYA. Inte kul med feber i tropisk värme! Troligtvis så hade det bredspekrum antibiotikat som gavs för lunginflammationen slagit ut magen o det var det som spökade. Agneta tog sig till ett apotek där de visste på råd. En massa piller med nyttiga bakterier skulle intagas o visst 24 tim senare så var han på benen igen.

Så mycket mer hände inte i Kuah. Vi stannade två nätter i marinan fyllde vatten och gjorde oss klara för avfärd.

_DSC1810_redigerad-1.jpg

Tankning av billig diesel

24:e Januari

Seglats norrut

På morgonen knatade vi iväg till färjeterminalen direkt när de öppnade kl 08.00 så på 40 minuter hade vi klarerat ut ur landet. Tillbaks till marinan och flyttade LAYA till tankbryggan där 300 liter diesel inköptes till priset av 5,50:-/liter. Därefter betala o göra klart på marinan o kasta loss för att segla norrut. Vi var mycket nöjda att ha klarat av allt detta på 1,5 timme och var altså på väg norrut kl 09:30!

Vi passerade de trånga sunden för att komma till Langkawis ostsida. Sedan segelsättning och kurs rakt norrut. Fram på eftermiddagen tornade det upp sig ett rejält åskväder. Snabbt revade vi seglen innan åskbyarna piskade ner på oss. Åskan slog ner i vattnet väldigt nära flera gånger o det är skrämmande vill jag lova.

Fram mot kvällen ankrade vi vid Koh Bulan, en fin skyddad vik vid en öde ö... Ja så öde var det inte... Efter vi ankrat fylldes hela viken med fiskebåtar som låg med sina lampor och puttrande generatorer hela natten. Blev inte mycket sömn här inte.

_DSC1827_redigerad-1.jpg

Fiskebåt med sina lampor

_DSC1905.JPG

Leriga vägar att åka tuk tuk på

_DSC1914.JPG

Annorlunda toalettskylt

25:e - 26:e Januari

Koh Mok - Koh Lanta

Vi fortsatte norrut på lätta vindar så det blev att stötta med motorn mest hela vägen. På eftermiddagen anlände vi till Koh Mook igen där vi ankrade på vår vanliga plats. Tuk tuk färd in till byn där vi sög i oss en mangoshake och fyllde på telefonkortet. Middag på vår favvorestaurang på kvällen.

Färden fortsatte sedan mot Koh Lanta där vi ankrade på Klong Dao på eftermiddagen. Snabbt upp till tvätttanten där vi bytte tvätten som blivit fel. Vår tvätt var ok och på plats. V.i hoppas att familjen som varit utan sin tvätt som varit i Langkawi o vänt inte hade varit nakna under tiden.

_DSC1916_redigerad-1.jpg

Koh Mook

27:e Januari

Koh Lanta

Vi stannade 2 nätter på Koh Lanta. Försökte få tag i en insexnyckel i tumformat till en offeranod på propelleraxeln, men nä det gick alla järnaffärer bet på.

Vi kontaktade Tina som är rektor på Svenska skolan och skänkte en stor hög på över 20 Kg med fina böcker om Sverige, Vättern och Småland till dem. Om LAYA skall säljas vill vi att dessa fina böcker kommer till nytta och det känns fint att skänkte dem till skolan.

Vi har fått en kompis på Klong Dao. Mr. Nui äger restaurangen Sogood och är alltid så oerhört hjälpsam. Vi lånar moppe av honom o han fixar vatten och is Är bara att hämta. Bra mat är det också så Sogood vill vi gärna rekommendera.

GOPR1853_redigerad-1.jpg

Sergeant Major fiskar överallt

28:e Januari

Phi Phi Island

På morgonen lite pill o fix ombord innan vi halade upp ankaret o satte kurs på Phi Phi island. Vi anlände efter lunch och fick till en fin ankarplats utefter bergväggen. Direkt for vi in med jollen o tog oss en mangoshake i aircondition på Mango Garden. De har nog bästa shaken vi smakat.

På kvällen gick vi runt o kollade på folklivet o käkade middag . Hasse passade på att ta en massage.

Vi trivs på Phi Phi. Är kul att kolla på allt folk o faktiskt är priserna riktigt bra.

I nattmörkret puttrade vi ut i jollen till LAYA.

GOPR1872_redigerad-1.jpg

Lång simtur hem släpandes på jolle

_DSC1949_redigerad-1.jpg

Trasig bränsleanslutning

_DSC1959_redigerad-1.jpg

Agneta på Chalong pier

29:e - 30:e Januari

Chalong bay

Vi ville passa på att snorkla lite innan vi lämnade Phi Phi. Tog jollen en bra bit ut mot udden där vi vet att snorklingen är bra. När vi kom fram la utombordaren plötsligt av. Bränsleslangfästet som sitter i motorn hade bara gått av! Det blev en lång simtur hem till LAYA igen med jollen på släp. Trötta hissade vi upp jollen o gav oss iväg mot Phuket o Chalong bay. Tack o lov hittade vi ett bränsleslangsfäste ombord o kunde laga jollemotorn. Att ha reservdelar ombord är ovärderligt.

I Chalong hittade vi en boj och åkte in till Yacht Controll. Där besöktes hamnkapten, gränspolisen o tull och snabbt var vi inklarerade i Thailand igen.

Dagen därpå hyrde vi bil och stack upp till Yacht Haven dit vår nya autopilot hade kommit. Passade även på att ta ett möte med mäklaren o se till att han hade fått bilder på LAYA. Tillbaks ombord var det med spänning som autopiloten anslöts.... o konstaterades att den INTE fungerade! Nåja på vår gamla var det knapparna som hade pajjat o de fungerade ju på den nya. Plockade isär bägge o bytte kretskort med varandra o vips hade vi fått en fungerande autopilot..

_DSC1974.JPG

Nya begagnade autopiloten

GOPR1905_redigerad-1.jpg

Koraller på Koh Racha Yai

GOPR1896_redigerad-1.jpg

Här en form av brännkorall

31:a Januari

Koh Racha Yai

Vädret var bra och vi var sugna på att ta oss till Koh Racha Yai som ligger en bit ut till havs söder om Phuket. Under turen dit hade vi sällskap av massor av turbåtar med mestadels kineser på. Autopiloten fungerade fint och vi hade nu funktioner vi aldrig haft på den gamla enheten pga knappar som ej fungerat men nu fungerar allt.

Framme vid ön där det redan var en massa båtar lyckades vi få en boj att ligga vid. Detta var i grevens tid för snabbt var hela bukten full av båtar o ibland låg det tre katamaraner i bredd på samma boj. Alla skulle snorkla med flytväst och livboj runt magen fastknutna i aktern på sin båt.. haha. Runt kör snabbtgående jollar och longtailbåtar ,så kändes helt livsfarligt att vara i vattnet. Många kördes iland och de såg ut som en stor flock med pingviner i kikaren där de stod o väntafe på sin båt tillbaks. Fram på eftermiddagen vågade vi oss iväg med jollen för lite snorkling. På kvällen när tystnaden lagt sig i bukten åkte vi in till stranden o letade upp en restaurang för att äta middag.

GOPR1911_redigerad-1-2.jpg

Efter en snorkeltur

_DSC1979_redigerad-1.jpg

Många båtar i bukten

_DSC1986_redigerad-1.jpg

Proppfullt

_DSC1996_redigerad-1.jpg

Ibland ser det trångt ut

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt