Niue

Niue en liten korallö mitt i Stilla havet. Endast 25 km lång med en befolkning på ca 1500 pers.Har ett eget styre med koppling till Nya Zeeland.Här finns fantastisk natur med grottor, taggiga korallklippor och snorkling i världsklass

24:e - 28:e Juni

Till havs

Vi satte segel o kurs mot Niue. 590 Nm dit o vi hoppas på 5  dygns seglats. Första dygnet förflöt som vanligt. Vakter om vart annat o en normallunk ombord. Sedan kom ett väderomslag. Vi visste om att det skulle bli en frontpassage med vridande vindar. Mitt i natten så vred då vinden 180 grader på 5 minuter. Bara att slå o fortsätta på andra bogen. Rätt så odramatiskt men det var ändå tur att vi var förberedda o kunde slå snabbt. Annars förlöt dagarna med spaning efter val. Knölvalarna skall komma upp i detta området snart för att föda ungar o vi stirrar ut över de stora vågorna utan att se något annat än vatten. Men tyvärr ingen tur att få se några valar.

Så tillslut sent söndag kväll så anlände vi till Niue. Denna lilla ö mitt i havet. Vi svängde runt på läsidan och plockade upp en av de fina bojarna som Niue Yacht Club har satt ut för gästande båtar. Vi fick inte lov att gå iland innan vi klarerat in så det blev middag ombord innan vi slocknade.

Det fina skyddade ankringsområdet utanför hamnen

Niue Yacht Club - Ett härligt ställe

Internet sämre här än man kan tro

29:e Juni

Niue

Vi blev uppropade av Niue Radio som sa att vi skulle vara iland kl 09,00 för inklarering. På kajen stod 2 st minibussar och efter trevligt välkomnande ombeds man att ta plats i en av dessa. Där fylldes metervis med papper i, först en hälsodeklaration både på besättning och båt. Sedan i den andra bussen var det tull och immigrations tur med nya pappershögar. Lite roligt var en fråga om hur kaptenen såg ut, vikt, längd o ögonfärg var väl lätt att svara på men hårfärg... Frågade tullkillen vad jag skulle skriva o han tittade storögt på mitt skalliga huvud o sa förvånat "leave it blank!" Blev många skratt.

Vi vandrade runt i byn och besökte även Yacht cluben. Där träffade vi en trevlig kvinna som hälsade oss välkomna. Så skall en yacht club vara! Mysig med massa souvenirer från gästande båtar, bytesböcker i högar, gratis internet o goda drycker till salu.

Aare höll på nästan hela dagen på resebyrån innan de hade hjälpt honom att boka biljetter hem. Han lämnar oss imorgon med flyget till Auckland i Nya Zeeland.

Passade på att handla mat o  dryck till kvällen. Vi var bjudna till MILLA en norsk båt vi haft sällskap med ibland. Kjell fyllde år och det var härligt båtkalas tillsammans med en amerikanst båt, EVENTIDE. Senare på kvällen for vi hem till oss o käkade middag ombord.

Niues flagga och polisens

Att lyfta jollen går lätt med kranen

Valstjärt i fjärran

30:e Juni

Val!!

Efter surf på Yacht Cluben så lämnade Aare oss och började sin långa resa hem, han har varit ombord i 4 veckor o skall först till Athen innan han åker hem.

Vi tog vi en promenad ut ur stan. Långt o varmt så efter några kilometer vände vi o gick tillbaks till stan o käkade lunch. Ulla däremot knatade vidare o fick en rejäl tur innan hon hittade oss i stan.

På eftermiddagen kom några knölvalar o simmade i viken där vi ligger. Först på långt avstånd men när solen gått ned o ljuset var dåligt så kom en på bara ca 200 meters avstånd. Vi hörde frustandet tydligt när de blåser ut luften när de kommer till ytan. En häftig upplevelse!!!

Aare lämnar oss utanför NYC

Knölval bredvid båten

Dyker

1:a Juli

Niue runt

Idag hyrde vi bil tillsammans med MILLA. Vi körde först norrut där vi stannade på flera platser o vandrade ner till havet. Snorklade på ett ställe med häftiga sjöar som strömmade genom en grotta. Stannade även o vandrade till ett ställe med fantastiska klippformationer. Gick långt ner i en grotta under jord där det var en sjö med färskvatten som de förr använde till dricksvatten. Niue överraskade verkligen och har otroligt mycket att erbjuda. Häftig natur och enastående vyer överallt. Vi for runt hela ön och utforskade så mycket vi kunde. Tyvärr syns många övergivna hus i byarna. Många har övergett Niue o flyttat till Nya Zeeland, en sorglig utveckling

Lite slående är alla gravar som finns överrallt. Här har man tydligen vanan att begrava sina döda överrallt. kyrkogårdar finns inte utan en grav kan finnas varsomhelst.

Ön skulle kunna ha en mycket fin äventyrsturism med dykning, valtittande, vandringar, cykling o mycket mer i denna fantastiska natur. Hoppas de kan vända trenden o få behålla sina invånare och locka hit fler turister. Niue har överraskat till det positiva. Väl värt ett besök. Det enda på minussidan är den absolut sämsta internetupkopplingen hitills på vår seglats.

Grottor överallt

Gravar på alla ställen

Spindlar fanns också

Skönt att sitta ner ibland

Ulla, Agneta o Lise inne i stora grottan

2:a Juli

Havsormar

Vi tog jollen en bit o hoppade i för lite snorkling. Fantastisk sikt o mycket fina levande koraller. Kanske inte direkt färggranna revfiskar men så mycket att titta på. Massor av grottor man kan snorkla igenom för att komma upp mitt inne i revet. Och så alla havsormar. De finns överallt. Men de behöver man inte vara rädd för. De gör inget om man inte tar i dem. Idag kom två stycken rakt opp för att andas o stannade bara någon decimeter framför cyklopet. "O de vet ni la... att ooma ha inga aama" (Jönköpingsdialekt) Videofilm kommer så fort vi får nät att ladda upp den med.

Sedan tog vi jollen in till byn o besökte Niue Yacht Club för lite koll av väder, betalning av bojhyra samt utklarering. Det gick till som så att tull o imigration kom till oss på yacht cluben o fixade allt snabbt o enkelt där.

Alla människor vi mött här på Niue har varit trevliga o mycket hjälpsamma. Det vill vi gärna sprida bland alla som kanske funderar på att åka hit.

Imorgon sätter vi kurs mot Kungadömet Tonga och kommer att tappa en dag på vägen...

Ulla, Agneta, Kjell o Lise på väg ner på en sea track

En liten videofilm från Niue. Snorkling....