26/6 - 30/6 2009

Fredag 26/6

Härlig segling till Hunnebostrand

Fullt ös i 9,5 knop

Uppstigning vid 08,00. Frukost som vanligt. Sedan gav vi oss av i farleden ut mot öppna havet.

När vi kommit ut till Brämskär satte vi segel. Eftersom vi bara skulle en liten bit satte vi bara Storen och Genuan. När jag skulle sänka ner sänkkölen hade den fastnat uppe...?? Ringde Sven och vi kom gemensamt fram till att winchen hade dragit upp den för långt. Det sitter en ändlägesbrytare som behöver justeras. Provade då att sätta på motorn.... Och se då av vibrationerna lossnade den.

Hade en kanonsegling. Vinden var uppe i 15 m/sek rakt ostlig vind och vi gjorde ett gått stycke i över 9 knop, fantastiskt!! Det var jättekul att känna vad båten gick för. Kändes bra hela tiden.

Vi kom in i Hunnebostrand och gjorde en fin tilläggning vid den norra kajen en bit från ”city”.

Lunch fixades och vi satt o åt i värmen. Det är ca 30 grader varmt o jätteskönt. Gick sedan o handlade för middagen i kväll. Mats ”flickvän” Mia kommer från Göteborg. Hon har även hämtat Tobias och Louise våra 2 barn som tagit tåget från Jönköping till Göteborg.

Tillslut så kom de :-) Mats har längtat efter Mia.... Och vi har längtat efter våra barn.

Distans: 19,5 Nm

Gångtid: 3:27

Agneta lycklig

Hasse vid rodret med ett flin...

Ny Besättning Louise

Ny besättning Tobias

Mats o den EFTERLÄNGTADE Mia

Lördag 27/6

Värme & Sol i Hunnebostrand

Dykardräkten på

Alla sov länge. Efter frukosten gick Mats o Mia o badade på badstranden. Jag tog på dykutrustningen o hoppade i vattnet. Ville kolla i vilket läge vajern var i när sänkkölen var uppe resp nere, markerade dessa lägen på wiren med nagellack. Detta för att lättare kunna justera in ändlägena på winchen så att sänkkölen inte skall fastna igen som den gjorde igår.

Lunch blev småplock o rester sedan igår. Eftermiddagen slappades det. Mycket varmt i dag med 28 grader inne i båten trotts att allt är öppet, 18,5 grader i vattnet. Vilket fantastiskt väder!!

På eftermiddagen kom Ulf o Mia kompisar till oss och besiktigade båten.

Första badet för året

Söndag 28/6

Fiskafänge på väg mot Lysekil

Genom Sotekanalen

Efter frukost gav vi oss i väg. Gick genom Sotekanalen till Kungshamn o Smögen. Jättevackert i det fina vädret.

Efter Smögen satte vi kurs mot Hållö. Där gick vi genom ett par trånga sund. Efter dessa passagerna var det dags att fiska. Vi provade att dörja.... Vi provade att fiska på botten.... Ja på alla sätt som finns (med spö). När vi käkade luncj idag bestående av Pytt i Panna m ägg så nappade det!!

EN (1) Makril fick vi, undrar hur den skall räcka till 5 pers. Därefter hade vi fin segling på bara genuan in till Lysekil.

När vi kom in i Lysekils hamn låg ELIDA där, de har nu byggt en ny båt som var mycket fin o imponerande. ELIDA är 131 fot (40 m) lång och ketch riggad.

Agneta hade bestämt att idag minsann SKALL vi äta fisk. Hon gick därför till fiskaffären o köpte lite mer makrill för att dryga ut den enda fisk vi fiskat själva. Middag blev alltså Stekt Makrillfilé med Romsås och Kokt Färskpotatis.

Senare på kvällen dök Thomas, Lasse & Annika upp. Det är de som äger båten Shamsin i Grekland som vi seglade med förra året. Thomas hade med sig banderoller att sätta i mantåget med texten. FUTUREWINDS.SE

De gick naturligtvis båtsyn och kollade på varje skrymsle o vrå. Thomas skall mönstra på på onsdag i Göteborg och vara med i kanalen.

Distans: 18,7Nm

Gångtid: 6:02

Hållö fyr

In mot Kungshamn

Tobbe Fiskar

Louise Fiskar

Hasse Fiskar!!!

ELIDA 131 fot... OJ vad stor!!

Thomas, Lasse & Annika kommer & hälsar på

Thomas visar upp banderollen

Måndag 29/6

Glidarsegling till Mossholmen (Tjörn)

Tobbe vid rodret i 8,5 knop

Uppstigning o frukost, därefter bunkrade vi lite grejor som saknades. Stack i väg i farleden söderut från Lysekil. Innan Måseskär hissades segel: Mesan, Storen, Genuan och sedan sänkölen. Hade en fantastisk fin segling. LAYA seglar fint på lätta vindar och vi var uppe i över 8 knop på 5 m/sek halvvind.

Under tiden vi seglade passade vi på att montera en av banderollerna som Thomas hade med sig i går. Det blev jättefint.

Efter lunch dog den östliga vinden och vi fick en sjöbris från väst i stället. Tyvärr dog den innan Tjörn så vi fick puttra in för motor. Natthamnen blev Mossholmen som ligger strax innanför Klädesholmen på Tjörn.

Idag är det om möjligt ännu varmare säker upp mot 30 grader så det var gott med en glass och ett bad.

Eftersom det idag var sista dagen ombord för Tobbe så lagade vi en god middag: Helstekt Fläskfilé med Choronsås & Råstekt Potatis.

Distans: 25,3 Nm

Gångtid: 5:45

Måseskärs fyr

Agneta glider fram

Tobbe & Hasse myser......

I Mossholmens hamn med banderollen monterad

Helstekt Fläskfilé med Choronsås & Råstekt Potatis

Tisdag 30/6

Mot Öckerö – Cirkeln är sluten

I morgon hemåt!

Agneta siktar Marstrands fästning

Efter morgonbestyren satte vi kurs mot Öckerö. Vi gick innomskärs och havet låg som en spegel. Inte en vindpust hade vi så det blev tyvärr ingen segling.

Vi passerade Marstrand där vi såg Match Cup Race på avstånd. Strax efter Marstrand såg vi tumlare igen, denna gång 2 stycken. Att se så många tumlare som vi gjort på 2 veckor tycker jag är fantastiskt. De för nog tur med sig.

Vi gick in på Björkö och tankade. Det var där vi tankade innan vi gav oss i väg från Öckerö.

Fick i 128 liter i tanken och vi räknade ut att vi kört motorn 31 timmar. Det ger en snittförbrukning på 4,13 L/timme. Det låter jättebra att den inte drar mer.

Sedan gick vi till Öckerö där vi la till på LAYAS gamla plats. Där lämnade Agneta,Tobias & Louise för att åka hem och titta till huset.

Efter lunch gick vi o handlade så att vi har mat under färden upp för Göta Älv, Vänern och Göta kanal..

Runt Öckerö så har vi idag sett en massa fina segelskepp se bilder....

Lastade bommar som Sven lagt på kajen. Dessa är gamla och kan användas som reservdelar, de ä mycket grejer att ta hand om..

Totalt har vi nu färdats på vår rundtur: Öckerö – Läsö – Skagen – Lökholmen – Grebbestad – Hunnebostrand – Lysekil – Mossholmen – Öckerö 221,4 Nm

I morgon sätter vi kurs hemåt Jönköping. Vi har även bestämt en beräknad ankomsttid till Jönköping för de av Er som läser och vill se S/Y LAYA i verkligheten. Onsdagen 8/7 kl 16,30 beräknar vi att ankomma till Jönköpings hamn.

Distans: 18,5 Nm

Gångtid: 3:10

Spegeblankt hav och inte en vindpust

Fin Skuta

Kul att se dessa fina.....

O ÄNNU större.....

Gladan och Falken låg på Öckerö varv

S/Y LAYA sista tilläggningen på hennes gamla plats