Galapagos

Galapagospingvin visar stolt upp sig för Agneta

5:e Mars

Äntligen iland

Tillslut kom då myndigheterna o gjorde sin inspektion ombord. Motorn fotograferades och även septictanken kollades. Alla matvaror kollades o det ställdes en massa frågor. Lite konstigt är att de kollade bara på septictanken men frågade inte eller undersökte om den var inkopplad eller inte. Så det verkar som att det viktigaste är att man har en tank o inte att den används...!?

När de var klara på eftermiddagen fick vi gå iland och kolla in Puerto Villamil som staden på Isabela heter. En mysig liten stad med dammiga gator. Vi trodde innan att det skulle vara dåligt med förnödenheter att köpa här, men det visade sig att det finns det mesta om än till höga priser.

Vi lyckades få tag i ett SIM kort till telefonen. Men den funkade inte i Iphonen och internethastigheten kan liknas med en snigel med ett USB på ryggen. Men vi hittade ett ställe som heter Boobytrap med trevlig personal och bra wifinät.

Middag på restaurang i stan.

Myndighetspersoner på väg till oss

Röd Galapagoskrabba

God lunch på inhemskt ställe

6:e -7:e Mars

Orädda djur

Vi tog våra snorkelgrejor o åkte in till land. En liten spångad vandringsled genom mangroveträsket ledde till en liten lagun där vi snorklade o kollade på krabbor, sjölejon, havsleguaner o en massa andra kreatur. Häpnadsväckande vad orädda alla djur är här. De bryr sig inte ett dugg om vad vi gör. En tjej snubblade på en leguan o den bara tittade upp lojt o fortsatte sova. Sjölejonen sover också överallt o skiter överallt så lukten är allt annat än angenäm men de är kul att titta på. Än så länge har vi inte sett den i vattnet än men det kommer väl.

Lunch på ett inhemskt ställe där det serverades en banangröt blandat med kött, fisk o bläckfisk. Tillrett i en lerskål som stod på grillen. Serverades rykande het o smakade väldigt gott.

Dan efter satt jag o Agneta på Boobytrap o fixade med internetjobb hela dagen. Besättningen var på en uppfödningsanläggning av de stora landsköldpaddorna o tittade på den Vi tar det en annan dag. Lunch på Boobytrap o sedan bokades en utflyckt för morgondagen. Middag ombord.

Leguaner värmer sig i solen

Sjölejon sover överallt

Liten ödla ville också vara med

Havsleguan

JC vår agent med ett nyvaket sjölejon

8:e Mars

The Tunnels

Uppstigning o frukost. Vi skulle vara på piren kl 08.15 för vår utflykt. Detta är en utfärd med båt till ett område på södra delen av Isabela. Där finns lavaformationer i ett vattenlandskap.

Ca 40 minuters båtfärd i 30 knop ombord på Tropical en inhemsk speedboat. När vi kom fram så anpassade skepparen farten så att han gick på dyningen över revet och in i lagunen, vilket såg helt livsfarligt ut. Där inne mötte oss ett vidunderligt landskap. Lavapelare som stod rätt upp och vi kryssade sakta runt bland grynnor o skär. Vattnet kristallklart med sanbotten emellan. Vi la till på ett ställe o klättrade iland. Där såg vi stora havssköldpaddor o revhajar som simmade runt. Även en blåfotad Booby, en fågel som bara finns på Galapadgos, visade snällt upp sig. Sedan snorklade vi o såg sjöhästar, hajar, rockor o fina kirurgfiskar. Lunch serverades ombord. Vi var mycket nöjda o konstaterade att det var en tur som vi kan rekomendera.

Väl hemma på LAYA så dracks det kaffe o kollade igenom våra bilder från dagen. De flesta i besättningen drog in i land medans Hasse, Agneta & Ola spenderade eftermiddagen ombord. Pasta till middag.

När mörkret fallit så kom vår taxichaufför med diesel. Här på Galapagos så är det inte lätt att få tag i bränsle. Skall man göra på rätt sätt så tar det 4 dagar att få tillstånd o kostar därefter. Därför lyckades vi få tag i en taxibåt som kunde tanka "svart" 70 gallon beställdes o levererades efter mörkrets infall. Slangades över till våra tankar smidigt o lätt. Inte billigt det heller men viktigt att ha fulla tankar när vi sätter kurs mot Marquesas.

Klippa i havet

Lavaformationer i The Tunnels

Blåfotad Booby

Vackra kirurgfiskar

9:e Mars

STORA Landsköldpaddor

Besättningen drog iväg tidigt med färjan till huvudön och Puerto Ayoro. De skulle utforska denna ö under 2 dagar men vi stannade kvar på LAYA.

Vi tog en vandring på morgonen till en uppfödningsanläggning av de stora sköldpaddor som lever på öarna. De var nästan utdöda och det fanns bara ett fåtal kvar så de började att föda upp dem så de klarar de första känsliga åren innan de placeras ut i det fria igen. De är gigantiska som vuxna. Kan bli 150 år gamla. Ett imponerande antal har de nu som skall säkerställa artens fortlevnad.

Hasse & Agneta i speedboat

10:e - 11:e Mars

Bakterier av flera slag...

Tillslut lyckades vi att hitta ett nätverk på ett vandrarhem i byn som var starkt nog att nå ut till LAYA. Vi hade sett ett wifinät ombord på vår makalösa manick The Wirie som var starkt o verkade bra.Vi gick helt sonika in o köpte varsin Cola o frågade efter lösenordet. Det fick vi snällt o nu funkar det fint ute på båten. Vi la också upp 2 små filmer på Youtube. Se dem här nedan.

Lunch på lokal restaurang i byn som visade sig ha en egen bakteriekultur som vi inte var riktigt vana vid. Därför slöade vi hela dagen ombord tills besättningen kom tillbaks från sin utflyckt. Då var vi bättre så det blev köttfärslimpa till middag, gott med svensk husmanskost.

Liten film från Galapagos på vårt sätt

En av de STORA...

Ännu en film Galapagos Isla Isabela

12:e Mars

Vi drar västerut..

Frukost o besök inne i stan. Där wifi på Boobytrap och samtal till Sverige på Skype. Idag skall vi förbererda oss och handla det sist. Planen är att käka middag i stan i kväll o sedan dra vidare västerut mot Marquesas. Vi beräknar att ha 3 veckors seglats de 3000 Nm dit. Vi hörs därifrån...