St Vincent/Grenadinerna

1:a - 2:a Januari.

Blue Lagoon

Vi stannade kvar i marinan för att försöka få ordning på den nyinköpta datorn. Något som inte var helt enkelt. Windows 8 är väl ett operativsystem som bara ser bra ut. Funktionellt är det dock bara skit. Önskar jag hade fått tag i Windows 7 igen men det går inte att få tag i här i alla fall.

Marinan är mycket hjälpsam på alla sätt. När Louise skulle boka om sina flygbiljetter engagerade sig hela personalen och även åkte hem o hämtade en IP-telefonidosa som hon fick låna för att ringa gratis till USA!

På eftermiddagen den 2:a kastade vi loss och satte kurs mot Bequia igen. Anlände dit i skymningen o droppade ankaret i viken.

Lokal take out restaurant på Bequia

Lättgrillad svärdsfisk, delikatess ombord

Restaurangen vid vår vik. Kryssningsfartyg i bakgrunden

3:e - 10:e Januari

Bequia

Under natten fick vi ankra om 4 gånger. Stört omöjligt att få ett vettigt ankarfäste. I den blåsten som är här just nu med den dåliga botten så är det svårt att få till det.

Sista gången vi ankrade om så såg vi till att ha gott om plats akter om oss. Sen gick vi o la oss. Var uppe o kollade flera gånger under natten, såg att vi draggade men det gjorde inget. På morgonen hade vi draggat 130 meter!

Det blåser rätt kraftigt här och envisa regnbyar rullar in ibland. Därför chansade vi på en dag att gå runt ön för att se om ankringen i Freedom bay var bättre. När vi kom dit visade det sig att där rullade det ännu värre så vi gick tillbaks igen. Men vi fick i alla fall se ön från andra sidan.

Louise höll på att söka nya skolor i USA och behövde därför ha en relativt bra internetuppkoppling. Därför beslutade vi att vara kvar på Bequia under hennes tid hos oss. Där finns allt man behöver och alla är mycket trevliga.

Flera gånger fick vi ankra om. men tillslut hittade vi en liten plätt med bra fäste. Många båtar draggade och ankrade om hela tiden o vi vet hur det känns.

Hasse fyllde år den 6:e och lobster beställdes från en båt. 10 minuter senare hade vi 3 st stora på ca 1 kg styck som kokades på svenskt vis i tryckkokaren ombord (fick ta dem en och en). Smakade fint med vittvin, bröd, hovmästarsås, brynt smör och ailoli.

Bequia utforskades även på andra sidan viken. Träffade trevlig lokalbefokning. Dessutom hittade vi ett hus som det stod religiösa texter på. Vi tror att det är någon rastafariutövare som höll till där.

Sista kvällen då Louise var ombord gick vi ut och åt. Vi gick till Jacks restaurant som drivs av svenskar med svenska kockar. Fantastisk mat som dessutom var prisvärd.

Sen halade vi upp ankaret och satte kurs tillbaks till St Vincent och marinan i Blue Lagoon.

Louise flög tidigt på morgonen med LIAT det lokala flygbolaget. Först till St Lucia, där blev flygplatsen evakuerad pga ett bombhot och de fick bussas till den andra flygplatsen på ön. Vi fick bara väldigt knapphändig information så vi var mycket nervösa att hon skulle missa sitt plan från Barbados som hon hade en separat biljett till. Efter många timmars väntan fick vi tillslut ett meddelande att hon klarade det. PUST!! Senare på kvällen anlände hon till New York dock utan bagage...

3 humrar

Smakade gott

Födelsedags skumpa

Louise snackar med grabbarna utanför tvätteriet

Grabbarna bus poserar glatt

Rasta huset

Hela huset fullt med text

Agneta o Louise väntar på mat...