Tillbaks i Thailand-Hårt jobb

Dags för sjösättning

20:e - 21:a Oktober

Resan

Vi lämnade Jönköping med buss som tog oss till Arlanda. Där checkade vi in vårt bagage med stor nervositet. Vi hade så mycket reservdelar och var oroliga att vi hade övervikt trots att vi vägt allt flera gånger. Nu visade det sig att vi hade exakt vad vi fick. 2X30 Kg, 2X7 Kg handbagage + varsin personal item (tung kamera + en gigantisk handväska) så lätt hade vi 80 Kg med oss.

Resan gick bra även om Qutar airways inte imponerade på oss. Mellanlandning i Doha med mycket kort transfer så  vi fick skynda för att hinna med nästa flyg. Vi landade seneftermiddag på Phukets flygplats och hade förberett med svarta kläder p.g.a. kungens bortgång. Genom att bära svart så visar man respekt för deras ett år långa landssorg. Detta var ett smart drag för vi tog oss lätt genom alla kontroller och kunde ta en taxi till ett närbeläget billigt hotell vi bokat för natten.

Avresa från Jönköpings C

Alla reservdelar att jobba med

Agneta polerar propellern

22:a - 28:e Oktober

Hårt  jobb i hettan

Vi hyrde en bil med hotellets hjälp. Tog en vecka för vi har mycket att hämta o lämna. Som vanligt så kör Agneta i vänstertrafik och Hasse sitter bredvid o är codriver. Körningen upp till Boatyarden gick bra i den hetsiga trafiken.

När vi kom fram såg LAYA precis ut som vi lämnade henne- Alla pressänningar låg där de skulle fast mycket skitigare förstås. Vi klättrade nervöst ombord och öppnade luckan, stack in våra näsor och luktade nervöst efter mögeldoft. Ingen mögel!! Men instängt efter 7 månader, det är ju klart. Avfuktaren har fungerat och hållt ner fukten till nivå under mögeltillväxt och det var en oerhörd lättnad.

Vi städade av det värsta och försökte komma i ordning. Massor med små jobb avlöste varandra hela veckan men de stora var att lämna in vår genua och lazypac för reparation och nytillverkning. Nya madrasser till en hytt beställdes samt stor motorservice med nedmontering av hela kylsystemet påbörjades av en Volvo Penta servicegubbe. Detta visade sig vara i sista minuten.. Hela kylsystemet var igensatt och även rätt mycket korrision på vissa delar som var tvugna att bytas. Nytt avgassystem till motorn byggdes om och det gamla plastades igen. Började byte av instrumenten i hela båten. Nya jollehjul monterades o utombordaren fick ny förgasare o propeller.

Ja som ni förstår hade vi fullt upp att göra. Ibland tog vi bilen till nåt shoppingcenter för att handla o njuta av aircondition en stund. Middagarna intogs för det mesta på nån närbelägen billig thairestaurang.

På Rolly Tasker, vår genua repareras

Hasse borrar hål i skrovet för nytt avgassystem

Gummiplantage runt boatyarden

29:e Okt - 2:a Nov

Jobbet fortsätter

Denna vecka började med att vi förlängde hyran på bilen en vecka till för vi måste kunna transportera oss så det får kosta denna hyra.

Nu kom vi till ett nervöst moment, byte av kabel till vindinstrumentet i masten. Hasse klättrade 20 meter upp i masten o Agneta vevade o säkrade honom. Den gamla o  nya kabeln skarvades o Agneta drog sakta sakta ner den nya genom masten o Hasse matade på i masttoppen. Det gick fint o nu kan vi fortsätta med bytet av alla instrument ombord. Efter några dagars arbete så var instrumenten på plats. Allt verkar fungera fint, vi får se när vi kommer i vattnet.

Massor med andra jobb: smörja propelleraxel, Smörja hjärtstocken, lacka flaggstången, den eviga fajten mot rost, ny belysning i sittbrunn o mycket mycket mer stort o smått...

Vi hittade en snabbgross för restauranger där vi lyckades fixa ett tillfälligt kort. Mycket mat inhandlades till vettiga priser. Lite underligt var att de inte tog kreditkort utan bara kontanter. Inte heller fanns några kassar eller kartonger att packa i så allt hamnade löst i vagnen och lastades sedan in i bagaget. Lite jobbigt att få allt ombord men tillslut gick det bra.

Fina blommor i omgivningarna

Mycket småskador att måla över

Nyrenoverade o nymålade delar till motorn

Montering av nya instrument

Flickan på boatyarden fick en Barbiedocka

3:e - 5:e Nov

Vi ser slutet på jobbet..

Hittils har det mesta funkat bra. Nu närmade vi oss bottenmålning. Vi anställde en dagsarbetare 3 dagar för att hjälpa oss. Med våtslipning av skrovet, maskeringstejpning och slutmålning med bottenfärg. Skönt att slippa detta arbete vi har så mycket annat att göra.

Motormekanikerna kom och 4 man tillbringade 6 timmar i vårt motorrum. 35,5 grader varmt var det o de jobbade på glatt... hur orkar de? Vid provkörning sprack ett rör för kylning av backslaget. Troligtvis pga att nu är det fullt blås i kylsystemet o detta tryckte sönder kylröret. Men tur att det hände nu för det var nog bara en tidsfråga. De kom tillbaks med reparerat rör dagen efter.

På lördagen var det dags. Tidig uppstigning och högtryckstvätt av LAYA. SEdan väntan att tidvattnet skulle stiga och plask så var vi tillbaks i sjön. Skönt med vatten under kölen igen!

Klar för sjön...

Lista över förbättringar o reparationer

LAYA nu 5.0

Stor service av huvudmaskin

Nytt startbatteri till motor

Reparation av genua

Nya Lazypack till storsegel o mesan

Nya madrasser i besättningashytt

Nya sidorutor till doghouse

Ny instrumentering för vind, logg & lod, NMEA2000

Nya datorer ombord

Ny belysning i sittbrunn

Nya fläktar i besättningshytter

Nytt avgassystem till huvudmaskin

Igenplastning av det gamla avgassystemet

Nya hjul till jollen

Ny förgasare o propeller till utombordare

Bottenmålning

USB laddare i alla hytter

Totalrenovering av eltoalett

Bambuunderlakan i alla kojer

Nya tvätthandukar i bambu

Ny gråvattenpump

Ny belysning LED i kompasshus

Enklare badstege för snabba bad

2 ytterligare mugghållare i sittbrunn

Backventil till manuell  länspump

God välförtjänt fiskmiddag en kväll