Karibien

Denna loggbok blev lite försenad p.g.a ett datorhaveri.

19:e December

Barbados

Efter 23 1/2 dygn till havs var vi så vid fast land igen. Vi gick till Bridgetown under natten där vi blev invisade i den komersiella hamnbassängen för att ligga där och vänta till tull och imigration öppnade på morgonen. En gräslig plats att ligga på med en mindre båt. Stora bumpers stack ut så vi fick inprovisera med brädor o fendrar för att kunna ligga där. Självklart åkte det fram lite skumpa för att fira överfarten!

På morgonen så blev det inklarering, Först hälsodeklaration på hela besättningen. Sedan tull och sist imigration. En process som tog halva dagen i en stökig kryssningterminal. I villervallan blev Hasse av med plånboken. Inte mycket pengar i men ett kreditkort och körkort - Surt! Mitt i alltihop blir vi tillbakakallade till tullen. Tulltjänstemannen tittade strängt och sa - Can you do me a favor? Gå ner i kryssningterminalen och köpt 2st flaskor whiskey till mej på taxfree, här är pengar... Haha! Ja tullen ville alltså att vi skulle smuggla åt honom! Jaja det smörjde väl upp det lite så tillslut var vi klara och kunde ge oss av till ankringsplatsen i Carlisle bay.

På Barbados finns bara en plats där gästande båtar får ankra! Den ligger utanför Bridgetown som är huvudstaden. Man får som gästande båt inte åka nånstans. Vi tyckte detta var konstigt och inte så gästvänligt. Här mönstrade hela besättningen av för att bege sig till sina andra resmål. Det har varit trevligt att ha dessa ombord och saknaden blir stor!!

Firande efter överseglingen

Inre hamnen i Bridgetown

Rompunch som är farligt god!

Bridgetown i julbelysning

20:e - 23:a December

Bridgetown Barbados

Våra vänner Linda & Fredrik kom till oss på eftermiddagen. Vi bodde grannar på Rosenlund och vi har hållit kontakten sedan dess. Jätteroligt med besök hemifrån. Vi passade på att snorkla på vraken i Carlisle bay som ligger där som dykreservat. Sedan in till stan för att handla och ta en rompunch som är en farligt god drink som serveras här i karibien.

Dagen efter kom då äntligen Louise vår dotter. Hon studerar i USA och kom till flygplatsen där vi mötte henne. Blev ett kärt återseende efter ett halvår. Tråkigt var dock att hennes bagage inte kommit fram. Så det fick vi åka ut och hämta dagen efter på flygplatsen.

Vi umgicks, utforskade staden och snoklade ett par dagar.

En "kul" grej var att hela nätterna och framförallt vid kl 06.00 så kom en av partybåtarna och spelade HÖG musik utanför oss. DJ:n skrek i högtalarna come out and dance now!

Vi var väl inte så imponerade av Barbados så av en händelse fattades ett hastigt beslut den 23:e att VI DRAR! Västerut mot Grenadinerna och Bequia. Snabbt fixades utklarering, ankaret hissades och seglen sattes. I skymmningen gav vi oss iväg västerut på havet igen.

Snorklingstur på G

Partybåten i full aktion kl 07.00

Julbord ombord

24:e December

Jul på Bequia

Mitt på dagen anlände vi efter vår översegling till Beqiua som ligger i Grenadinerna. Seglatsen var väl rätt så odramatisk förutom att vi hade kraftiga åskväder i fjärran hela natten på avstånd. De kom dock aldrig ifatt oss det var skönt.

Vi gick in till Port Elisabeth som staden heter. Fullt med båtar överallt. Vi hittade tillslut en boj som vi la oss vid. Kostade 50 EC / natt men det får det vara värt.

Julmat lagades på de ingridienser vi hittat samt sill från IKEA. Blev en toppen middag på alla sätt, även en flaska Skåne hamnade på kylning.

På kvällen bröt det värsta åskvädret ut som vi skådat! flera blixtar i sekunden och regnet öste ner i floder. Det var skönt att ligga på boj som var ordentligt förankrad och i skydd av de höga bergen i viken. På morgonen fick vi reda på att det hade varit en mycket ovanlig stor tropisk storm med 9 st dödsfall på St Vincent och stor ödeläggelse.

Julmiddag i sittbrunnen

Tomten for förbi

Juldekorationer på Bequia

25:e - 27:e December

Bequia

Vi stannade några dagar till på ön. Hittade fin snorkling på Devils table (se video) och Hasse & Louise tog även ett apparatdyk där med våran nya utrustning. Efter dyket fylldes flaskorna med vår nya kompressor, som funkade fint.

Linda & Fredrik tog en tur till sköldpaddsresrervatet där de föder upp turtlar och släpper ut i kontrollerade former så de inte blir uppätna.

Inne i land hittade vi en favoritbar Whaleboner med bra internetuppkoppling, trevlig personal och en udda inredning i form av valben som inramade baren på ett spännande sätt. Här på Bequia fångades val förr i tiden och dessa ben härstammar därifrån, alltså inte nya!

Bequia är en trevlig ö med avslappnade människor. Ute i viken åker alla möjliga försäljare runt och erbjuder allt från frukt, bröd, hummer till diesel och vatten.

Whaleboner bar

Solnedgång i viken

Louise uppkopplad till världen

28:e - 20:e December

Wallilabou, St Vincent

Efter några dagar släppte vi bojen och halade upp seglen. Blev en lite skumpig o blöt översegling till Saint Vincent. Vi gick halvvägs upp efter västkusten till Wallilabou en liten vik som ligger otroligt vacker bland grönska o palmer. Den lilla byn är känd för att det var här de spelade in Pirates of the Caribean något som hela byn fortfarande försöker leva på. Ständigt kommer försäljare i sina småbåtar och försöker sälja "souvenir Jack Sparrow".

Inne i land finns en restaurang och lite kullisser från inspelningen samt ett museum. Mycket turister kommer hit för att se platsen för inspelningen. De flesta båtarna dock kommer nog mest för att det är smidigt att klarera in och ut ur landet härifrån i sitt lilla tullkontor.

Ovanför byn finns ett litet vattenfall med en pool att bada i. Vi knatade dit, men tyvärr var allt förstört av vattenmassorna som öst ner under julhelgen. Tar nog tid att reparera detta.

Försäljare i full aktion

Wallillabou bay

Vi provar kistorna från filmen - Bekväma? Nä

LAYA för ankars. I pirates of the Caribean

Fuktig djungeltur

30:e & 31 Decemberg

Blue Lagoon - Nyår!

Vi seglade de 10 Nm till Blue Lagoon som ligger utanför Kingstown. Där gick vi in i en liten Marina och la till. Skönt att komma in till en brygga efter nästan en och enhalv månad. Behövde toppladda batterierna och fylla tankarna med vatten. Men också skönt att ta en dusch i land. Marinan här var ovanligt trevlig med snäll personal som hjälper till på alla sätt.

På nyårsafton tog vi en tur till Kingstown som är huvudstaden på St Vincent. En liten stad som var ovanligt stökig. inte gjord för turister precis Försäljare överallt som tjatar, och här gällde det att hålla i plånboken. Vi behövde köpa en ny dator för vår gamla hade fått skärmen knäckt och funkade inte. Efter mycket strul hittade vi tillslut en Samsungmaskin med Windows 8 på. Ville egentligen ha en med Win 7 på men det var omöjligt. Tog ett bra tag att få alla system att fungera igen.

Nyårsaftonen firades ombord med god middag. På kvällen blev vi ombordbjudna till EIRA. en annan svensk båt som låg i marinan med 9 st ungdomar ombord. De bjöd på skumpa till 12 slaget - Jättetrevligt!

Tidigt på morgonen därpå gav sig Linda & Fredrik av hemåt igen. Har varit en trevlig tid tillsammans.

Totalt har vi färdats 6816,9 Nm i år sedan avfärden i Jönköping.

Häftig klippformation

Strandbaren i Blue Lagoon

Kingstown (när jag vågade ta upp kameran)