Las Perlas - Stilla havet

7:e December

Panama City en fantastisk stad

Lite morgonbestyr ombord och en tidig lunch sedan tog vi taxibåten in till Balboa Yacht Club där vi mötte Henrik som hämtade oss i bil.

Han tog oss på en fin rundtur i Panama city. Såg mycket intressant och även en del slumområden han körde igenom. Panama city är en vacker stad med sin imponerande skyline i den nya delen och vackra gamla byggnader i andra delar.

Vi var även förbi hans bostad på andra sidan kanalen där han bor i den föredetta amerikanska basen. Vi var även vid en restaurang utefter kusten där vi stannade för en öl.

Han släppte sedan av oss i Albright Mall som var ett GIGANTISKT shoppingcenter. Det tycktes aldrig ta slut. Därifrån taxi hem till LAYA igen.

Panama Citys imponerande skyline

Agneta, Henrik & Frank vid Stillahavskusten

Biodiversity museum med det färgglada taket

8:e December

Dieseltankning - Taboga island

Vi släppte bojen i marinan och satte kurs utefter causewayen som är en gigantist vågbrytare som sträcker sig ca 3 Nm ut i havet. Längst ut finns en ö och där Flamenco Marina. De har en sjömack där med möjlighet att tanka. Vi ropade upp den på VHF:en o fick vänta ca 1,5 tim innan vi fick plats att tanka. Tog en stund men sedan var vi redo att ge oss ut på Stilla Havet. Kurs satten på Isla Taboga som ligger bara 7 Nm ut. Där ankrade vi och tog jollen in till den lilla vackra byn. Mycket vänliga människor som hälsade på oss med ett leende. Vacker ö med massor av fina blommor överallt.

Bojarna är bra viloplatser för pelicanerna

Litet tempel på Isla Taboga

Hasse & Fisken som gav oss 3 måltider

9:e - 11:e December

Las Perlas, Isla Contadora

Vi satte segel och hade ett härligt kryssben 39 Nm till Isla Contadora. På vägen fick vi reva storen då det brallade i lite för mycket o vi fortsatte med genua och mesan. Just innan vi kom fram till Las Perlas small det till i fiskelinan. Vi fick en fin makrillliknande fisk som gav oss fina middagar.

Isla Contadora är den mest utvecklade ön i ögruppen. Vi ankrade på läsidan och tog jollen in till stranden. efter en liten stigning så hittade vi en asfalterad väg. En kvinna stannade med sin motordrivna golfbil och berättade att byn ligger 10 minuters gångväg. Vi knatade dit och hittade några små butiker och restauranger. Ön har även en landningsbana där små plan landar med turister till ön. Det finns lite hotell där de kan bo. Ön är täckt av tät grönska med en hel del blommande orkidéer. Vi stannade här några dagar och utforskade ön till fots.

Pinfärsk Sashimi

Flygplatsen på Contadora

Vilda orkidéer

12:e December

Isla Ampon, Chapera

Vi satte kurs söderut och lotsade in oss i en trång lagun. Det var lågvatten så vi visste att det vattnet vi hade var lägsta vattenstånd. Vi hade full utkik då vi passerade in för våra elekroniska sjökort visade inte de stora stenrev vi hade på sidorna. Vår cruisingguidebok stämde dock så att allt gick fint. På en närbelägen ö fanns en bosättning Casaya så vi tog jollen dit o hälsade på. Vi träffade en trevlig man som visade oss runt i byn. Vi samtalade på vår knaggliga spanska men vi förstod varandra bra. 180 pers skulle bo där i den lilla fiskebyn. Där fanns en kyrka och en skola som precis stängt för det fanns inte barn tillräckligt längre. Bara 6 st så de fick gå i skolan på någon annan ö i närheten.

Ankringen kändes inte helt ren för det var grumligt vatten med bara mangrove runt om så vi halade upp ankaret o drog iväg till Isla Chapera där vi ankrade utanför en vacker sandstrand över natten.

Lilla fiskelägret på Casaya

Kyrkan i den lilla byn

Skylten som det står 180 innevånare på (tror vi)

Trevliga mannen som visade oss runt

Liten ö i Las Perlas

13:e December

Isla Saboga

På förmiddagen flyttade vi på oss upp till Isla Sampon som ligger grannön med Contadora. Skälet var framförallt att vi väntade ett telefonsamtal från 2st framtida besättningsmedlemmar som var intresserade av att mönstra på i januari. Där var det bra mottagning och vårt samtal via SKYPE var lika bra som att prata med någon precis bredvid.

På eftermiddagen tog vi jollen in på ön. Rätt fattigt jämfört med grannön men glada människor som vinkar med ett leende. Fin utsik uppifrån kyrkan som låg på en höjd. På kvällen ösregn o åska.

Vackert beläget litet hus

Utsikten från kyrkan, LAYA till vänster

14:e - 15:e december

Tillbaks till Taboga Island

Under natten och morgonen regnade det ordenligt. Vi halade upp ankaret kl 07.00 och satte kurs tillbaks mot Panama city igen. Vi beslöt att gå tillbaks till Taboga strax utanför stan. Vi tyckte ju det var så fint där.

Till en början ingen vind men tillslut fick vi lite vind i alla fall som hjälpte oss att spara lite diesel då vi motorseglade tillbaka.

Regnet kom tillbaks o vi upptäckte en läcka vid vår akterkoj.

När vi ankrat så rev vi ner taket i akterhytten o hittade en bult till däverten som läckte. Skruvade isär allt och tätade om så nu skall det vara tätt igen.

Vi stannade 2 nätter på våran fina ankringsplats. Sista natten blåste det rejält och var lite kyligt, bara 26 grader så man fick svepa in sig i ett lakan.

Vår vackra ankarplats på Taboga

16:e - 17:e December

La Playita ancorage

Nu var det dags att sticka tillbaks till Panama city. Rak motvind så vi gick för motor de 7 Nm till de 3 öarna som ligger längst ute på vågbrytaren som leder in till kanalen. Här ute ligger några svindyra marinor och de är enda stället som det är lämpligt att ankra på. Vi droppade ankaret på La Playita ancorage där vi fick en bra plats med skydd mot den värsta vinden. Vi tog jollen över till en trevlig ensamseglande finne på FÅGEL BLÅ för att få reda på lite om vad som gäller här. Han bjöd ombord oss o kaffepannan åkte på. Vi hade en trevlig stund ombord innan vi tillsammans åkte in till marinan där man mot en veckoavgift på 35 USD fick rätt att lämna jollen vid deras brygga. I detta ingår ingenting mer. Lite oskäligt tyckte både vi o finnen men vad göra... bara o betala o se glad ut.

På kvällen middag på trevlig o billig restaurang så det uppvägde en hel del. Vi brukar alltid försöka ta en middag på restaurang sista kvällen innan nån besättning mönstrar av.

På morgonen därpå lämnade Frank och påbörjade resan hem...