Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

,

Sammanfattning Skottlandsseglats

DSC_0046-7_redigerad-1.jpg

Skottland vimlar av slott

Försök att sammanfatta...

Nu är det dags att få ihop alla tankar och intryck runt resan. Detta är inte lätt och det har nu gått 2 veckor efter att vi avslutade resan, och fortfarande är man lite förvirrad över alla intryck.

S/Y LAYA

LAYA har skött sig utomordentligt! Inga fel och inga större saker som gick sönder. Småsaker händer dock alltid och kommer så att säkerligen fortsätta. Bland annat när vi gick över nordsjön på vägen dit så small det till mitt i natten. Jag rusade ner och möttes av en kökslåda som hade farit ut på durken med krossat glas överallt och en sönderslagen låda.Ttur att vi kan köra igång generatorn och dammsugaren mitt i natten på nordsjön i full sjögång. Lådan lagades senare och ser inte ut att ha lidit för mycket.

LAYA är också väldigt sjövärdig. Trots hög sjö och kraftig vind, ibland uppe i kuling så har hon känts väldigt stadig. Dock hänger ju allt på att reva segel i tid. Det finns ingen anledning att ha för mycket segel uppe. Belastningen på materialet i båten blir hög och kan resultera i haverier av segel och rigg. Dessutom blir gången lugnare och lutningen mycket mindre med revade segel vilket sparar på besättningens krafter.

DSC_0105-4.JPG

Besättningen blickar västerut innan avfärd

DSC_0010-2.JPG

LAYA på Nordsjön när det visar sin bästa sida

DSC_0097-3_redigerad-1.jpg

LAYA för ankar utanför Urquhart castle Loch Ness

DSC_0022-7.JPG

Lunch i sittbrunnen

DSC_0109-3.JPGLAYA sett från slottet

DSC_0084-2_redigerad-1.jpg

Per, Bert, Louise, Fanny & Agneta i Tobermory

Besättningen

Vi har ju haft besättning ombord. Utöver oss, Hasse & Agneta, så har vi haft 4 st i besättning på seglatsen till och i Skottland 13 dygn. Därefter 4 st nya i besättningen på samma väg hem igen. Byte av besättningarna skedde i Oban på Skottlands västkust.

Det har varit väldigt kul, intressant, spännande  och givande att ha besättning ombord. Besättning som vi till största delen hittade via vår hemsida.

Alla har verkat trivas ombord och vi har haft många roliga skratt tillsammans.

Alla har jobbat gemensamt ombord och vi har delat upp ansvaret med matlagning, disk, nattvakter m.m utan några som helst problem. Ibland har det till och med varit diskussion om att nu är det minsann MIN tur att diska..!

Vi har fått många nya vänner och alla "tjatar" på oss att de vill ha en återträff under slutet av oktober för att bägge besättningarna skall kunna träffas och jämföra sina upplevelser samt att se på bilder.

DSC_0014-2-2.JPG

Hans, Björn, Agneta, Linda & Anna tar ett glas "bubbel"

DSC_0043-12.JPG

Hasse skäggig efter översegling

DSC_0016-5.JPG

Inte konstigt att man träffar andra båtar

DSC_0135_redigerad-1.jpg

Månsken över Tobermory marina

DSC_0026-12.JPG

Sluss i Caledoniakanalen

DSC_0062-4.JPG

Ser Ni slottet i grönskan?

DSC_0012-1-2.JPG

Pubskylt utefter kanalen

Skottland

Skottland är ett vackert land med mycket vänliga människor som alltid har ett leende på läpparna och gör allt de kan för att hjälpa till.

Caledoniakanalen var mycket spännande att gå i med sina gröna berg och dramatiska scener. Ibland får man känslan av att åka båt uppe i fjällen ovanför trädgränsen. Och ibland i trånga lummiga kanaler med gigantista buskage av vildväxande rododendron och ginst. Gästhamnarna i kanalen var fina med bra serviceinrättningar. På vissa ställen fanns dock inte el överallt.

Ett tips för framtida kanalåkare är att skaffa en bärbar VHF radio. All komunikation med slussar och broar sker på VHF och det var skönt att ha en radio lätt tillgänglig i sittbrunnen. Dock gäller det att alltid lyssna ordentligt så att man förstår den skottska dialekten.

Vädret i Skottland kan vara intressant! Skottarna ansåg att de hade ett väldigt fint väder när vi var där. Men det var inte speciellt varmt och en regnskvätt kom ju rätt som det var.

DSC_0033-7.JPGAgneta kastar pil

DSC_0035-3-2.JPG

Säckpipeblåsare i fina uniformer

DSC_0001-13.JPG

Fina vyer

Nordsjön

Att segla över Nordsjön var en ny upplevelse. Nordsjön är ju relativt grund så sjön blir grov och krabb väldigt lätt. Vi uppskattar våghöjden som vi hade på första natten under ditseglingen till ca 7 meter snett akterifrån. Detta kändes inte så speciellt men vi var uppe i 14,4 knop någonstans under natten i en nedåtsurf.

Alla oljeplattformar är väldigt speciella att segla igenom. Vi anser att AIS är en förutsättning för att tryggt segla igenom dessa högtrafikerade farvatten. Det kändes väldigt tryggt att med namn bli uppropade mitt i natten på VHF:en av en trevlig kille som upplyste att vi var på kollisionskurs med hans långa bogseringssläp! Försynt undrade han om vi kunde ändra kurs och gå akter om honom minst 1 Nm. Självklart gör man detta och kunde slappna av igen. AIS är ovärderligt!

På hemseglingen fick vi första dygnet kulingvindar och 5 metersvågor i sidan. Detta var ett lite tufft första dygn innan det mojnade under dag 2.

Något som vi blev överraskade av var alla delfiner som simmade runt oss och lekte på Nordsjön. Vi trodde inte det fanns så många där. Jättekul:-)

delfin1_redigerad-1.jpg
DSC_0165-1_redigerad-1-3.jpg DSC_0037-14.JPG
DSC_0177-1.JPG

Skottska västkusten

Detta är ett otroligt fint seglingsområde. Fina hamnar, mysiga byar och städer som man kan besöka. Detta område kan man segla runt länge i utan att tröttna.

Man behöver en bra pilotbook! Vi köpte Reeds Natical Almanac som vi klarade oss fint med. Tidvattnet är ca 4 meter, så det gällde att planera sin rutt noga ibland. Någon gång räknade vi fel, så vi fick stånka i motströmmen på 3-4 knop innan strömmen vände.

Apropå ström så fick vi verkligen känna på detta då vi nosade på Corrywreckan som är världens näst största tidvattensvirvel. En intressant upplevelse som gör att man fattar vilka krafter vatten innehar.

Trevliga båtar vi mött

Många andra besättningar från flera nationer träffade vi. Alla var väldigt trevliga och ofta besökte vi varandras båtar. Ibland med fest ombord eller bara för att se hur de hade det. Alla hjälps också åt.

Bland annat blev jag och Agneta bjudna ombord på Drumlin, en skottsk båt som seglades av Ijan och David. Vi var 8 pers ombord på deras 27 fotare. Då tog de in vatten via självlänsen i sittbrunnen och fick stänga bordsgenomföringarna för att inte sjunka.

DSC_0078-1.JPG

Drumlin med Ijan & David

DSC_0031-9_redigerad-1.jpg

Våra norska vänner som vi slussade tillsammans med

DSC_0073-1.JPG

Svenska båten Olivia med Petter & Louise

DSC_0083-5.JPG

Holländska båten Grote Pier

DSC_0050-7_redigerad-1.jpg

Norrmännen i kanalen

DSC_0027-5_redigerad-1.jpg

Euphoria med Krister & Anette

Nöjda & Glada

Nu när vi kommit hem och hunnit smälta sommarens segeläventyr, kan vi konstatera att vi är mycket nöjda med allt. Allting har fungerat bättre än vi trodde. Stämningen ombord har varit fantastisk och vi har haft många skratt.

Tidschemat har konstigt nog fungerat. Vi gjorde schemat i januari och vi har lyckats hålla detta. Självklart berodde detta på väder & vind som gjorde att vi inte blev inblåsta någonstans.

Hoppas att Ni har blivit sugna på att komma ombord till oss på LAYA någon gång i framtiden .

Planerna är för nästa år att vara kvar i Sverige och utforska den vackra skärgården i norra delen av Vättern.

Om vi väckt frågor som inte är besvarade kontakta oss.

Därmed avslutar vi detta seglingsäventyr.

Hans & Agneta Palmberg

Tillbaks till huvudmeny

Seglingsfakta

Avg datum Starthamn Destination Distans Nm Gångtid Snittfart Knop
2011-07-02 Ängsholmen/Tjörn Inverness 558 100:01:00 5,58
2011-07-07 Inverness Fort Augustus 26,3 5:47:00
2011-07-08 Fort Augustus Corpach 23,2 4:57:00
2011-07-09 Corpach Oban 31,4 5:56:00
2011-07-13 Oban Tobermory 24,6 5:51:00
2011-07-14 Tobermory Oban 24 4:53:00
2011-07-16 Oban Craighouse/Jura 48,8 9:38:00
2011-07-17 Craighouse/Jura Ardfern 32,9 5:23:00
2011-07-18 Ardfern Dunstaffnage 30,1 6:17:00
2011-07-19 Dunstaffnage Corpach 28,3 5:53:00
2011-07-20 Corpach Laggan Locks 18,8 3:49:00
2011-07-21 Laggan Locks Fort Augustus 9,1 2:07:00
2011-06-22 Fort Augustus Inverness 28,9 5:57:00
2011-07-24 Inverness Göteborg 543,8 95:55:00 5,67
TOTALT 1428,2 262:24:00 5,44
Till nästa sida

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt