Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Langkawi - Var tog paketet vägen?

_DSC9532_redigerad-1.jpg

Kinesiska nyåret. Stort firande     

Tillbaks till startsida loggböcker  

23:e - 27:e Januari

Ibland kanske man har rätt att vara irriterad

Vi anlände till Kuah och gjorde en snabb incheckning på färjeterminalen. Allt gick som smort och dessutom gratis.

Vi fick kontakt med Surin på Sunbird Yacht & Marine resources som kunde fixa nya Thailändska visum till oss. Passen skickar hon till konsulatet i Penang med färjan och skulle ta ett par dagar. Vi tyckte detta var intressant. Att slippa behöva segla ner till Langkawi igen skulle spara både tid och pengar för oss.

På kvällen middag på en restaurang med makalös service. När vi satt oss slängdes en meny fram ihop med ett block o en penna. Bara att skriva upp vad man ville ha. Alkohol fanns inte alls. Efter en stund kom en man släntrandes o samlade in blocket o grymtade förnöjt. Slängde fram ett paket servetter som vi fick öppna själva.

Efter ca 20 minuter kom han ut o informerade att en av rätterna fanns inte längre så vi fick beställa nåt annat. Tillslut kom maten. Smaklös o intetsägande... Men den var i alla fall billig!

Nu skulle vår nya motor och växellåda till ankarspelet levereras till Langkawi. Vi hade fått ett trackingnummer av generalagenten i Thailand och följde paketets färd. UPS var distributör och paketet passerade Standstead/London sedan Köln i Tyskland.... Sen var det tyst i över ett dygn. Sen dyker den upp i Sydafrika på väg ut till en mottagare i Kapstaden!! Ringer UPS servicetelefon i Malaysia som inte bryr sig utan hänvisar till avsändaren. Men paketet var ju rätt adresserat! Det kunde vi klart se på sändninginformationen. Sedan kontaktades UPS via Facebook och hamnade i USA. De brydde sig heller inte. Tillslut ringde vi UPS i Sverige som heller inte ville kännas vid problemet. Alla hänvisade till att avsändaren skulle felanmäla sändningen trots att felet helt klart inte begåtts där. Ingen av UPS representanter ville alltså ta tag i problemet. Mycket anmärkningsvärt att ett internationellt fraktbolag behandlar sina kunder på detta viset. Vi kunde nu inte få vår reservdel för inga utleveranser skulle ske på ca 1 vecka på grund av det kinesiska nyåret. Hur vi skall få delen återstår att se... Nä detta var andra gången som UPS har klantat sig och vi kommer inte att anlita dem igen!

På  fredagen mönstrade Janne av för vidare färd mot Singapore och Indonesien. Det har varit kul att ha en erfaren långseglare ombord. Mycket diskussioner har vi haft om långsegling och även om vår framtida försäljning. Säkert träffas vi igen.

_DSC9505.JPG

Trevlig middag på Sun Café på Langkawi

_DSC9508_redigerad-1.jpg

Janne mönstrar av

_DSC9513_redigerad-1.jpg

Härliga vyer finns överallt

_DSC9521.JPG

Liten del av Nyårsbuffén

_DSC9526.JPG

Agneta nöjd o glad. Hon blir nog mätt!

27:e - 30:e Januari

Kinesiskt nyår

Vi tog in i Rebak Marina över helgen dit vårt försvunna paket skulle ha levererats. Visst... vi visste att det inte skulle komma men ibland är det skönt att ladda batterier kunna göra lite reparationer som man behöver stå på en brygga för, och njuta av lite polbad.

Kinesiska nyåret var på lördagen o vi bokade ett bord i restaurangen där det serverades en överdådig buffé med allehanda asiatiska rätter. Men annars var det ett lugnt firande som tydligen mest sker i hemmet med familjen.

Vi tog färjan in till Langkawi en dag o hyrde en moppe som tog oss runt på ön. Våra pass var färdiga med nya visum så de plockades upp också.

På måndagen anlände Oscar & Jessica som skall vara med oss en vecka och segla norrut till Phuket. Så fort de kommit ombord checkade vi ut från marinan o satte kurs mot Kuah där vi skall klarera ut. Vi behövde också diesel. Vår nyvunna vän Surin skulle fixa detta men gubben som jobbade på dieselpråmen hade tagit ledigt för nyåret. Hon ringde då till Royal Langkawi Yacht club som lovade att hjälpa oss. 588 liter diesel tankades för 5:-/liter. Nu gällde det att passa på att fylla tankarna när det var så billigt.

På kvällen middag på en kinesrestaurang som var full av firande kineser som passade på att äta en gemensam middag med familjen. Stökigt o stimmigt men kul och god mat.

_DSC9544.JPG

Jessica o Oscar mönstrar på

Liten seglingvideo

IMG_0439.JPG

Vy över Kuah hamn

_DSC9566_redigerad-1.jpg

Härlig seglats norrut

31:a Januari - 6:e Februari

Norrut

Vi satte av norrut genom en skärgård på östra sidan av Langkawi. Det var trångt o väldigt grunt på sina ställen så vi smög oss igenom sakta sakta. Men allt gick bra och vi nådde fritt vatten. Vi seglade på med revade segel upp till Koh Bulan och ankrade i fint skydd mellan 2 öar. Tog en jolletur och kollade in omgivningarna. Helt öde öar och ingen "wokkäring" så långt ögonen nådde så det blev middag ombord.

Dagen efter härlig seglats norrut för fulla ställ upp till Koh Mok. Agneta, Oscar o Jessica tog en tuk tuk in till byn o Hasse stannade kvar ombord. Ville säkerställa ankringen ett tag för det var lite svårt att få vettigt ankarfäste. På kvällen middag på restaurang. Morgonen därpå jolleutflykt till Emerald Cave och simtur in i grottan. Sedan seglats norrut mot Koh Lanta där vi ankrade utanför Klong Dau stranden som vanligt. Vi hade plockat isär förgasaren till jollemotorn under färden. Tomgången var dålig o vi ville fixa detta. Nu när vi skruvade tillbaks förgasaren fick vi inte igång motorn alls! Blev att paddla in till stranden. Där dök flera kändisar upp och tyckte det var kul att se oss. På morgonen därpå lyckades vi o få igång motorn igen under stort jubel. Skönt att slippa paddla.

Vi stannade 2 nätter på Lanta och Oscar o Jessica passade på att hyra en moppe som tog dem runt ön.

Vi fortsatte sedan mot Phi Phi. En härlig seglats i halvvind ca 6-7m/sek, LAYA gjorde ibland fina 7 knop. Direkt efter ankring snorkeltur med massor av hungriga fiskar som gillade brödet vi hade med. De blir så tokiga så man inte ser handen framför sig och de nafsar i allt som sticker ut.

Dagen därefter tog Oscar & Jessica en vandring upp till utsiktplatsen innan vi avseglade mot Phuket och Chalong. Inklarering på Phuket Marine control ute på piren i Chalong där vi slapp alla problem med att erlägga bond för båten p.g.a att vi nu hade bra turistvisum. Skönt att slippa även om man kan "betala" en slant för att slippa.

Oscar och Jessica mönstrade av och fortsatte sin resa i Thailand. Kul att ha haft er ombord!

Vi tog en taxi till ett stort företag som säljer elgrejor. Lyckades där att få tag i ett nytt relä till watermakern. Sen var vi o njöt i aircondition på det stora shoppingcentret Central Festival utanför Phuket Town. Rätt som det var ringde telefonen. Det var Phil på Prestige Marine som varit så snäll och låtit oss använda hans adress för att skicka den försvinna delen till ankarspelet. Han sa att han hade den i sin bil och undrade var vi var. Då kom han till och med o hämtade oss o körde oss till Chalong. Denna kille kan vi bara ge alla lovord som finns!! Han har ställt upp o hjälpt oss med mycket inte bara sådant som var relaterat till hans jobb.

_DSC9574.JPG

Oscar kollar seglen

_DSC9576_redigerad-1.jpg

För fulla segel

IMG_0443.JPG

Mumsig Schnitzel på Cozy Guesthouse

_DSC9585_redigerad-1.jpg

Febril aktivitet i Phi Phi hamn

_DSC9600.JPG

Fullastad turistbåt

_DSC9611.JPG

Gryning i Chalong

_DSC9623_redigerad-1.jpg

Den stora Buddhastatyn på Phuket

IMG_0447.JPG

Inklarerade till Thailand igen

7:e Februari

Ankarspelet på plats

Tidigt på morgonen innan värmen satte in startade vi med att demontera den gamla motorn/växellådan till ankarspelet. Det satt stenhårt fast så mycket pust o stön innan det var urmonterat. Det nya kom snabbt på plats och allt gick bra tills en elkabel skulle anslutas. Det visade sig att redan på fabrik hade de dragit en mutter i korsgängor! Helt omöjligt att få på muttern... Efter många försök återstod bara att såga av muttern några mm och försiktigt få gängorna rätt igen. Nervöst skruvades muttern på o JA! det fungerade. Spelet provkördes o allt ser bra ut, vi får se när vi testar skarpt läge med ankring...

_DSC9628.JPG

Ankarspelet har rest över halva jordklotet

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt