Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Atlanten 3

Tillbaks till startsida loggböcker  

11:e December

Segling & Lyxmiddag

Vi seglar på i den ostliga vinden. Håller stadigt över 6 knop ibland så mycket som 8-9 knop. Vinden ligger på ca 10 m/sek så den är kanon, men sjön är lite bråkig så vi rullar rätt friskt.

Kvällens middag blev något utöver det vanliga. Vi hade skurit ut fina benfria välputsade filébitar av svärdfisken. Dessa rullades i olika smaksätning: Sesamfrön, Svartpeppar, rökt paprikapulver & chili. Sen stektes de i olja i mycket het panna en kort tid så att det fortfarande var en ordentlig kärna kvar. Serverades i skivor med en cole slaw till. Att det kan vara så gott! Få förunnat att äte detta! Det hade säkert kostat en förmögenhet i land.

DSC_0005-1_redigerad-1.jpg

Sashimi

DSC_0006-6.JPG

Linda skyddar sig från solen

DSC_0012_redigerad-1-1.jpg

4 olika svärdfiskrätter

12:e December

Hittade norrmännen igen

Under natten ökade vinden lite. För att undvika att LAYA lovar upp och får en våg i sidan revade vi lite på genuan. Under 24 timmar har vi hållit 6,2 knop i snitt så det är ju bra.

Vi har försökt att nå den norska båten Eventyr på radion under några dagar utan resultat. Vi trodde vi hade åkt ifrån varandra. Provade att kalla upp dem idag o då svarade de. Kul att få kontakt igen. De berättade att det var en båt med två personer som drabbats av något som vi inte kunde urskilja. Och besättningen hade blivit undsatta av ett lastfartyg och var nu på väg tillbaks till Kap Verde.

DSC_0009-4.JPG

Goda Lussekatter

GOPR0314.JPG

LAYA i undanvind

GOPR0315.JPG

Spirad genua

13:e December

Luciafirande & FEST

Under morgonen passerade vi 45 grader väst, då hade vi fått i uppdrag att skicka en flaskpost. Oceanseglarklubben hade skickat med en liten flaska skumpa och ett formulär som vi fyllde i med datum och position. Uphittaren skall kontakta OSK och rapportera in var och när de hittat posten.De får då en flagga som tack för besväret. Kul att höra om nån hittar den.

Idag är det Lucia och efter frukosten sattes lussekattsdeg till förmiddagsfikat.Det smakade juligt i den 30 gradiga värmen .

På eftermiddagen brallade det i ordentligt. Det kom squalls (kraftiga regnbyar med mycket vind) i ett helt radband. Vinden var uppe i över 18 m/sek bitvis och vi fick köra med bottenrevad mesan och revad genua. Men efter en justering av autopiloten höll LAYA kursen fint.

Idag hade vi ett ess i rockärmen. Vi hade köpt en oxfilé att fira med vid väl valt tillfälle. Idag var det dags. Vi har passerat under 1000Nm kvar samt lucia o allt. Kändes rätt att fira. Helstekt oxfilé med råstekt potatis och vitlöksmör smakade fint för vindpinad besättning. När dessutom vi överaskade med en julig parfait var lyckan fullkomlig.

DSC_0021-5-2.JPG

Helstekt oxfilé m råstekt potatis

DSC_0028-2-2.JPG

Julig Parfait

14:e December

Gungeligung

Vi susar på i vinden som stadigt ligger på ca 12-13 m/sek, men sjön är lite stökig så jag (Hasse) Har haft problem att sova i vår akterkoj. Jag rullar runt och hela madrassen glider i lutningen. Ibland rullar jag på Agneta o får en armbåge i sidan då kan jag inte sova för det. Var tvungen att göra något. Tog madrasserna till lilla soffan och la dem framför spisen och där sov jag gott i natt.

Annars flyter dagen på. Hav, vind, vågor...

Vi tycker´att det är lite konstigt att sjön är så stökig med oregelbundna vågor från alla håll. Vinden är ju fin från rätt håll hela tiden.

Vår satellittelefon är flitigt använd. Kul att överraska de därhemma med ett samtal från mitt på Atlanten. Synd att det inte är billigare.

DSC_0030-6.JPG

Agneta pratar via satellit

15:e december

10 meters vågor

I natt har sjön växt ännu mer. Ibland kommer ett berg ikapp oss och man tror att nu blir vi uppslukade. Men då lyfter LAYA på rumpan och surfar ner för branten för att landa med ett fräsande. Sen bär det upp igen tills allt börjar om...

Vinden pressar den revade mesanseglet sidledes så ibland la vi en bredsladd ner för vågsidan o landade i dalen med ett dån.

Vi tog ner mesanseglet och körde bara på genuan, och det funkade mycket bättre.

Idag ändrade vi tiden ombord en timme till. Nu har vi samma tid som Brasilien. Bara en timme kvar till Barbadostid...

DSC_0032-2-2.JPG

Fullmåne på Atlanten

16:e December

Det brallar i!

Natten var fantastisk vacker. Vi forsade fram i 7-8 knop på en månskensbelyst silverväg.

Rätt som det var från ingenstans kom regnet och vinden som ökade till 25 m/sek i byarna. Inte lätt att veva in genuan när vinden pressade på så extrahjälp kallades upp på däck. Tillslut hade vi fått in tillräckligt och kunde segla på tryggt i natten.

På morgonen passerade vi 400 Nm kvar till Barbados. Det skall bli skönt att komma fram. Undrar hur det kommer att kännas när rullandet inte finns kvar?

Vi plockar flygfisk på däck rätt ofta men än har ingen fått nån i huvudet än. Känns som en tidsfråga.

DSC_0001-4-2.JPG

Joel & Linda skådar delfiner

17:e December

Vi räknar o räknar...

När skall vi komma fram? Nu på förmiddagen har vi 235 Nm kvar. Under senaste dygnet har vi avverkat 154 Nm. Detta innebär att vi kommer fram ca 22-23 på kvällen. Inte bästa tiden att gå in i okänd hamn o klarera in. Men men.. det blir som det blir.

Resten av dagen förflöt som vanligt. Sashimi på svärdfisk, vitlöksbröd, lomo och lufttorkad skinka till middag. Sen filmtajm med chips.

DSC_0010-3.JPG

Linda, Gerth, Agneta & Henrik håller utkik efter delfiner

18:e December

Var kommer sjön ifrån?

Under natten har vi haft fin vind så seglingen har gått fint och vi har avverkat bra distans. Nu på morgonen 95 Nm kvar så det är nära.

Däremot sjön o vågorna... Var kommer de ifrån? Har varit en jobbig natt och bara en i besättningen (Joel) säger att han sovit. Grov dyning kommer akterifrån på ca 5 meter går med ca 3 knop fortare än oss så vi lyfts upp och fräser ner. Hade vi bara haft denna sjö hade nog allt varit OK. Men det kommer vågor norrifrån också som ställer till allt. Inte alls den sköna atlantdyningen som vi hört o läst om utan en krabb och kort sjö med branta kokande vågor. Det rullar och är ett fasligt liv ombord.

Atlanten2.jpg

Vår rutt över Atlanten

Fakta Atlantöversegling

25/11 - 18/12 -- 2013

Distans: 3038 Nm

Tid: 23 dygn 14 tim

Snitt fart: 5,34 Knop

Motorgång: 187 tim

Video från vår översegling

Sammanfattning av atlantöverseglingen

När vi startade detta projektet för många år sedan var just denna översegling något vi tänkte på mycket. Blev det då som vi tänkt? Både ja och nej!

Allt har fungerat väl ombord. Bra besättning som har hållit humöret uppa även när det kanske varit lite motigt. Att ha besättning ombord upplever vi som mycket givande och då menar vi inte att de får sitta nattvakt och jobba ombord. Nej det är också intressant att möta människor under drygt 3 veckor på en förhållande liten yta. Mycket diskussioner blir det under långa timmar och där vi utbyter olika erfarenheter. Dessutom tror vi att nya vänner har hittat varandra.

LAYA har skött sej bra och det mesta har hållit. Visst, en del grejor har gått sönder men bara småsaker som travare till seglen o dyligt. Det värsta var väl när spirbomsskenan lossnade och blev krökt men den lagades under ett par dagar och funkar nu bättre än innan den gick sönder. Ett missöde som kunde blivit stort var när vi fick vatten in i autopiloten. Det var en liten glasruta vid en LED display som det börjat läcka vid. Autoplioten plockades ner och vi fick handstyra under en timme när glaset tätades och kretskorten torkades med hårtork och elektronikspray. Tur var nog att det var regnvatten som kommit in. Nu funkar den som vanligt igen. LAYA känns mycket trygg även i busväder! Hon tar sjön bra och autopiloten har hållt oss på bra kurs hela tiden.

Vinden har varit lurig. I början vindstilla en längre tid ca 1,5 vecka. Detta blir till slut frustrerande. Ett tag så verkade det som vi skulle komma fram till Barbados efter nyår Sen kom då vinden när vi tagit oss så långt söderut som 14 grader 30 minuter Nord. Där började passadvinden som stadigt fört oss västerut med i snitt ca 10 - 12 m/sek.

Squalls hade vi bara hört talas om innan. Det är lokala regnbyar med kraftigt regn och vindbyar upp emot 20 m/sek. Då gäller det att reva i tid. För när vinden pressar på förseglet kan det vara omöjligt att reva i den kraftiga vinden. Tack o lov är de bara lokala och är i regel över på ca 10 minuter.

Vågor och dyning blir vi dock inte kloka på. En kraftig dyning kommer österifrån ca 5 meter hög men samtidigt kommer vågor norrifrån och slås ihop med dyningen o skapar en krabb och eländig sjö som ibland har slitit på tålamodet.

Vår akterkoj måste åtgärdas till nästa längre översegling. Vi vobblar runt i kojen och det är omöjligt att sova i grov sjö. Nu har vi lite idéer som vi skall snickra lite på så är det nog kvickt löst.

Maten har fungerat bra. Det är dessutom en mycket viktig detalj för att hålla humöret uppe. Ofta så ser vi fram emot middagen som ju är dagens höjdpunkt och är då viktig att den är bra. Det är inte svårt att laga bra mat ombord. Grönsaker har hållt förvånansvärt länge och vi har även klarat våra färskvaror under drygt 3 veckor. Vi har en liten frys ombord som har visat sig vara ovärderlig. Bakat bröd har vi gjort ungefär varannan dag. Vad gott det är med färskt bröd också och lätt att göra. Gröt har det varit ofta till frukost. Går att variera med gryner och müsli i. Vi kan även rekommendera UHT- behandlad mjölk med 6 månader hållbarhet i rumstemperatur.

En viktig sak ombord är vår watermaker. Den producerar 60 liter klart, friskt & gott vatten i timmen. Körs ca 3 timmar varje dag. Detta innebär att vi har gott om vatten o kan till och med ta en dusch då och då samt köra tvättmaskinen.

Ja i det stora hela är vi mycket nöjda. MEN! Nu slall det bli skönt att komma fram, ta det lungt, sova på nätterna, träffa familjen, ta en pilsner, fira jul, få fast mark under fötterna, nå omvärlden igen och utforska Karibien.

OJ!! Nu är det nån som ropar: LAND I SIKTE!!

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt