Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Stilla Havet

Stilla-havet1.jpg

Sträckan mellan Galapagos och Marquesas öarna är en av de längsta sträckorna utan land i sikte på vår jord. Denna sträcka är 3000 Nm = 5556 Km. Bara för att ge er en känsla motsvarar detta hela Vätterns längd T/R Jönköping - Askersund - Jönköping 21 gånger! Bilden ovan är vår faktiska seglats, taget ur vårt navigationsprogram.

Tillbaks till startsida loggböcker  

12: - 13:e Mars

Vi halar upp ankaret

Vi halade upp ankaret på eftermiddagen den 12:e o började officiellt vår seglats över Stilla Havet. Man börjar aldrig en resa en fredag o framförallt inte den 13:e, så därför gjorde vi på detta vis. Därefter droppade vi ankaret igen o drog in till byn för att käka middag på vägen. Blev en god pizza o en pilsner. Natten förflöt händelselös och på morgonen stuvades allt ombord igen. Jollen hissades och utombordaren spolades i sötvatten. Sedan var vi klara att fortsätta vår seglats. Ankaret halades o vi puttrade ut på en kurs SSW. Mer eller mindre vindstilla så det blev motorgång en stor del av dagen. Men fram på eftermiddagen så kom en liten bris o vi kunde glatt segla några timmar innan vinden dog igen. Middag korv o stekt vitkål i brist på fisk.

GOPR1381_redigerad-1.jpg

På väg mot Marquesas

14:e - 16:e Mars

Var är vinden???

Dålig vind så omväxlande motorgång o lite segling. Detta blev värre o värre o vi hade tillslut ingen vind alls under 3 dygn, bara bleke o motorgång långt söderut. Tillslut efter 4 dygn kom vinden kl 11.05 på förmiddagen. Motorn stängdes av och vi forsade fram på böljan västerut.

Vi har under en tid haft lite strul med autopiloten. Ibland så tappar den kontakten med fluxgatekompassen o beter sig konstigt., Vi har konstarerat att detta beror på att spänningen till centralanläggningen drabbas av spänningsfall ibland när vi kör med andra grejor ombord. Nu drog vi en ny kabel direkt från kopplingsplintarna vid batteriet, satte en säkring på o vips så beter den sig mycket stabilare. Hoppas detta fixade problemet.

Vi skickar positionsangivelse och en lägesrapport var 3:e dag till Louise, vår dotter via satellitmail. Hon lägger sedan ut detta på vår Facebooksida så att alla kan se och få reda på hur vi har det. I det första utskicket så uppmanade vi alla att skicka rapporter från världen utanför till oss. Nu kom en hel hög med rapporter om att Måns Zelmelöv vunnit Melodifestivalen. Men nu undrar vi ju hur denna låten låter?

GOPR1382_redigerad-1.jpg

Ett Stilla Hav

17:e Mars

Segel & Fisk

Blev en stökig natt. Vinden vred o var omväxlande stark o obefintlig. Detta i komination med lite grövre sjö. Det var nog nåt mindre squall som ställde till det. Regnet piskade ner o blixtarna slog mellan molnen. Tillslut dog vinden helt o vi tvingades ta ner seglen så de inte slulle slås sönder när LAYA gungade häftigt i sjögången.

På morgonen var vinden tlllbaks o vi gjorde 6-7 knop i halvvind på bara mesan o genua. På förmiddagen kunde vi äntligen spira genuan o sätta kurs rätt på Marquesas.

Fram på eftermiddagen fick vi äntligen napp... En liten bonito hade huggit på kroken. Det fanns visst fisk här i alla fall. Tyvärr så var den full av mask så ingen fisk till middag idag heller... Blev Lasagne.

GOPR1384_redigerad-1.jpg

Mycket vila i väntan på vind

18:e - 19:e Mars

NAPP!!

Under natten vred vinden o vi fortsatte utan att kunna ändra segelsättningen. Ett tag var vi på väg mot Alaska innan vi kunde ta ner spirbommarna på morgonen o sätta segel för halvvind/kryss. Fin fart på 7,5 knop rätt mot mål.När vi skulle hala upp fiskelinan upptäcktes att någon större fisk med vassa tänder hade slukat draget o bitit av linan, detta utan att vår nappindikator i form av en klädnypa inte hade slagit larm.Tillslut lyckades vi i alla fall fånga en liten guldmakrill som vi filéade o la i kylen för då hade vi bakat en pizza till middag.

Seglar på samma bog hela tiden, halvvind eller lätt kryss rätt mot mål...

GOPR1385_redigerad-1.jpg

Spegelblankt

20:e Mars

Höstdagjämning

Idag firar vi höstdagjämning ombord. Ja ni läste rätt, vi är på södra halvklotet o kommer nu altså in i vinterhalvåret. Man kan inte tro det för vi har alltid minst 30 grader ombord o solen skiner rätt ner från zenit. Men snart skall solen dala lite och vi hoppas på lite behagligare temperaturer. Men det är ingen risk för snö i alla fall, haha!

Dagen firades med god fisksoppa a la Zai. På eftermiddagen nybakade kanelbullar och på kvällen lyxade vi till det med helstekt fläskfilé, klyftpotatis o mumsig sås.

GOPR1394_redigerad-1.jpg

Nu äntligen!

21:a - 24:e Mars

Vi seglar på

På ett dygn gjorde vi 160 Nm och under natten låg vi på upp mot 8 knop i halvvind ca 8 m/sek. Vinden ökade på morgonen så storen revades. Fram på dagen så sattes spirbommarna för vinden började vrida mot akterlig vind. Farten gick ned något eftersom vinden nu kom akterifrån men vi verkar kunna hålla knappa 6 knop i alla fall. Dagarna förflyter med mycket snack och planeringen av nästa måltid kan vara mycket viktig.

Ibland ny segelsättning med spirbommar nere o fulla segel i halvvind och ibland wing/wing med spirad genua o storsegel i ren läns.

Vi håller stadiga dygnsdistanser på ca 140 Nm = 260 Km så sakta men säkert närmar vi oss mitten av seglatsen.

Nu äntligen fick vi en ordentlig fisk. En guldmakrill på 4,5 kg blev en god middag på två sätt. Till förrätt sashimi med japansk soya o wasabi och sedan stekt med risotto.

Nu rullar det o gungar ordentligt. Vi som trodde att Stilla havet skulle vara stilla...

GOPR1400_redigerad-1.jpg

Vi fräser på i vågorna

25:e Mars

Halvvägs!

Denna dag så korsade vi vår i förväg uppritade halvvägsmarkering mellan Galapagos och Marquesas. Nu har vi varit på väg i 12 dygn o hoppas på att det skall gå lite fortare  sista halvan.

Vi har också firat våffeldagen ombord med "våfflor" med sylt o grädde, det gäller ju att fira allt vi kan.

På kvällen middag bestående av helstekt entrecote och cous cous med en grön chillisauce.

GOPR1404_redigerad-1.jpg

Zai & Guldmakrillen

26:e - 27:e Mars

Tvätt & Grön blixt

Även på havet behöver man tvätta ibland. Nu har vi ju varit på väg i 2 veckor o det var dags att köra på tvättmaskinen. Vad glada vi är att vi monterade en tvättmaskin. Går fint att köra även under en seglats. Men det gäller att se till att tvätten sitter kvar när den skall torka, annars är den borta för alltid.

Att köra en maskin tar 1,5 tim samtidigt kör vi watermakern för att producera lika mycket vatten som går åt till tvätten. Vi strävar alltid efter att ha fulla tankar med färskvatten.

Gröna blixten är ett ljusfenomen som det går mycket rykten om bland seglare. När solen går ner i havet skall man ibland kunna se en grön blixt. Många tror att detta är en myt men nu kan vi bekräfta den finns. Vi såg den tydligt på en molnfri himmel. Man skall inte stirra in i solen utan vänta till det bara är en liten skärva kvar. Men det måste vara en molnfri himmel.

GOPR1418_redigerad-1.jpg

Gröna blixten syns vid solnedgången

28:e - 31:a Mars

Nedräkning

Vi seglar mot mål. Men fortfarande långt kvar. En dag konstaterades att nu minsann är det lika långt kvar som hela den svenska kuststräckan, Strömstad till Haparanda. Så visst är det stora avstånd här ute!

Vi har haft kontakt med en annan båt vi siktade en dag. Den är australiensk o heter Double Trouble. Tyvärr har de elproblem ombord så de har nu försvunnit från vår VHF radio. Hoppas de kommer fram utan för mycket strul och att vi ses i Franska Polynesien.

Nattpass o dagpass om var annat. Vi sitter 2 tim på dagen o 2 tim på natten. Ett vaktsystem som alla gillar. Men nu tror jag att de flesta vill komma fram snart.

Stjärnbilden Södra Korset står högt på den otroligt vackra stjärnhimlen som håller oss sällskap på nätterna. Nu är Polstjärnan borta och nedanför horisonten så den ser vi inte längre.

Tyvärr har vår systemkamera lagt av! Nu när man skulle behöva den mest. Vi får klara oss med GoPro kameran och Iphonen. Måste skaffa ett nytt objektiv i alla fall. Men hela kameran är utsliten. Får se om de som kommer till Tahiti kan ta med nåt..?

GOPR1423_redigerad-1.jpg

Navigationsdatorn och datorn som är kopplad till  satelitkommunikationen

1:a - 3:e April

När är vi framme?

Vi tittar ofta på vårt navigationsprogram för att se när vi kommer fram. Nu konstaterades att det är lika långt kvar som Göteborg - Inverness vår första långseglats. Så visst det kommer att ta några dagar till...

Vi gjorde färdigt en liten videofilm om livet ombord som vi skall ladda upp på Marquesas. Se den här intill.

Småreparationer får göras hela tiden. Nu var det fästet för upp och nedhal på ena spirbomen som gett sig. Dessutom har vi fäst breda resorband där vi kan ställa o hålla fast våra dryckesmuggar. Detta resorband hade nu töjt sig så det fick bytas ut.

Vi skickade en påskhälsning via Facebook där vi berättade om hur långt det är kvar och vad vi gör ombord.

Videofilm om livet ombord

4:e April

PÅSK

På Påskaftons förmiddag hade vi 200 Nm kvar till Hiva Oa. Nu är det nära :-)

Påsken firades ombord med påskpynt o påskmiddag på kvällen.

Till förrätt 2 olika ägghalvor och en liten sillbit var från en burk ABBAS vi köpte i Panama. Till varmrätt en helstekt Piqanja (nötkött) mec couscous och en ädelostsås. Smakade mumma

GOPR1445_redigerad-1.jpg

Gammal blekt sliten, kort flagga

5:e April

LAND I SIKTE!!

Kl 11.44 skeppstid 19:44 UTC siktades land för första gången. Hiva Oa stack upp ur molnen o vi blev glada o ystra. Fortfarande 33,8 Nm till hamn.

Under dagen passade vi på att byta vår svenska flagga. Konstigt vad sliten o blekt den kan bli. Nu blev den nya fin o vacker igen.

Efter 3090 Nm = 5723 Km och 563 timmar till havs anländer vi nu till Hiva Oua där vi glider in i den trånga viken och droppar ankaret. Champagnekorken flög av o vi hade en trevlig stund i sittbrunnen innan middagen som blev Pasta Carbonara.

I morgon skall vi utforska ön  som ser ut som den är tagen ur LOST...

GOPR1447_redigerad-1.jpg

Ny fin flagga

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt