13 - 14/7 Fiskafänge i skottska vatten

13/7 Nu SKALL vi HA FISK!!

När vi vaknade var det ett sagolikt väder. Solen sken från klar himmel och havet låg som en spegel. Vi skyndade oss att göra klart för avfärd. Ca kl 09.30 gav vi oss iväg.

Satte kurs mot fyren vid inloppet till Sound of Mull. Strax innan fyren tyckte vi att djupet var rätt så vi la oss att driva och fiskedragen åkte i för NU skulle vi ha fisk...

Dock är det viss skillnad på att tycka att vi skulle få och att verkligen få, för den enda som lyckades var Fanny som låg i hängmattan och ryckte lite lojt i linan. Hon fick en (1) makrill. Troligtvis är det melodin att ligga och inte försöka för mycket. Jaja, det blev i alla fall en liten smakbit var på en knäckemacka innan vi åt upp resterna av Berts goda lasagne.

Seglade en bit på middagsbrisen innan vinden återigen dog totalt. Vi fick fortsätta till Tobermory för motor.

Framme i Tobermory som är en väldigt vacker liten by, tog vi en promenad och fotograferade vackra hus i fina färger. Passade även på att fylla vattentankarna och städa av i sittbrunnen (var kommer all skit ifrån?)

Eftersom Fanny tyvärr är tvungen att lämna oss imorgon kväll beslutade vi att äta avslutningsmiddag på restaurang. Vi beställde bord på ett ställe som hade specialmeny; scallops som vi hade siktat in oss på. Tyvärr var det slut så vi beställde Moulles Marinére (Vinkokta blåmusslor) eller Fish & Chips eller Lamm.

Besättningen överraskade oss med att stå för notan, TACK!! Det var mycket trevligt.

Kvällen avslutades ombord.....

Besättningen ser fram emot nya äventyr

Storfiskarn Fanny i full aktion

Fångsten halas upp

Måste man resa sig upp ur hängmattan nu?

Bert badar i det 15 gradiga vattnet

En av båtarna i Tall Ships Race

Whisky inhandlat på Tobermory Destillery

Utsikt från "berget"

Vackra vyer i hamnen

Moules Marineire

Lågvatten i skymningen

14/7 Tillbaks till Oban - Hej då Fanny

På förmiddagen stävade vi ut i Sound of Mull med riktning mot Oban igen. Fanny var ju tvungen att sticka lite tidigare för att hinna med flyget från Edinburgh till Arlanda på förmiddagen den 15/7.

Vi fick gå för motor genom hela sundet för att kunna sätta genuan den sista biten mot Oban när vi fick vind. Väl inne i marinan fick vi fin plats vid pontonbryggan bredvid en norskflaggad Hallberg Rassy på 62 fot!!

Vi följde Fanny till tåget och vinkade av på perongen. Sorgligt att skiljas från besättning som vi lärt känna under 13 intensiva dagar.

Björn ringde( som ingår i den nya besättningen ) och berättade att hela den nya besättningen skulle anlända till Oban kl 20,00 med tåg.

Vi tog ett snabbt möte med nya besättningen på en pub i Oban efter att de inkvarterat sig på ett vandrarhem. Trevligt möte! Skall bli kul att lära känna dem...

På kvällen anlände ett antal båtar som deltar i Tall Ships Race till Oban hamn. Detta som en del av Obans 200 års jubiléeum.