Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Fiji - Kölhaveri

_DSC4979-2.JPG

Färggrann solnedgång över Fijis övärld   

Tillbaks till startsida loggböcker  

25:e - 28:e Juli

Till havs

Vinden var fin akterifrån ca 10 - 15 m/sek. Vi seglade fint på bara genuan. Däremot var vågorna jobbiga o kom mitt i sidan och skapade ett rullande som vi tröttnade fort på. På kvällen andra dagen drabbades vi av ett haveri. En krafig smäll hördes ombord och ett dunkande mot skrovet. Snabbt konstaterades att sänkkölen var orsaken. Vajern var spänd som en fiolsträng och bultsaxen åkte fram. Men vi han aldrig klippa av vajern innan den brast och kölen försvann i djupet. Troligtvis har sänkölen fått en smäll under vår kollision med val som drabbade oss under seglatsen till Tonga. Nu fick vi fortsätta vår seglats utan sänkköl! Detta vållar inga problem egentligen säkerhetsmässigt, men nu kom rullandet till en helt ny dimension. Det rullade o rullade så mycket så det var svårt att göra de enklaste sysslor ombord. De flesta klarade sig från sjösjuka men Kung Neptun fick sin beskärda del från en i besättningen i alla fall.

Seglatsen fortsatte o under dagen den 28:e juli så passerade vi passet in mot västkusten av Vitu Levi. Vuda Marina som var målet hade stängt när vi kom, så vi droppade ankaret utanför o fick ett gott och välförtjänt glas skumpa. Oh vad skönt att ligga still igen..

_DSC4910.JPG

Välförtänt skumpa efter rullig översegling

29:e - 31:a Juli

Vuda Marina

På förmiddagen blev vi bordade av hälsomyndigheterna. De kollade så att vi var friska o sprayade båten mot insekter. Sen fick vi ta ner den gula flaggan o ta oss in till karantänbryggan. Där väntade tull, imigration och karantänpersonal. Det tog nån timme att fylla i alla papper. Detta trots att vi har en bra crewlist med alla uppgifter på som vi kan bifoga o inte behöver fylla i. Sen var det dags för inspektion ombord. Allt skulle kollas o våra sopor skulle slängas i en specilell behållare. Sen var vi äntligen inne i Fiji lagligt. Total kostnad på detta pappersjobb ca 2000:-sek

Det var fullt i marinan så vi fick ligga kvar en natt vid karantänbryggan. Det gjorde ju inget för vi låg fint där o hade allt vi behövde på nära avstånd.

Dagen efter drog besättningen in till Lautoka med buss för att handla. Vi stannade kvar för att kunna flytta in i marinan när vår plats var kvar. Det tog hela dagen att vänta så vi var glada för att det finns bra internet här o vi kunde ha kontakt med alla nära o kära.

På eftermiddagen puttrade vi sakta in på en trång plats o vi vick trängas lite innan vi var på plats.

Dagen efter så jobbades det flitigt. Hasse dök ner o monterade bort sänkkölsresterna under vattnet. Ett hiskeligt 3 timmarsjobb under vatten, då han fick förlänga spärrhantaget med 1 meter långt rör o fick ändå ta benen till hjälp. Detta innan de 10 bultarna lossnade. Men tillslut var allt uppe o nu återstår att göra ritningar på delen som skall tillverkas.

_DSC4913.JPG

LAYA vid karantänbryggan

_DSC4926.JPG

Hasse och kölstumpen

_DSC4937_redigerad-1.jpg

Ulf, Ann, Hasse, Agneta & Ulla, gemensam middag

_DSC4940.JPG

Ulla, Ulf, Agneta o Ann vid vår brygga

1:a - 3:e Augusti

Ulla drar hem

På lördagen lämnade Ulla oss och började sin resa hem till Sverige igen. Hon har ju varit ombord sedan slutet på maj så hon har varit med länge och upplevt en hel del.

Vi tog bussen in till Lautoka o handlade mat så vi skall klara oss tills resterande besättning lämnar oss.

Söndagen med jobb ombord med ritande på kölen o lite småreparationer som behövde göras. Ulf o Ann hyrde en taxi o reste runt hela dagen o kollade på sevärdheter. Hade varit en fin dag med mycket att se. Bland annat en orkidepark o bad i heta källor.

Vi försöker få offert på reparationen av sänkkölen från flera firmor. Men den största firman blev sur o vägrade ge oss en offert om vi frågade andra..? Det är ju hela vitsen!? Det handlar inte bara om prislappen utan även om hur man tillverkar en ny sänkköl och hur lång tid kan de göra det på. Så nu hoppas vi på offert från två.

_DSC4954_redigerad-1.jpg

Fina fåglar i marinan

_DSC4960.JPG

Utsikt från restaurangen över marinainfarten

_DSC4963.JPG

Planters punch på Ulf & Anns sista kväll

4:e - 6:e Augusti

Ulf & Ann mönstrar av

Tillslut fick vi 2 offerter från olika bolag. Vi fastnade för Yacht Help som verkade veta vad de ville göra. Priset för bara kölen uppgick till nästan 80 000 SEK så det var ju inget snack utan vi kontaktade vårt försäkringsbolag Pantaenius och anmälde skadan. De ställde upp på detta omedelbart o gav OK att fortsätta diskussionen med Yacht Help.

Den 6:e lämnade Ulf och Ann o började sin långa resa hem så nu var vi ensamma ombord.

_DSC4986.JPG

LAYA i marinan

7:e Augusti

LAYA snabbvisit på land

På morgonen så lyftes LAYA upp på land. Hon fick hänga kvar i travelliften för att Yacht Help skulle kunna syna ytterligare skador och kunna mäta upp exakt hur kölen skulle se ut. De hittade lite småskador som har uppstått då kölen har bankat mot skrovet när den gick av. Dessa måste lagas. Dessutom är blocket till vajern av och gängorna för bultarna som håller kölen uppe måste fixas till. Men i det stora hela ser det OK ut. Bilder togs och en rapport med ny offert kommer att färdigställas o skickas till försäkringsbolaget.

_DSC5016.JPG

LAYA hänger i travelliften

_DSC5033.JPG

Kölen inspekteras efter skador

_DSC5038.JPG

Platsen för sänkkälen mäts noga

8:e - 9:e Augusti

Vi utforskar omgivningarna

På lördagen busstur till Lautoka o handling av mat så vi har käk om vi kan komma iväg till nån ö nästa vecka. Lautoka är en trevlig liten stad med hög puls. Inga turister direkt utan mycket lokalbefolkning. Bra priser på grönsaker på marknaden som är jättestor.

På söndagen långpromenad utefter sockerjärnvägen. Detta är en smalspårig järnväg där det fraktas sockerrör som skall till sockerbruket. Långa tåg går varje dag med massor av sockerrör, men på söndagar går de inte så vi passade på att gå till närmsta by och tillbaks. En härlig promenad. I byn träffade vi ungdomar som var utanför kyrkan. Alla är genuint intresserade av oss o frågar varifrån vi kommer. Allt med ett stort leende.

_DSC4945.JPG

Marknaden i Lautoka

_DSC5049.JPG

Sockertåget med sockerrör

_DSC5063.JPG

Järnvägen fin att promenera på

10:e Augusti

Allt är nu bokat

Tilläggsofferten kom, den var på ca 28 000 till. Försäkringsbolaget godkände allt så nu kan vi komma igång. Planen är att Yacht Help tillverkar en prototyp av kölen utifrån den gamla delen som var kvar och de mått som togs i fredags. Detta tar en vecka. På måndag skall vi lyfta LAYA igen och prova så att prototypen passar. Sen blir LAYA kvar uppe på land. Därefter produceras en tvåsidig form med prototypen som mall. Sedan plastas två halvor i formarna och monteras/plastas ihop. Inuti skall nytt rostfritt/teflon lager monteras som kölen skall svänga runt på den grova sprinten. I botten monteras blytackor så den blir rätt viktad o kan hålla sig nere. Sedan fylls hela kölen med epoxyskum o epoxybehandlas på utsidan o bottenmålas. Nya bultar o gängor i rostfritt tas fram. Gängorna plastas fast i långkölen. Skadorna i kölen repareras med epoxy... Allt skall ta 3 veckor på land.

Imorgon drar vi ut till en ö i närheten så vi får se något annat under tiden. Vi skall ju vara tillbaks i marinan på måndag.

_DSC5071.JPG

Några trevliga ungdomar utanför kyrkan

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt