Raiatea-Taaha-Bora Bora

Vackra blommor överallt i Polynesien

6:e Juni

Raiatea - Nationaldagsfirande

Vi seglade över natten på mycket lätta vindar. Ren plattläns så farten var bara ca 2 - 4 knop. Fram på förmiddagen startades motorn och vi kom fram vid 15 tiden. Hittade en fin ankarplats utanför en liten by som vi tog jollen in till. Där var det övning med musik o dans. Passade ju bra nu när det var Svenska nationaldagen. Vi satt en bra stund o tittade på övningen.

Sen ut till LAYA där grillen tändes och var sin Nya Zeeländsk entrecote hamnade därpå. Serverades med kryddsmör och sallad. Det var väldigt mumsigt. Ett bra sätt att fira dagen på.

Dansövning

Kyrkor finns överallt

En gammal traditionell kanot med utriggare

7:e Juni

Uppför floden

Vi flyttade en liten bit till Faaroa bay. En djup vik som sträcker sig en bra bit in i ön. Längst in fanns bojar att lägga till vid. Här löpte en flod ut och vi tog jollen uppför floden, ett riktigt äventyr. Växtligheten hängde över och det var ibland som att åka i en grön grotta. En bra bit upp så stod en man på flodbanken. Han vinkade till oss att komma iland. Där hade han sina odlingar och odlade tarot, citroner, avocado, brödfrukt, kokosnötter, o mycket mer överallt. Han visade oss runt på odlingarna. Högg ned en stor bananstock och bjöd oss på smakrprov av alla andra frukter som var mogna. Vi fick även en varsin kokosnöt med massor av gott friskt kokosvatten i. Bananstocken sålde han till oss för en billig peng innan vi puttrade hemåt igen genom skogen.

Kokosnötter väntar på att skördas

Andree stöter ned nötterna med lång bambupinne

Öppnas sedan med machete

8:e Juni

Uturoa

På vägen upp efter östkusten på Raiatea stannade vi vid ett pass och ankrade på insidan av en liten ö. Tog jollen ut till passet o fick en fin snorkeltur. Bra sikt och fina fiskar. Mycket levande koraller.

Utanför Uturoa tvingades vi att ankra långt från stan ute vid ett rev. Lång o blöt jolletur in till stan. Där skulle Aare försöka få tag i en Tahitisk ukulele. Priserna var skyhöga o kvalitéen var låg så det blev ingen affär. Köpte lite mat o sedan begav vi oss hemmåt igen. Alla var överens om att stämningen i stan inte var trevlig så bättre på LAYA. Vi låg tryggt på en boj under natten i relativt kraftig vind.

Rambuthan växer på stora träd

9:e Juni

Silverbröllop i söderhavet

Vi fortsatte upp till Taaha en ö som ligger i samma lagun som Raiatea. På västkusten var det vindstilla o vi stannade i en liten by där det fanns fina bojar. Inne i land så fortsatte då jakten på en ukulele. Tillslut så gick Aare in till borgmästarens kontor o där fanns en kvinna som visste att det fanns en man som hette Renee som byggde o spelade Tahitisk Ukulele. Tillslut hade vi hittat hem till honom och som den naturligaste sak i världen fick han fram två fina som han byggt i rosenträ. Aare provspelade o fastnade för en jättefin som Renee ville ha 30 000 franc för = 2400:- Affären var klar...

Vi hade idag varit gifta i 25 år så självklart firades det lite extra. Först skumpa i sittbrunnen o sedan god fransk middag med confiterad anka och stekta rotfrukter i ankfett. Smakade gott med ett glas rödvin till. Mycket trevligt prat ombord in till sena kvällen...

Silverbröllopsskålen

Aare med sin nya ukulele, Renee glad för affären

Middag ombord

Confiterad anka

Aare blir överträffad av många A:n

10:e Juni

Haamene bay

Efter frukost gav vi oss av runt hela Taaha på norrsidan och in till Haamene bay, den djupaste viken på hela ön. Där hittade vi en fin boj som vi knöt fast vid.

Inne i viken skulle det finnas en vaniljodling. Men tji fick vi för det. Ingen aning om den flyttat eller vad, men det skulle vara tre timmars promenad dit o det orkade vi inte. Men det var en mysig by med stor skola även för äldre ungdomar. Vi vandrade runt o tittade. Träffade på en uppklädd dam som kom med blommor. Musik spelades och vacker sång ljöd över viken o det var dit hon var på väg. Fick senare reda på att det var begravning av en mycket gammal o sjuk kvinna. Kändes inte precis som någon sorglig tillställning utan alla lät glada. En del av livet i byn...

Fina tanten

11:e - 12:e Juni

Bora Bora

Innan frukost, ny kurs mot Bora Bora. Vädret var strålande och nästan spegelblankt. När vi gick ut genom passet i revet såg vi botten på 45 meters djup. Snacka om kristallklart vatten.

Bora Bora låg i fjärran med sitt imponerande berg Otemonu 15 Nm bort. Fulla segel sattes och vi fick en fin seglats över. Bora Bora är mycket spektakulärt med många dollarstinna turister som bor på lyxhotellen som ligger runt ön. Men så otroligt vackert att man förstår att turistindustrin hittat hit.

Ankrade utanför staden Vaitape. Där hittade vi Littorina en svensk båt med en familj från Helsingborg ombord. De hade legat här i 9 månader och barnen hade gått i Fransk skola här. Om några veckor är året slut och de skall då segla vidare. Självklart bjöd vi över dem till oss på eftermiddagen. Det var inte enbart barnen som gillade vårt svenska smågodis som vi bjöd på. Var kul och intressant att höra deras historia.

Vaitape är en dammig by. Här renoveras vägarna löpande och det behövs nog när man ser hur tunn beläggning är som de lägger direkt på gruset. Kan ju inte hålla så länge...

Här fanns det internet att nå från båten. Funkade fint och det gjordes en massa Skypesamtal till familj o vänner.

Nytt fiskedrag. Men inget napp - ÄN!

Undrar vad de eldar.. Kanske under grytan?

LAYA för ankar nedanför det höga berget

13:e Juni

Förberedelser för havet...

Hasse gick till Gendar´meriet och checkade ut från Franska Polynesien. De andra bunkrade mat för 5-6 dygn så vi skulle klara oss till Rarotonga som är målet härefter. När vi var klara drog vi ut till en ankringsplats där Littorina låg. Där hade vi en trevlig eftermiddag med snorkling och kaffe.

Sedan hissades jullen o vi gjorde klart en del innan middagen ombord...

I morgon drar vi västerut. Hoppas det tar ca 5 dygn till Rarotonga...

Littorina o LAYA förv ankar

Ulla "skördar" bananer, här gäller det att äta...

Liten korall med fina fiskar