Curacau

25:e Mars

Mot Curacau

Vi steg upp redan kl 05.00, käkade en snabb frukost och släppte våran boj. Kurs mor Curacau ca 35 Nm västerut.

Curacau är den mellersta av ABC öarna och ingår också i de Holländska antillerna. Är Holländska men har också ett självstyre.

Anlände mitt på dagen och lotsade oss in i viken Spanish Waters. Detta är en sluten vik med bara en smal kanal som leder till havet. Här skall man bara gå in på dagtid för det är korallrev och sandrev i den smala kanalen. Väl inne så är det fint skyddat vatten. Här är ankringen regelerad så man får bara ankra på vissa platser. Vi lyckades att få en bra plats nära en gratis jolle brygga.

Scannade av wifinätet men hittade inget öppet nätverk. Däremot finns det ett cruisers net som man kunde köpa in sig på för 10 USD/vecka.

Ponton bron i Willemstad

Vackra husfasader i Willemstad

Ännu mer..

26:e Mars

Inklarering

Vi tog bussen in till huvudstaden Willemstad  och hittade tullkontoret direkt. Här träffade vi en trevlig tulltjej som skulle klarera in oss. Deras datasystem hade nog mycket övrigt att önska för när hon gjort allt 3 gånger och allt försvunnit 3 gånger fick hon ge upp och göra allt på papper i stället.

Sedan skulle vi hitta imigration. Hade läst att det skulle ligga i kryssningsterminalen. Men det fanns två..? Självklart hamnade vi fel och yrade runt i värmen innan vi hittade rätt långt inne på ett hamnområde. Lång väntan där innan detta var klart. Tillbaks till grinden där vi frågade efter sista stället hamnkontoret. Visade sig vara på samma ställe som imigration så vi fick knata tillbaks i 10 minuter på en skållhet kaj.

Sen var allt äntligen klart. Tog nästan hela dagen. Men på köpet har vi fått se denna vackra stad som ligger på bägge sidor av ett trångt inlopp till en skyddad vik. Över sundet löper en flytande bro som de öppnar genom att ha 2 stora utombordare på så de kan köra bron som svänger på ett gånjärn. Jättekonstigt men har fungerat sedan 1800-talet.

Sedan hem på bussen igen...

Uteservering i solen

27:e Mars

Generatorn lagas

Vi har under en längre tid haft problem med vår dieselgenerator/hjälpkärra. Det finns en voltregulator som ser till att rätt spänning 230V kommer ut. På vår så händer det ibland att volten går ner till 150V vilket innebär att vår elcentral slår ifrån och man för krypa in o knacka på justerskruven för att få rätt spänning. Detta felet måste fixxas för det kan vara farligt att få fel spänning i systemet.

Var i kontakt med Cummins i USA som har gett oss kontaktinfo till ett företag här. De ringde igår o gav oss ett pris på en ny regulator. 1200 dollar. Det tyckte både vi o dom var för dyrt. De skickade idag en tekniker som mätte upp fältmotståndet på generatorn. Kom tillbaks på eftermiddagen med en annan regulator som han kopplade in. Nu funkar allt bra igen och det till priset 800 dollar istället. Mycket pengar det med men sparade i alla fall 400USD :-)

Tjusigt på natten med

Fina gula "skator"

Kollibri - svårfångad på bild

28:e Mars

Kvällstur till Willemstad

På morgonen tog vi en tur till en större affär för att handla. Här kommer gratisbuss och hämtar vid bryggan kl 10.00 Kör en till affären som var mycket fin o välsorterad och där de dessutom bjuder på gratis kaffe o wifi. Sedan blir man hemkörd igen kl 11.30... Kanske något att ta efter hemma?

När vi kom hem skulle det ske! Vi hade inte vågat köra vår aircondition nu när vi haft konstig spänning ombord. Men nu drog vi igång o körde ett par timmar med stängda luckor. Funkade jättebra. Kanske inte kylan är så viktig för det går inte att köra jämt men att fukta ur båten som blir fuktig i detta klimatet är ju skönt ibland.

På kvällen tog vi bussen in till stan där vi gick runt o kollade in kvällslivet. Det var mycket tyst o lungt i stan med väldigt lite folk. Vi käkade på en restauramg där vi var ensamma...?

Hemma igen fattade vi. I vår lilla bar där vi lägger jollen var det fullt med folk o liveband med ett himla drag. Tydligen lämnar man stan på fredagar o festar på stränder o småbarer.

Ser ni den?

Långbenta "skator"

Agneta lutar sig kaxigt mot en kaktus

29:e - 31:a Mars

Pill o fix

Vi tog gratisbussen igen på lördagen. Bredvid affären ligger även Budget Marine där vi handlade lite smågrejor: en ny fläkt till vår akterkabin, nytt fiskedrag, en elbrytare o lite annat smått o gott. Självklart handlade vi lite i affären med, måste ju gynna de som står för bussen.

Hemma monterades de nyköpta grejorna.

På söndagen tog vi jollen ut till ett näs vi kunde gå över för att komma ut till havet. Där snorlkade vi på en gammal bogserbåt och såg utöver de vanliga fiskarna rätt mycket squid.

På em promenad i land. Senare lasagnemiddag o film.

Måndagen buss till stan där vi tittade runt lite o käkade på McDonalds.

Spanish Waters. LAYA i bakgrunden

1:a - 3:e April

Mareld på oväntat ställe

Vi åkte gratisbuss till affären o handlade. Verkar kanske konstigt men är väldigt trevligt och får en förmiddag att gå. På eftermiddagen långpromenad i en nationalpark med täta snår. Rätt som det var så trampade jag igenom en jättetagg rakt igenom flip flop dojorna. Kunde gått illa om jag inte reagerade så snabbt o kunde dra ut den flera centimeter långa taggen från dojja o fot.

Såg lite fina fåglar och kollade in utsikt över Spanish Waters där vi ligger.

På natten hände nåt kul. Var på toa och när jag spolade hade vi mareld i toalettskålen! Lös blått så vackert när det porlade i toan. Har aldrig sett detta innan. Lite kul är det allt :-)

Morgonen därpå vandring till en exklusiv strand. Där råkade vi visst smita in. Visste inte att det var avgiftsbelagt. Mycket exklusivt med fina resorts som kantade stranden. Pooler som såg ut att ligga i havet och välbeställda människor som passades upp. Vi passade väl inte in riktigt så vi smet ut igen :-)

Fixade till gästtoaletten som börjat att backa tillbaks vatten. Bytte jokerventilen o gjorde rent slangarna. Nu funkar det fint igen. Kollade vädret o såg att det skulle komma mycket vind i slutet på helgen. Vi beslutade att gå i morgon eftermiddag mot Aruba.

LAYA utanför tullhuset till vänster

4:e April

Vem äter våra bananer? - Mot Aruba

Flera gånger nu har någon gnagit på våra bananer. Inte hittat någon misstänkt men var självklart rädda att det kunde vara en mus. Men det verkade vara nåt annat. Inga insekter kan äta så mycket så det var ett mysterium.

Sent i går kväll när vi satt o kollade på ett LOST avsnitt så fladdrade det till..... En FLADDERMUS kom inflygande i salongen! Han blev nog lika förvånad som vi, o flög snabbt ut igen. Måste varit den som käkat. Skönt o få reda på, haha..

Bunkrade för de sista florinerna och halade upp ankaret ur leran. Gick ut från Spanish Waters o satte kurs mot Willemstad. Där ropade vi upp post control o gick in efter ett lastfartyg genom den öppna pontonbron. La till utanför tullen o klarerade ut. Käkade en glass innan vi snart skall ge oss av mot Aruba under natten.

Får väl köpa nya bananer på marknaden