Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Staanding mast route

Rutt på de Holländska kanalerna där man kan gå med mast på genom landet.

Delzilj - Zoutkamp

11:e Juli

Efter en skön natts välbehövlig sömn var vi laddade att ta oss an de Holländska kanalerna. Motorn skulle startas - men icke! Den ville inte vara med. Felsökning under en timme där vi hittade en annan minuskoppling på startmotorn som blev varm. Skruvade isär o gjorde rent sen hoppade maskinen igång igen.

Vi gick in i Kleinesluiz och slussade upp ca 2 meter. Sen blev det en transportsträcka till Grönningen under vilken frukost intogs.

I Grönninen gick vi genom hela centrum i små kanaler med massor av typiska Holländska båtar och folk som tittade på. Hur mysigt som helst. En upplevelse! Speciellt var det ockå att broöppningsgubben cyklade bredvid o öppnade alla broar. Tror han blev lite svettig. Vi tror att LAYA väcker lite uppmärksamhet för folk tror nog att hon sticker djupare än de 1,70 m som hon behöver.

Tillslut anlände vi till Zoutkamp där vi spenderade natten utanpå en stor stålmotorbåt.

DSC_0044-2.JPG

Inslussning i Kleinesluiz

DSC_0060.JPG

Gröningen

DSC_0073-2.JPG

En av många trevliga brovakter

DSC_0076-1.JPG

Trångt ibland

DSC_0081.JPG

Agneta letar wifinät

Botten är nådd!

Zoutkamp - Wergea

12:e Juli

Vi gav oss av o käkade frukost under färd. Vi skulle passera en sjö som heter Lauwersmeer i norra Holland. Ute på sjön var det ett virrvarr av prickar röda, gröna rödvita, grönvita, gula o en massa flaggor i olika färger. Rätt som det var trots att vi var i farleden så blev det stopp i en sugande rörelse. Vi hade gått på grund i dyn! Ingen skada skedd utan vi fick backa ut o ta en ny väg. Då gick det fint. Genom Lauwersoog gick vi men fick stanna 45 minuter för bron var lunchstägnd. Vi la till vid en brygga o vips satt vi fast i dyn igen, det är grunt i de Holländska kanalerna...

Passerade genom Leewarden på eftermiddagen o då fick vi stanna 2 timmar mellan 16-18 för då är broarna stängda pga eftermiddagsrusningen. Passade på¨att ta en promenad in i denna vackra stad med fina kanaler där det låg mysiga caféer o restauranger.

Tillslut hamnade vi utanför Wergea vid en åker där en bonde stod och tog emot. Han frågade efter vårt djup och vinkade tvekande med handen. Mycket riktigt så stod vi på botten i dyn igen, vi fick ta till slussbrädan som landgång för att komma iland. Bonden lämnade trevlig informationsmaterial om byn och presenter från bagaren o lakritstillverkaren. Jättetrevligt!

DSC_0083-1-2.JPG

Middag ombord. Besättningen i nya tröjor

DSC_0003-1-3.JPG

Fina vägskyltar utefter kanalerna

DSC_0016-3-2.JPG

På vänt i Lauwersoog

DSC_0027-1-2.JPG

Vila på mysig restaurang i Leewarden

DSC_0044-1.JPG

Detta var den enda skylten vi hittade

DSC_0047-1.JPG

Bonden i Wergea

Vi puttrar på

13:e Juli

Vid avgång stod vi ju på botten och hade vissa problem innan vi var loss ifrån dyn.

Sedan motorgång hela förmiddagen tills vi anlände till Lemmer där vi stannade en stund för bunkring av mat som var på upphällningen.

Sedan ut i stora slussen där vi kom ut i den stora sjön Den Helder. Motorseglade tvärs över sjön till Enkhuizen en sträcka på ca 15 Nm. Lade till i den största marina vi sett! Vi låg längst ut och fick gå 10 minuter på bryggan för att komma iland till serviceinrättningen. Efter middagen tog vi en barrunda i denna vackra lilla stad, mycket väl värd att besöka.

DSC_0050-2-2.JPG

Fast i dyn

DSC_0052.JPG

Margareta trycker på knapp för broöppning

Enkhuizen.png

Enkhuizen

Mot Amsterdam

14:e Juli

På morgonen passade hela besättningen på att duscha. Sedan kastade vi loss kl 09.00 och gick in i slussen som tog oss in i Markermeer som är den innersta sjön innanför Amsterdam. Ca 4 timmar senare kom vi fram till bro och sluss som leder in till Amsterdam. Vi gick in i Sixhaven marina som ligger centralt mitt emot centralstationen. Gratis färja leder rakt in i city. Marinan är dock trång och lite meckigt att komma på plats. Men sen låg vi finfint :-)

På kvällen blev det stadsbesök med härlig mat på restaurang och trevligt pubbesök innan färjan hem.

DSC_0072-2.JPG

Fick gå över jollen för att komma iland i Sixhaven

DSC_0078-2.JPG

Trång infart till Sixhaven

DSC_0081-1.JPG

Kartläsning i Amsterdam

DSC_0088-2.JPG

Härlig skaldjursgryta

DSC_0101-3.JPG

Redlight distrikt

Lerklafs o spolning!

Ijmudien

15:e Juli

Alla sov lite längre utom skepparen som satt uppe o kollade på tidvatten o hamnar i Engelska kanalen.

Besättningen gick o bunkrade o vi passade på att fylla vatten... DÅ! klafsade det till o båten blev översköljd av lerstänk!? Bredvid marinan håller de på att bygga Amsterdams nya tunnelbana och höll på med grävarbeten. De råkade väl tappa ett lass så det stänkte över oss. Ingen var glad då när vi fick spola av hela båten, men värre var att det hade kommit i lera i vattentanken. Så vi fick tömma hela tanken igen för att vara säkra på att det inte fanns lera kvar i tanken.

Sen gick de 14 Nm till Ijmudien där vi slussade ut i havet igen och lade till i en trevlig marina.

Därmed avslutar vi denna kanaldel :-)

DSC_0106-2-2.JPG

Fullastad pråm

DSC_0113.JPG

Ijmjudien marina

Videofilm från kanalfärden

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt