Efter regn kommer sol

Tempel i Old Town Koh Lanta

9:e - 15:e Januari

Solen skiner på ny besättning

Lena, Rolf, Elinore & Stefan mönstrade på. De tvingades att ta färjan ut till Phi Phi för sjön var fortfarande grov efter stormen. Dessa 4 är också inte sjövana så det var bäst att ta det lite lugnt med dem.

Vi stannade 2 nätter på Phi Phi så de kunde vänja sig. De passade självklart på att utforska Phi Phi o det blev både longtailtur,snorkling o vandring till utsiktsplatsen.

Vi gav oss sedan av norrut upp i Pang Nga viken. Ankrade på Railey beach där vi strosade runt o besättningen tog massage.

Eftersom vi inte kunde gå till Phuket så var vi tvungna att lösa dieselproblemet. Utanför Krabi ligger Krabi Boat Lagoon Dit ringde vi o kollade om de hade en plats för oss en natt. Jodå, det blev både poolbad, restaurangbesök, resa till Krabi o tvätt av båtsida som fått fula däckmärken. Skönt att komma in i marina o ladda batterier o njuta av moderniteter, men det var varmt kan jag lova!! Vindstilla o mygg i mängd haha!

Vi passerade Koh Poda där vi spenderade en halv dag med snorkling o bad på väg till Ao Nang där vi låg ankrade 2 nätter. Dag två blev det en dagstur till Koh Hong där vi kollade in honget o njöt av naturen.

Besättningen passade på att få mer massage sista kvällen innan vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans på restaurang som avslutades i sittbrunnen ombord på LAYA.

Dagen därpå lämnade gänget oss för vidare färd till Koh Lanta o vi puttrade ner till Chalong på Phuket på ett vindstilla hav. Hoppas att de inte blivit avskräckta av sjölivet o vill prova på igen. Många skratt blev det... Kom ihåg hårfönen haha!!

Stefan, Rolf, Elinore, Agneta, Hasse & Lena. Första middagen

Railey Beach

LAYA i Krabi boat lagoon

Lena, Rolf, Stefan & Elinore redo för bad

16:e - 17:e Januari

Nya reparationer

När vi anlänt Phuket upptäckte vi att vi läckt lite olja. Vår reparatör hade redan sagt att oljekylaren behövde bytas och varit förutseende att beställa hem en som fanns på deras verkstad. Vi hade tänkt att byta denna efter vi varit i Langkawi... men nä! Oljeläcka vill vi inte ha, så vi ringde o kollade om de kunde komma o fixa direkt. Ja!! de kunde komma! På måndagseftermiddagen kom vår motorgubbe Jai och en assistent o bytte oljekylaren. Lite strul blev det när måtten på den nya inte riktigt stämde med den nya. Men snabbt modifierades röranslutningarna o den hamnade på plats. Vid provkörning märktes direkt att det inte läckte olja och även en bättre kylvattengenomströmning,

Nu kom också leveransen av vår nya högtryckspump till watermakern. Denna var det sista att byta efter vårt haveri. Nu är watermakern som ny igen o går som en klocka. Producerade 66 lit/tim mot utlovade 60 så vi är mycket nöjda o glada. Skönt att kunna producera tillräckligt med vatten o inte behöva snåla.

Ny oljekylare

Janne! Ny besättning och Agneta

Svenskfika på Koh Lanta

18:e -  22:a Januari

Ny besättning - Mot Langkawi

På förmiddagen anlände Janne och mönstrade på. Vi träffades redan på avseglarträffen i Stockholm innan vi lämnade Sverige, då Janne samma år som oss avseglade till Karibien t o r  under 2 år. Vi träffades även på Tobago och Trinidad. Kul med en gammal oceanseglare (tillika Kustbevakare) ombord!

Vi klarerade ut ur Thailand direkt och satte kurs mot Phi Phi. Nu undrar väl en del hur det kan komma sig då det ligger i Thailand. Jo myndigheterrna ser mellan fingrarna lite och tillåter ca 1 veckas seglats på Thailändskt vatten på väg ner till Malaysia.

På Phi Phi var allt sig likt och vi hann även med en rask promenad upp till utkiksplatsen innan vi dagen efter satte kurs mot Koh Lanta. Kraftig motvind på upp emot 35 knop mötte oss så det var att gå för motor rakt emot sjö och vind för att komma fram. Vi stannade 2 dagar på Lanta och hyrde moppe en dag o körde en tur runt ön. Blev även bjudna på svensk fika hos  Lotta, Dick o Frida. Kul o gott. Nu la vi även ut LAYA till försäljning läs mer om detta här.

Därefter fin seglats ner till Koh Mok med tur in till byn. Vi stannade en natt. Sen fick vi en häftig seglats ner till Koh Pehtra. Fulla ställ och ca 8-10 m/s. Ibland upp emot 8 knop. Vi ankrade på läsidan/västra sidan. Där låg vi fint och hade fin lä bakom de höga bergen på Pehtra. Vi passade på att grilla. Det var så gott med en helgrillad benfri kotlett och en cous coussallad med en syrlig currysås. Det blev en magisk kväll under stjärnorna.

Efter frukost satte vi kurs på Koh Tarotao dit vi anlände vid lunchtid. Vi tog jollen in och fick betala 200 bath / person och båt för inträde till nationalparken. Här fanns en annorlunda resort som kändes mer som ett läger. Fina hus på styltor och en restaurang som hade begränsade öppettider. Men nästan inget folk bara ett fåtal turister som var där. Stranden var jättefin med gnisslande kiselsand. Här fanns också mycket fina fåglar bl.a Tucaner. Vi tog en rejäl promenad upp till utsiktspunkten där vi pustade ut en stund. Middag på restaurangen innan vi trötta återvände till LAYA.

Imorgon blir detr Langkawi.....

Janne i riggen

Thailändskt fruktstånd

Koh Phetra

Tucan på Koh Tarotao

Koh Taorotao

Fin fågel med lång stjärt