Singapore

Marina Bay Hotel, spektakulärt hotel

1:a Januari

Ekvatorpassage - Ösregn!

Efter 12 slaget så somnade vi in sött. Firandet hade tärt på krafterna. Inne i byn gick allt lugnt till. Det enda var 3 st raketer och lite musik på hög nivå. 12 slaget märktes inte ens.

Under morgontimmarna började det regna. Det fullkomligt vräkte ner. Efter frukost halade vi upp ankaret och satte kurs norrut mot ekvatorn. Väl där uppenbarade sig Barracudan som Kung Neptuns sändebud och förättade dop i ekvatorvatten. Louise nya namn är Lionfish och Henke heter nu Eagleray. Dessa nam skall alltid användas vid ekvatorpassager. Henke blev så tagen så han sträckte armarna mot skyn och utbrast något totalt oförståeligt.

Vi ankrade utanför en liten ö. Regnet vräkte ner så att hinkar blev fulla på däck och om näsan hade varit monterad upp och ner så hade vi nog drunknat.

På kvällen pizza o filmkväll. Det gäller ju att hålla på traditionerna. Det är ju Nyårsdag:)

Kung Neptuns sändebud - Barracudan

Henke döps till Eagleray

Louise döps till Lionfish

2:a - 3:e Januari

Inte kul! - Vi drar till marina

Natten var jobbig. Åskbyar med kraftigt regn o åska. Ankaret draggade lite så det var att passa ankarvakten som larmade ibland. Fram på morgontimmarna halade vi upp ankaret o satte kurs norrut igen. Vi är mycket frågande till cruisingguiden som sa att det var en helt ok årstid att ta denna vägen. Synd om Louise som hoppades på snorkling o fint väder.

Det var oinspirerande väder så vi beslutade att gå hela vägen upp till Nongsa Point Marina. Dit anlände vi sent på kvällen o totalt mörker. Men navigeringen in i marinan gick fint och tillslut var vi fastknytna i bryggan. Härifrån skall vi klarera ut från Indonesien. Fin lyxig marina med pool och restaurang.

Det var härligt att kunna bada lite o slappa någon dag. Trevlig marina med hjälpsam personal som fixade utklareringen smidigt.

Louise beslutade att ta färjan över till Singapor för att njuta av lyxen i storstan lite före oss.

Nongsa point marina, slutet på Indonesien

4:e Januari

Singapores hamn

Tidig morgon satte vi kurs ut i Singapore straight. Detta är en av de mest trafikerade platserna på jorden. AIS är ett krav och utan detta hade det varit en skrämmande upplevelse. Ett tips när man går genom så mycket trafik är att ställa ner känslighetet på AIS:en till att visa kollisionsvarning på 0,2 Nm istället för 2 Nm. Annars larmar det överallt o blir omöjligt att särskilja farorna.

Att korsa över till Singapore gick fint och vi anlände till Western quarantine ancorage där vi blev inklarerade av en myndighetsbåt snabbt o smidigt. Sedan vidare till Raffles Marina där vi bokat en plats.

Denna marinan var det lyxigaste vi sett. Fina restauranger och ett poolområge att plaska i. Bra plats på superyachtbryggan fick vi. Middag i restaurangen på kvällen.

Flagga Q,3,och 4. Viktigt när man kommer till Singapore

Smidig inklarering

Modiga fiskare inte rädda för stora båtar

5:e januari

City koll

Vi slappade på förmiddagen o provade poolen på marinan. Sen buss in till MRT stationen och tunnelbana in till city. Vi klev av på Orchard road där vi kom in i ett GIGANTISKT shoppingcenter. Vi upptäckte att vi befann oss på källarplan 4 och det var så stort så att hur resten av centret ser ut tar väl en vecka att gå igenom.

Sen blev det middag på Newton foodcenter. Stor foodcourt där små kök ligger runt o man väljer vad man vill. Kul o gott!

Kinesiska nyårsdekorationer överallt

Små kök

Stort utbud av kinesiska delikatesser

6:e Januari

Singapore vilket ställe..

Idag Hasses födelsedag. Transport in till stan o vandring o lunch i Chinatown. Här pyntas det överallt inför kinesiska nyåret som kommer att bli apans år.

På eftermiddagen besökte vi Gardens by the bay. Ett stort område med vackra trädgårdar runt spektakulära "svampar". Höjpunkten är 2 st enorma växthus med olika växtzoner. Blandannat har de världens högsta inomhusvattenfall.

Efter skymningen så hade de en ljusshow vid svamparna som vi beskådade på avstånd.

Sedan middag vid floden. En heldag!!

Agneta & Hasse i Gardens by the bay

Louise i action

Vattenfallet inomhus

Svamparna. Se människorna på gångarna

Lyxiga stora varuhus

7-8:e Januari

Pill o fix

LAYA behövde lite tillsyn. Kölsvinet spolades ur och en ventilationsfläkt reparerades. Vi upptäckte att vår dieselpump inte fungerade. Skruvade isär hela den o upptäckte att det var fullt med skit i backventilerna så det var inte konstigt att den inte funkade. Efter ihopmontering så var allt ok igen.

På kvällen middag på marinan som avslutning med Henke som lämnar oss för fortsatta äventyr i Thailand.

På morgonen for Henke iväg till flyget. Vi tog det lungt lite o la in alla evememang på Facebook för våra framtida föreläsningar på Hotel Savoy.

Vi gjorde även en tur in till stan, kollade på stora shopppingcenter och käkade dumplings på välkänd kinesrestaurang.

Poolbad

Louise nöjd med semestern till slut

Värme o sol tillslut

9:e Januari

Louise lämnar

På förmiddagen proviantering på ett stort shoppingcenter. Lyckades även att köpa ett SIM kort för Malaysia. Hoppas vi kan få det att fungera så vi kan nå internet utefter kusten.

På eftermiddagen poolbad och glassätande i marinan. Sedan var det dags för Louise att packa ihop och lämna oss för vidare färd hem till New York igen för fortsatta fotostudier. Kul att hon varit här och slutet på resan blev ju bra med lyxiga Singapore som hon gillade.

Vi gör oss också klara för i morgon klarerar vi ut efter vi fyllt diesel och sätter kurs norrut i Malacca sundet mot Langkawi.