1/7 -5/7 2009

Onsdag 1/7

Mot Trollhättan – Slussning o motorgång

Öckeröfärjan

Uppstigning 06,30. Mycket fix innan vi kunde gå, b.l.a. Så skulle alla fasta tilläggningstampar tas in från LAYAS gamla plats. Allt funkade bra tack vara att vi inte hade någon vind.

Kl. 07.45 lämnade vi Öckerö för denna gång och puttrade för motor i farleden in mot Göteborg. Frukost intogs under gång. Vi satt och tittade på alla dessa stora fartyg b.l.a. Ett stort containerfartyg

och förundrades över hur stora de är. Passerade under Älvsborgsbron och fortsatte till Lilla Bommen där Thomas stod och väntade för att mönstra på. Så fort han kommit ombord gav vi oss i väg. Först skulle vi passera Göta Älvsbron som har en segelfri höjd på 19,5 meter. Eftersom LAYA är 20 meter hög var det altså tvunget att öppna bron. De såg oss inte så jag fick ropa upp på VHF:en och direkt svarade en trevlig brogubbe och öppnade snällt bron. Så fortsatte färden upp för Göta Älv. Några broöppningar till innan vi kom till Kungälv. Där hissade vi Genuan som vi hade fin draghjälp upp i älven av.

Lunch intogs under färd, idag serverades Spansk Omelette med Potatis, Vitlök & Bacon.

På eftermiddagen vid 15,30 kom vi till Lilla Edet och den första slussen. Lite meckigt var det i denna sluss för vi visste inte riktigt var vi skulle lägga tilläggnings tamparna. Sen gick vi en dryg timme till Trollhättan där vi slussade 4 gånger till. Nu gick det fint och slussningen gick smidigt. Dock var det 2 båtar som när de mött oss under slussning nedåt krockade i slussen. Hoppas att det inte blev så allvarliga skador.

Direkt efter sista slussen hittade vi en fin brygga där vi ligger i natt. Just nu håller middagen på att förberedas. I dag serverades Pasta Pesto med bräckt kassler.

På denna brygga har vi ingen ström så för att laga mat drog vi igång generatorn..

Efter middagen ljögs det i sittbrunnen o berättades om resor till fjärran länder.

Distans: 49,9 Nm

Gångtid: 9:51 (förutom väntetid)

Containerfartyg i Göteborgs hamn

Under Älvsborgsbron

Färjan till Fredrikhamn

Thomas mönstrar på - Resväska!!?

Broöppning

Slussen i Lilla Edet

Thomas i slussen

Hasse häller i tamparna

Trollhättans slussar

STORA slusskammare

Som synes går det in STORA båtar i slussarna

Torsdag 2/7

Akterseglad i Trollhättan

Bleke på Vänern

Kanalbåten DIANA i Trollhätteslussarna

Gick upp kl 07.30 o gick o duschade. Tillbaks på båten så beslutades att vi skulle ge oss av innan alla andra båtar. Thomas låg o sov (trodde vi). Så vi puttrade in till centrala Trollhättan där vi tvingades att vänta på en broöppning. Rätt som det var hörde vi någon som skrek inifrån land. Det var Thomas som genomsvettig efter 2,5 km språngmarsch kommit ifatt oss.

Vi undrade vad han gjorde där?? När jag gått o duschat så hade han stigit upp strax efter o tagit en promenad i slussområdet. När han kom tillbaks till båten såg han bara vår akter som puttrade i kanalen in mot Trollhättan. Tack o lov så sprang han på rätt sida in mot stan och fick tag i oss i tid.

Vad lär man sig på detta? Jo att ALLTID kolla att besättningen är ombord innan man ger sig av...

När detta äventyr var över åt vi frukost under färden genom Trollhättan och under alla broar. Därefter satte vi kurs på Brinkebergskulle som är sista slussen innan Vänersborg. Några broöppningar till fick vi passera innan vi puttrade ut på Vänerns vatten.

Vind fanns ingen och vi gick för motor hela dagen. Tillslut låg Vänern som en spegel och vi stannade och badade. Vattentemperaturen var sköna 24 grader så vi njöt av att svalka oss.

Fram på eftermiddagen kom vi fram till Kollandsö och vi gick in i den TRÅNGA farleden mot Spiken. På ett ställe passerade vi ett trångt sund där det bara var ca 6 meter brett mellan stora stenkistor som var uppbyggda. När jag såg dessa på avstånd trodde jag aldrig det skulle gå. Bredvid sundet stod kustbevakningen och hade fartkontroll. Det var dock ingen risk att vi skulle åka dit.

Vi kom in i Spiken son är en liten fiskehamn på Kollandsö. Vi gick inte in på deras gästplatser så vi hade ringt innan och fått tipset att lägga till utanpå en fiskebåt istället. Vi gjorde så och ägaren var mycket snäll och lånade ut vatten så vi kunde svabba däcket från allt salt. Som tack köpte vi naturligtvis rökt sik som vi åt till middag.

Distans: 45,2 Nm

Gångtid: 8:49

Järnvägsbron i Trollhättan

Lastfartyg på väg i i slussen

Härlig badtemperatur 24 grader

Skönt med svalka

Inte Jonny Weismuller!

Total Bleke på Vänern

Trång passage i Strömsundet

Kustbevakningen jobbar hårt med fartkontroller

Spikens gästhamn

Fredag 3/7

Mot Sjötorp och Göta Kanal

Läckö Slott

Avgång 07.45. Vände runt vår egna axel inne i den trånga hamnen Spiken. LAYA är ovanligt lätt att få runt så det var inga problem. Navigerade förbi Läckö slott och satte kurs mot Brommösundet. Vi fick lite vind så alla segel sattes. Naturligtvis hann vi inte mer än hissa allt så dog vinden totalt. Låg och drev under en timme och väntade på lite vind men tyvärr uteblev den. Så vi fick vackert hala seglen och köra igång järngenuan (motorn) igen.

Vi passerade genon Brämmösundet och satte kurs mot snaran där vi svepte ner mot Sjötorp.

Lunch intogs under gång, idag Köttbullar med Gräddsås och kokt Färskpotatis.

Ankomst till Sjötorp kl 14,00. Där slussade vi en sluss och lade till i bassängen o gick och handlade.

Vi inväntade Agneta, Louise och Ellen som är ny besättning ombord. De kom kl 15.00 och vi drack kaffe ombord med Silja och Sven som skjutsat dem till Sjötorp.

Slussvakten sa att vi var tvungna att vara på väg senast kl 16,00 för att hinna till Lyrestad där den första gästhamnen finns..

Slussningen gick fint efter ett par slussar när vi justerat in längden på förtampen som vi i början la för nära.

Vi kom till Lyrestad innan 18,00 där vi fick lägga oss utanpå en annan större segelbåt för det var fullt i hamnen.

Middag blev idag Köttfärssås och Makaroner. En liten regnskur kom och friskade upp luften

Distans; 36,3 Nm

Gångtid 7:03

LAYA i bassängen i Sjötorp

Agnetas föräldrar Silja & Sven vinkar

I slussen ovanför Sjötorp

Ut ur slussen

På väg in i nästa

Göta Kanal ett kul äventyr

Besättningen Louise och Ellen "tjänstgör"

Tut att det finns vägskyltar

Lördag 4/7

Slussning och Generatorbekymmer

Båtar på kö för slussning. Men vi gick åt andra hållet!

Vi stack iväg kl 09,00 så fort kanalen öppnade. Passerade några broar och började slussningen uppför igen. Halvvägs till Töreboda fick vi sällskap av en motorbåt i slussarna och det blev riktigt trångt vill jag säga. Efter några slussar hade vi kommit på hur vi skulle ligga så det gick bra ända till Töreboda.

Idag har vi haft lite regn. Det var faktiskt lite skönt det också, Men varmt har det varit så vi har inte frysit.

Vi la till i gästhamnen, fick en plats längst bort på bryggan. Dock var det 150 meter till närmaste eluttag så för att fixa lunch var vi tvungna att dra igång generatorn. Den startade INTE!! Vi öppnade upp och trodde vi fått luft i systemet. Upptäckte då att det läckte diesel från 2 st bränsleslangar. Efter mycket svett och lång tid skulle vi starta men då kom nästa mina. Under våra startförsök hade vi dragit ut batteriet så startmotorn gick inte runt. Vi fick koppla ström från huvudbatterierna och efter en stunds laddning hostade den igång igen....JIPPI!!

Under tiden hade Agneta tröttnat på att vänta på ström till spisen så hon hade fixat en kall sallad och det var välbehövligt med lite mat

I dag är det Törebodafestival med en massa band b.l.a. Beach Boys, men vi vuxna besättningsmedlemmar satt i sittbrunnen och tittade på folklivet när Louise & Ellen agerade festivalbesökare.

Middag idag blev Grillad Fläskkarré med Potatisgratäng och Tzatsiki.

Distans: 6,3 Nm

Gångtid: 1:49

Slussarbete

Vattenfall i slussen

Agtneta redo att ta i....

Lite svalkande sommarregn

Grillat på gång

Söndag 5/7

Genom trånga passager.

Karlsborg – Trångt att parkera

Passagerna ser ut som ett litet dike

Idag uppstigning vi 8.00 för vi ville komma med broöppningen i Töreboda kl 9.00. Hade en sidvind som tryckte oss in mot bryggan. Det var också trångt mella båtarna så vi la ett förspring som vi körde på så vi fick ut aktern fint. Kul att känna att man börjar bemästra båten..

Därefter följde nån timmes motorputter på västgöta slätten. Vi slussade upp i viken. Denna sluss är handriven och bara ca 3 dm höjskillnad. Sjön Viken är den högsta punkten på Göta kanal 91,8 metereöver havet. Vi korsade viken och började förbereda lunchen. I dag startar generatorn fint och reperationerna vi gjorde i går ser ut att gjort susen.

Lunch idag blev Pasta Carbonara.

Alla trånga sund och kanaler passerade utan något möte av passagerabåt. Till slut kom vi till Forsvik där vi slussade nerför till Vätterns yta som ligger på 88,5 meter över havet. Bottensjön passerades ut vi ankom till Karlsborg där Urban & Marie stod och väntade vid bränslebryggan där vi skulle tanka. Urban & Marie har en Bavaria 38 fot och de hade åkt in till Karlsborg för att se vår ankomst.

Hamnen i Karlsborg var full... Men när vi tankat klart lämnade en båt i gästhamnen och vi satte fart snabbt över. Platsen var PRECIS att vi gick in. Vi gjorde en drömtilläggning och hade 5 cm till båten bakom oss och 30 cm till den framför. Tror att alla var imponerade.

Satte upp vår ”busskur” (kapellet) och satt o pratade med Urban & Mari o Adam som också gick båtsyn. Kaffe o glass serverades.

Middag blev: Stekt kycklingfile med Couscous sallad och Curry dressing.

Distans: 26,1 Nm

Gångtid: 5:51

Trångt - Hur skall man mötas här?

Thomas jobbar i slussen

Öppnar luckorna

Kajer mitt i sjön?

Små tallar klamrar sig fast