Tillbaks i Vättern, höst & indockning

Sjötorp - Hemmahamnen Huskvarna

5/8 -- 7/8

Vi blev ju tvungna att lämna LAYA i Sjötorp vid Vänern där Göta kanal börjar och åka hem och jobba. Nu hade Hasse, Thomas & Henke fått skjuts till Sjötorp av Mats och skulle ta LAYA till hemmavattnet igen.

Efter en trevlig fredagskväll ombord började en tidig uppåtslussning genom Göta kanal. Många slussar hade vi att avverka och vi höll ett gott tempo hela dagen. Detta för att komma så långt det bara var möjligt. Slussningen gich fint och på eftermiddagen passerades Vassbacken o vi kom in i de riktigt trånga passagerna. Strax innan en mötesplats ser vi 3 st tyska bårtar som kommer emot oss. De verkar inte gå in i mötesplatsen så jag ställer mig upp och ger dem ett stopptecken med handen för här är det omöljigt att mötas! De ser ut att sakta ner och svänger in i mötesplatsen så vi håller farten för att passera så fort det går. 10-15 meter innan vi skall passera dem så väjer den ena segelbåten rätt ut i kanalen igen!! Vi har inte en chans att undvika en kollision så vi var glada att vi fendrat av ordentligt på bägge sidor. Vi bumpade ihop och tyskens fendrar fastnade under vårt skrov och slet av hela hans mantåg. På LAYA blev inga skador alls. Jag skrek till tysken och frågade varför han inte stannade på mötesplatsen? Fick till svar att han minsann hade stannat!! Jaja vi fick inga skador och han hade ju själv orsakat sina så vi fortsatte glatt men kanske lite uppskakade. Hamnade i natthamn i Tåtorp där vi käkade lite gott.

På söndagen gav vi oss iväg tidigt över sjön Viken och anlände till Karlsborg kl 11.00 då vi kom igenom bron in i Vättern igen.

Snacka om busväder!! Det regnade inte bara ösregn utan hinkvis och dränkte oss in på bara skinnet. Kraftig motvind och krabb sjö så nu kände vi oss hemma igen..

Efter en jobbig dag anlände vi till vår hemmahamn i Huskvarna kl 20.00 på kvällen

Thomas slussar i full fart.

Tobbe skotar hem

Hur ska vi ha det nu då??

Helgseglingar på Vättern

Sen följde ett antal helgseglatser på södra Vättern kors o tvärs med familj och kompisar. Vi var i Gränna, Rödåns hamn, Sjöbo och självklart i Jönköpings hamn ett antal gånger. Går inte in närmare in på dessa seglingar här...

Rensar kantareller i Rödåns hamn

Till Motala igen

23/9 -- 24/9

Tidigt lördag morgon gav vi oss iväg från Jönköpings hamn. Vi hade påpassligt flyttat på LAYA för att kunna ge oss av tidigt denna dag utan att ta hänsyn till tampar och bilar. Dålig vind till en början så motorn fick putta på. Vid Visingsös hamn kom en lämplig bris från väst och segel sattes och vi hade fin segling upp till Hästholmen. Väl där så snurrade vinden till 2 sekundmeter akterifrån så vi stöttade med motorn lite grand. kl 16.00 anlände vi till Vadstena där vi fick en fin plats vid slottet.

Det har bytts hamnkapten i Vadstena gästhamn och blivit mycket trevligt med ny serviceinrättning och bra service.

På söndagen passade vi på att plocka ner alla segel nu när vi låg så fint med en bra plan bredvid som vi kunde vika seglen på.

På eftermiddagen gav vi oss iväg mot Motala för motor. I farleden in till Motala blev vi uppropade på VHF:en.. Det var Björ som var med oss till Skottland som kom emot oss i sin nyinköpta båt som han hade i Motala. En kul överraskning!

LAYA ståtligt vid slottet

Hasse rattar i kanalen

Våra dockgrannar på en rad

Indockning - Kuling i Motala

7/10

Vi körde upp till Motala på torsdagskvällen den 6:e. När vi kom upp så blåste det friskt från sydväst rakt in i hamnen. Någon vänlig själ hade stängt av vår el så det var svinkallt ombord, och tog en bra stund innan vi fått ordning på allt.

På natten tilltog vinden och det tjöt i riggen. Blev inte mycket sömn den natten inte. På morgonen hade vi 17 meter /sek i byarna och vi undrade hur vi skulle ta oss ut från hamnplatsen och lyckas slussa in i första slussen. Allt gick jättebra och vi kom ut från kaj som vi skulle. När vi kommit in i kanalen så hamnade vi i lä. Indockningen tog sin tid ock kl 15.00 var vi äntligen klara med allt och kunde rulla hemåt igen.

Nu följer naturligtvis några helger med jobb innan vi kan lämna LAYA åt sin vintervila.

Fin höstdag

2011 - Ett bra år!!

2011 har varit ett fint seglingsår med Skottland som självklart det största äventyret.

Totalt har vi avverkat 2084 Nm under säsongen vilket motsvarar 3859 km. Det får man väl anse som helt OK :-)

Nu ser vi fram emot 2012 - Välkomna då!!

LAYA väntar på våren i torrdockan