Pärlöarna IGEN!

Vacker Tarantella på Taboga

31:a Januari - 1:a Februari

Ny besättning

Sent på kvällen anlände Agneta, Janne och Viktor. De är gamla grannar till oss i Jönköping och blev inspirerade av ett av våra föredrag till att följa med. Sonen Viktor bor i Los Angeles efter sina studier och Panama var ett bra resmål att mötas på.

De var lite trötta när de kom men resan från Sverige är ju lång. Några tonfiskwraps och en öl i sittbrunnen sen somnade de in ombord på LAYA.

Dagen därpå snabb frukost och ankaret åkte upp i ett huj. Kurs sattes mot Las Perlas för oss tredje gången nu. Fin segling med revade segel för att inte stöka för mycket med ovan besättning. Fiskereven åkte ut o vi fick napp tre gånger som vi tappade i, men tillslut lyckades vi få upp en liten fin Bonito tack vare bra bete...

Vi anlände till Chepera där vi droppade ankaret på en välkänd plats. Sen hoppade vi i jollen och åkte in till Mogo Mogo för att hämta limefrukter som växer där. Färden tillbaks blev kanske lite mer än vad vi önskat. Vågor växte till sig o vatten vräkte in i jollen. Janne fick ösa men tillslut så kom vi ut på lugnare vatten o kunde puttra hem till LAYA igen. Skräckblandad förtjusning hos besättningen!

Middagen bestod av grillad ljummen rostbiff med frästa grönsaker.

Kvällen var magisk då vi satt o tittade i månskenet. en känsla som inte går att beskriva med ord...

Viktor, Agneta, Janne & Agneta på Las Perlas

Lime på Mogo Mogo

Fina snäckor på stränderna

2:a - 4:e Februari

Las Perlas

Dagen efter åkte vi upp till Contadora där vi ankrade på vår vanliga plats. Jolle in till ön där vi promenerade runt och tog en öl på en liten restaurang.

Dagen efter så skulle Janne jogga och Agneta ta en morgonpromenad. Hasse körde in dem till land och fick ett mycket gott skratt då bägge tog ett ofrivilligt bad när de skulle hoppa iland. Haha Haha!!

Under dagen så snorklade vi o titta på undervattenslivet. En tryckarfisk vaktade ilsket sin rom mot små hungriga fiskar och visade även sin ilska mot oss..

Vi passade på att skrapa LAYA ren från havstulpaner. Helt otroligt att det kan växa så mycket bara på 3 veckor. På vissa ställen var det 3 cm tjockt lager. Sidorna klarar sig dock bra så där var nästan ingenting.

På kvällen skulle vi käka på restaurang Romantico. Vi hade frågat om öppettiderb och utbud. Tydligen hade de bytt ägare veckan innan så de var inte riktigt i full service än. Men en mindre meny skulle de kunna erbjuda. Vi  sa att vi tar en snabb promenad till affären o handlar o kommer tlbbaks om 30 minuter. Vi var välkomna tillbaks. När vi kom tillbaks så var restaurangen STÄNGD! Hungriga fick vi åka tillbaks till båten o själva baka till en pizza.

Dagen därpå drog vi ner söderut o ankrade först vid Canal de Gibraleon där vi käkade lunch. Sedan till Isla Bayoneta där vi först utforskade en fin strand och tog jollen in i mangroveträsket. En fin eftermiddag o kväll.

Agneta, Janne o Agneta på Taboga

Viktor dricker kokosvatten

5:e Februari

Mot Taboga

I gryningen halades ankaret upp och vi puttrade sakta upp genom skärgården i Las Perlas. 2 knops motström så det tog en bra stund innan vi var längst upp i norr och kunde styra ut på öppna havet.

Vinden var för ovanlighets skull obefintlig så det blev motorgång hela vägen till Taboga.

På vägen fick vi besök av en fågel som landade på däck. Helt orädd var den när den lät sig fångas o förpassas tillbaks till sina rätta element havet o luften

Vår fripassagerare

Förpassades tillbaks till sitt riktiga hem

Lunch på Taboga

6:e - 7:e Februari

Djungelvandring på Taboga

Tillbaks till Panama City

På morgonen åkte vi in till ön och gick in i djungeln på samma stig som vi gick på för 4 veckor sedan.

Vilken skillnad det var. Nu var allt mycket torrare och inte så mycket spindlar som sist. Men vi såg mycket annat kul. En pennsmal trädorm som vi tyvärr inte fick nån vettig bild på. Massor av pilgiftsgrodor som skuttade runt en uttorkad bäckfåra där det fortfarande var lite vatten i pölarna. Samt en fågelspindel- tarantella, som kröp på stigen och lät sig fotograferas.

Nere i byn blev det lunch och sedan så for vi in till Panama City där vi droppade ankaret utanför La Playita.

På morgonen därpå lämnade familjen oss för att på egen hand utforska Panama på land men vi skall träffas för gemensamt stadsbesök i morgon.

Pilgiftsgrodor skuttar vid vattenpölarna

Och i vegetationen

I Gamla stan

8:e Februari

Mercado de mariscous - Gamla stan

Buss in till Albrook och metro till 5:e de Mayo, därifrån gick vi till fiskmarknaden där vi mötte Janne, Agneta & Viktor. Rundvandrin på marknaden där vi tittade på allt som var till salu. En kul upplevelse för fiskintresserade.

Därifrån vandring till gamla stan där vi vandrade runt i de mysiga kvarteren. Lunch intogs på fiskmarknaden innan vi åkte komunalt hem igen. Familjen tillbaks till sitt hotell med AC o pool.