Vättersemester 4

Torsdagen 2/8

Till Hjo

Efter frukosten kastade vi loss från Häsholmen och lyckades att åla oss ut bland alla båtar och elaka bojar.

Blev mer eller mindre motorgång över till Hjo för vinden var obefintlig. Väl inne i hamn hittade vi en fin plats som vi förflyttade LAYA sidledes in på. Henke kom på besök en stund, men sedan blev det en tidig kväll...

Hjo hamn by night

Fredag 3/8

På vandring utefter Hjoån

Idag beslutade vi att ligga kvar i hamn och istället ta en långpromenad. Det finns en vandringsled utefter Hjoån som börjar mitt i centrum och leder upp till Stampens kvarn där det finns fika o restaurang. Det var en fin och härlig vandring med vackra små vattenfall i en massiv grönska. Konstig att det en gång varit en massa industrier utefter ån som idag är naturreservat. Kaffet smakade fint.

På eftermiddagen passade vi på att byta oljan i backslaget. Oljan var seg så det tog en bra stund att suga ut den via en tunn slang i oljestickans hål.

Hjoån flyter fram

Vart tar vägen vägen?

Lördag 4/8

På kryss till Visingsö

Vi hissade segel och hade en härlig kryss med vind på ca 8 m/sek så vi gjorde 6-7 knop, kors o tvärs över sjön tills vi kom till norra spetsen av Visingsö. Där dog vinden så vi fick puttra in i hamn. Hamnplats längst ut på piren.

Cyklarna togs i land och vi trampade upp till Öbergs café där vi tog en öl.

Blev en tidig nattning. Precis när vi gått och lagt oss hörde vi några som pratade högt på piren. Rätt som det var så hördes ett steg på däck! Hasse fick på sig kläderna o for upp men då hade de lommat i väg. Konstig att detta skall hända här på Öa? Larmet kopplades på sen sov vi tryggt i alla fall.

Fina cykelvägar på Visingsö

Söndagen 5/8

På hoj över Öa

Upp tidigt och hoppade på cyklarna. Vi susade iväg i god medvind upp till norra spetsen på Visingsö. Där kollade vi på några flygplan som fortfarande var kvar efter lördagens fly inn på det lilla fältet.

Fick sedan trampa tillbaks i motvinden tills vi kom in i den skyddande ek och bokskogen. For ner till Persgården där det blev lite gott kaffe och inhandlande av deras ekologiska "mysli" o nyskördade tomater.

Till lunch kom Agnetas pappa Sven med buss/färja på besök o fick söndagslunch idag. Köttfärslimpa m gräddsås o kokt potatis, till detta rårörda lingon. Härligt med lite husmanskost!

På eftermiddagen fick vi flera besök av vänner som antingen bor på ön eller var på besök som ville se hur vi har det.

På kvällen tog vi det lugnt o tittade på OS med 100 m final. Tog en liten kvällspromenad o njöt av den spegelblanka Vättern.

Fyren på Visingsö visar vägen

Måndagen 6/8

Regn o rusk - Kaffe i Röttle

Vi lämnade Öa efter lunch och satte kurs mot Röttle på ett totalt vindstilla Vättern. I Röttle har en kompis till oss Dan en stuga precis i hamnen och vi hade ringt till honom o sagt att vi skulle titta förbi. LAYA går inte i i Röttle lilla hamn så vi droppade ankaret utanför och tog jollen in. På vägen in så öppnade sig himlen och regnet öste ner hela eftermiddagen. Det var skönt och trevligt att få gott fika hos Dan med syster Berit.

När regnet lättat så tackade vi för en trevlig eftermiddag och for ut och halade upp ankaret. Vi gick till Gränna där vi lade till långsides vid vår vanliga plats bakom den svarta stålskutan.

På kvällen blev det hämtpizza och OS i den tilltagande vinden.

Tack för kaffet :-)

Röttle lilla hamn

Tisdagen 7/8

Cykeltur till Röttle by - Det blåser idag

Idag for vi upp per cykel till Gränna city, tog en kopp kaffe på Fiket i Gränna och såg oss omkring.

Tillslut tröttnade vi på Gränna så vi köpte med oss ett par mackor och trampade iväg till Röttle by. Där käkade vi och tog en promenad runt alla kvarnarna och vattenfallen. Sedan susade vi tillbaks till LAYA.

Idag var det en kraftig SV vind på upp till 13 M/sek i hamnen (enl färjan över 15 m/sek ute på sjön) så det var skönt att vara i hamn.

Tog det lugnt o kollade på OS. Blev rökt Vättersik med färskpotatis och örtsås till middag. Jättegott!!

Onsdagen 8/8

Hemresa - Sammanfattning

På förmiddagen fick vi besök av Roland, en kompis från Gränna som kom förbi på en fika.

Vädret blev bättre under eftermiddagen så lagom till lunch gick vi hemåt till Huskvarna på ett vindstilla Vättern.

Sommarvädret har enligt de flesta varit kasst men vi har haft helt ok väder. Det har ju inte varit någon sommarvärme direkt men seglingen har varit bra och solen har faktiskt strålat lite i alla fall ;-) Vi har varit runt i nästan hela Vättern och legat vid fina ankarplatser & gästhamnar. Många av våra vänner har varit och hälsat på ombord vilket lett till mycket skatt o god mat. Kul var också när våra barn Tobbe & Louise och Agnetas pappa Sven var med oss 5 dagar. Sven 80 år hade aldrig varit ute på sjön i segelbåt förut men klarade detta galant och tyckte det var kul.

LAYA har funkat mycket bra och vi har fått testa av vårt nya energisystem ordentligt.

Överhuvudtaget en fin semester MEN nu ser vi fram emot främmande vatten o hamnar..

Total Distans under semestern 322,6 NM

Våra "irrfärder" kors o tvärs över Vättern

Agneta vid fallet i Röttle by