Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Reparationer på Fiji

_DSC5140_redigerad-1.jpg

Tillbaks till startsida loggböcker  

12:e - 16:e Augusti

Muscat Cove

Ca 14 Nm sydväst om Vuda Point Marina ligger Muscat Cove. Detta är säkert en av de mest kända resorten och ett mycket populärt tillhåll för seglare. Dit sattes kursen på förmiddagen. Frisk SO vind till en början, som efter vi passerat en udde o hade fri passage mot öppna havet ökade ordentligt. Men bara ett litet tag innan vi var bakom revet o lotsade oss sakta in i viken utanför Muscat. Där blåste det också rejält vill jag lova, så vi tog en boj. Svårt att få på tamparna kvickt nog, så det blev ett slitande innan det var klart. Bredvid låg en svensk båt, Anastasia med Anna-Karin o Thomas ombord. De kom direkt över o hämtade oss för transport in till Yacht Cluben där vi skulle betala för bojarna. Trevligt att träffa svenskar igen efter lång tid. Det visade sig att bojen vi tagit var uthyrd så vi tvingades att flytta igen. Ett himla dragande med tamparna innan vi var på rätt plats. Men tillslut låg vi rätt och hade även fått livstids medlemsskap på Muscat Cove Yacht Club.

Morgonen därpå skulle vi in till land för att utforska ön. Då small det till i ryggen på Hasse. Ryggskottet var ett faktum. Stapplade runt ett tag innan vi tvingades att åka tillbaks till LAYA för att få smärtstillande medicin. Det blev några lugna dagar då det räckte att gå bara bryggans längd innan det inte gick längre. Men tillslut blev promenaderna längre o längre o smärtan släppte så vi kunde utforska ön.

På ön ligger 3st resorts. Muscat Cove Resort är den finaste med fina utgrävda kanaler där till och med segelbåtar kan ta sig in. Bredvid ligger en större resort som heter Plantation Island Resort som vi tyckte var trevligare med mer riktiga människor, familjer o barn.

En kväll blev vi bjudna över till Anastasia på sundowner. Jättetrevligt att höra deras historia. Lite senare kom Ariel IV:s besättning över så det blev ett riktigt svenskmöte.

Vi håller också på att förbereda för våra föreläsningar hemma i vår. Nu gäller det ju att marknadsföra oss under hösten så att vi får bra bokningar redan innan. Därför kontaktade vi en talarförmedling som skall hjälpa oss med detta. Nya presentationsbilder tog vi med självutlösare inne på ön, o de blev rätt bra.

Efter några dagar med resortliv sattes kurs tillbaks till Vuda Marina där vi ankrade utanför och inväntade morgonen därpå då vi skall upp på land.

_DSC5155.JPG

Lyxiga Muscat Cove där vi ankrade utanför

_DSC5097_redigerad-1.jpg

Dramatiska skyar

Agneta_Hans_Palmberg-1.jpg

Vår nya presentationsbild

_DSC5106.JPG

Marinan på Muscat Cove

17:e Augusti

Upp på land

Under natten blåste det upp o regnet piskade ner. Då är det skönt med ett ankare som man kan lita på och att det är bra hållbotten med rätt djup. Men vi låg tryggt kvar utanför revet.

På morgonen var det en himla radiotrafik med marinan. Alla ville in på grund av vädret, så vi fick vänta ett bra tag på förmiddagen innan det var vår tur att sätta fart in genom den trånga kanalen o sidvinden. Skönt när vi var inne i lä i marinan.

LAYA lyftes snabbt o lätt och ställdes upp på sin nya uppställningsplats. Hon täcktes med pressänningar för att de skall kunna jobba i skugga under henne. Ett hål grävdes under kölen för att kunna komma åt utrymmet för sänkkölen som fått skador efter valkrocken.

_DSC5237.JPG

Hasse i regn o rusk

_DSC5260.JPG

LAYA på sin plats på land

_DSC5250.JPG

Propellern avmonterad o rengjord

18:e - 26:e Augusti

Hundbett i paradiset

Dagarna rullade på i marinan. Yacht Help, vår firma som jobbar med kölen var här o mätte med alla möjliga ursågade profiler så att allt skulle passa tillslut. De slipade även upp under kölen och i kölutrymmet där vi fick lite skador av den avbrytna kölen innan den lossnade helt.

Vi passade på att byta cutlasslagret på propelleraxeln som var utslitet. Tur att man hade med ett extra för här är det svårt att få tag i rätt dimension. Gick fint tillslut och propellern putsades även upp nu när det gick.

Agneta tog en promenad en förmiddag utefter järnvägen. Blev då attackerad av 5 hundar varav en bet henne illa i vaden. En trädgårdsmästare kom till undsättning med en machete i högsta hugg. Lyckades jaga bort hunden som då släppte. Han hjälpte henne upp till hundägarens hus som körde henne till läkaren för behandling o ihopsyning. Antibiotika,kortison o smärtstillande under 5 dagar... Ett annat problem som uppstod var att hon inte kunde klättra upp på stegen till LAYA... Vi tvingades då att hyra ett litet rum på marinan under 4 dagar. Denna kostnad fick ägaren stå för också. Efter 4 dagar så var benet bättre o Agneta kunde börja klättra igen.

Vi hade med bottenfärg hemifrån som LAYA var målad med när vi stack. Detta räcker inte till längre så vi satte upp en lapp på marinan o ville sälja den för en billig peng. Det är tre cirkusbåtar här i marinan med ungdomar som åker runt o uppträder. De köpte vår färg och resultatet på deras båt FOUR WINDS blev riktigt bra.

Anastasia kom till marinan o vi hade en trevlig middag tillsammans på restaurangen.

_DSC5247_redigerad-1.jpg

Gamla lagret och det nya i sin hylsa

_DSC5255.JPG

FOUR WINDS färdigmålad

Ingen trevlig syn

_DSC5241.JPG

Ont gjorde det med

_DSC5258.JPG

Anna-Karin o Thomas på Anastasia

_DSC5261.JPG

Blommor mitt på stammen i marinan. Våren är på väg.

20150824_145900.jpg

Kölprototypen. foto: Yacht Help

20150824_135257.jpg

Kölprototypen. foto: Yacht Help

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt