Tuamotos

Tuamotosatollerna är 76 st korallatoller. De ligger utspridda i söderhavet mellan Marquesas och Tahiti och sträcker sig 1800 Km i en NO - SV längdriktning. Ingår också i Franska Polynesien. De är väldigt låga och svårupptäckta, så nogrann uppsikt fodras när man seglar här. Atollerna har bildats när vulkaner har sjunkit o lämnat ett ringrev där små öar bildats. För att komma in i lagunerna måste man gå genom något av passen. Det brukar finnas 1-2 pass på varje atoll. I passen är det ofta strömt för tidvattnet har ju bara ett litet pass att gå igenom. Ström på upp till 9 knop är inte ovanligt så det gäller att passa på vid slackvatten. Också vatten som spolas över revet påverkar strömmen i passen.

17:e April

Fatu Hiva - Tuamotos

Natten hade varit kall! 23 grader o vi fick lägga på ett lakan för att inte frysa. Så kallt har det inte varit på länge. Men det var skönt att inte ligga i svettiga lakan för en gång skull.

Efter frukost satte vi kurs mot sydväst. Distansen är ca 380 Nm så vi räknar med ca 3 dygn. Väderprognosen säger lätta vindar till en början i alla fall.

Under dagen var det torr luft inne över oss o vi såg långt långt. Det var nog denna luft som gjorde att det blev kallare under natten. Hade ett fint besök av ett gäng delfiner. De var ovanligt stora o lekte i bogvågen en stund i det klara vattnet.

Middagen blev en variant på Quiche Lorraine med en papayasallad.

Vi lämnar Fatu Hiva bakom oss

Bibbi o Marc spanar efter delfiner

Marc läser på fördäck

18:e - 19:e April

Till havs

Vi seglar på i lätta vindar, men gör i alla fall ca 5 knop mot mål så det är ju OK. Vi såg en hel del val på avstånd som vi tror är knölval. De hoppade ibland o slog med stjärtfenan.

En natt ökade vinden till över 10 m/sek så vi fick reva storen. Vi passerade Napuka en liten liten ö mitt i havet. Lite palmer på ön. Det skall visst bo några här men vi såg inget liv.

Soluppgång till havs

Lycka är internet..

Härliga vyer på Raroia

20:e April

Raroia

På eftermiddagen den 20:e kom vi fram till Raroia. Det var en faslig ström som gick ut ur passet så det var omöjligt att ens försöka ta sig igenom. När tidvattnet sjunker och när vågorna slår över revet blir det massa vatten som skall ta sig ut. Efter en timmme så tyckte vi att det var mindre strömt. Full gas på motorn o vi kämpade oss genom passet i ca 1 knops fart. Det är svårt att köra i den motströmmen för man får ratta rätt ordentligt för att hålla kursen.

Tillslut var vi inne i alla fall och puttrade iväg i den markerade farleden till byn där vi ankrade.

Jollen in till byn där det var så välordnat. Nya fina vägar och en nybyggd flygplats. Hittade en liten affär där vi handlade 1 liter tetrapacksvin för 100 SEK !! inte billigt här inte..

På kvällen blev det entrecote med potatisgratäng och grillad tomat o ett glas vin. Inte fel i Söderhavet...

Grisar sprang lösa på ön

Fina vägar med den enda bilen vi såg

Vid pärlfarmen låg ostronskalen på hög

21:a April

Raroia - Vi halar ankaret

Efter en blåsig natt men där vi legat tryggt för ankar käkades det frukost. Sedan begav vi oss in till byn. Vi vandrade bort till pärlfarmen där de odlar pärlor. Vi ville se på produktionen o ev köpa några pärlor direkt vid källan. Men vi blev vänligt ombedda att lämna området besök var tyvärr inte tillåtna.

Vi fick idag också reda på att det var här de spelade in Villevalle i Söderhavet. Kul att besöka denna ö av flera skäl. Vi hittade även en minnesplakett över Thor Heyerdahls förlisning med Kon Tiki.

På eftermiddagen lämnar vi ankarplatsen och beger oss ut ur passet. Gick fint denna gång också även om det strömmade friskt.

Kurs sattes mot Makemo en större atoll ca 75 Nm bort. Dit skulle vi gå över natten för att anlända vid högvatten på morgonen.

Minnesplaketten över Thor Heyerdahl

22:a April

Makemo

Natten var stökig, med kulingbyar på 30 knop o häftigt regn. Vi revade först in genuan halvvägs och efter kursändring så att vinden kom akterifrån plockade vi även ner mesan. Sedan gick vi hela natten på undanvind med lite genua ute. Trots detta höll vi 6 knop så vi kom fram till passet lite för tidigt. Gick närmare o upptäckte i kikaren att det såg OK ut att gå in, så vi satte full fart o stångade oss in i passet. På insidan hittade vi en fin hyfsat skyddad ankarplats bakom en stor pir, där vi droppade ankaret på 10 m djup. För säkerhetskull snorklar vi alltid o kollar ankaret så det sitter fast. Det simmade en 2 m stor svartspetsad revhaj runt båten o kollade in oss. Jättefin o när den sett vilka vi var så drog den iväg ut i det fria vattnet.

Efter att sovit några timmar utforskades ön. Stor by med minst 4 kyrkor, flera skolor och ett antal affärer och en restaurang. Vi fick reda på att de 3 andra båtarna skulle käka på restaurangen på kvällen så vi bokade snabbt bord vi med. Det var en dansk katamaran, en fransk segelbåt och en engelsk med 2 holländare i.

Blev en mycket trevlig kväll då krogen hade dukat upp ett långbord för oss 14 pers och serverade alla en fin bit entrecote med 2 såser o pommes frites. Till detta inhemsk pilsner. O vad gott det var!! Mycket historier o diskussioner hela kvällen. Dessutom hade den franska båten bjudit med sjuksköterskan som jobbar på ön. Hon bidrog med massor av bra information.

Vi utforskar Makemo

Den handmålade kartan över byn

Hela seglargänget på restaurang

LAYA för ankar i det turkosa vattnet

23:e April

Sorg på ön

Under natten hade det hänt en tragisk olycka. En fiskare hade hamnat i vattnet inne i lagunen. Var tydligen berusad och skulle troligtvis rädda sin båt som slitit sig. Han drunknade och kroppen blev illa åtgången av div djur.

Hela byn stängde och på eftermiddagen så mötte vi sorgetåget då de vandrade med kistan på väg till kyrkan. Alla sjöng i stämmor och det var en underlig upplevelse. Sedan var det begravningsgudtjänst i kyrkan. Alla som inte fick plats inne stod utanför o lyssnade. Mycket vacker sång som var väldigt speciell. Efteråt så vandrade tåget tillbaks till hans hem igen med prästen o kistan i spetsen. Ofta jordfästs man hemma i sin egen trädgård.

Sorgetåget på väg ut ur kyrkan

I passet strömmar det friskt