Lackar mot JUL

Longtailbåtar väntar på kunder

11:e - 21:a December

Ny besättning igen

Vi ankrade i Chalong bay på ett ställe vi har hittat där det finns plats oftast. Tog en Tuk Tuk som på en vådlig färd tog oss till Tesco Lotus där vi handlade allt vi saknade ombord.

På kvällen blev det en trevlig middag på Phuket Yacht Club innan vi lotsade oss tillbaks till LAYA i mörkret.

På måndags förmiddagen kom vår nya besättning Henrik, Frida och Evelina som skall segla med oss en vecka. Efter de hade packat ner sina prylar gick vi bort till en tankbåt där vi fyllde tankarna med 300 liter diesel. Sedan sattes segel och vi seglade till sydspetsen av Koh Yai Hyai där det finns en vik som gav oss skydd för den ovanliga västanvinden som råder. Middag ombord och mycket diskussioner om vår seglats och Henriks, Fridas & Evelinas resa. De har varit på resande fot sedan början av oktober o besökt Malaysia, Nya Zeeland och Fillippinerna. Kul att jämföra o prata om.

Dagen efter sattes kurs upp i Pang Nga viken där vi ankrade utanför Koh Hong. På kvällen utforskade vi ön ända tills utombordaren slutade att fungera. Som tur var kom en annan jolle o släpade oss hem till LAYA igen. Dagen efter så gick vi över till Krabisidan genom ett grundområde som vi fått waypoints genom. Det gick fint o vi hade bra med vatten under kölen hela vägen. När vi kom ut på djupare vatten plockades förgasaren till utombordaren ner i atomer o gjordes ren igen. Nu stannade vi vid den andra Koh Hong dit vi tog jollen in i hongen o tittade. Häftigt tyckte alla.

Railey beach blev nästa nattankringsplats. På västra sidan rullade en envis dyning in så östra sidan gav oss en trevligare ankringsplats. Dessutom var restaurangutbudet bättre på denna sidan.

Phi Phi blev nästa destination. Vi ankrade på vår vanliga plats. Snorklade en stund o matade fiskarna som svärmade runt oss o nafsade i skinnet när brödet kom för sakta. Kul tyckte alla. Besättningen tog en vandringstur upp till utsiktsplatsen och vi åkte också till Maya bay för snorkling en eftermiddag. Vi stannade 2 nätter på Phi Phi.

Kurs sattes på Kho Yum där vi blev trevligt mottagna av ägarna till Sunsmile den lilla resorten vi brukar ankra utanför. Här träffade vi även Thord med sin fru på YANA. Han har seglat i området i många år och vi träffades redan förra året och har utbytit information sedan dess.

Nu var det dags för Kho Lanta. Våra vänner från Jönköping är där och hade bjudit in oss till Glögg och Julmingel i sin lägenhet. Trevlig eftermiddag där vi träffade många vänner från Jönköping som är nere på Lanta för julfirande. Middag tillsammans alla på restaurang. Kul kväll...

Henrik och Frida hade bokat in sig på Koh Mok efter deras vistelse hos oss. Vi hade lovat att släppa av dem där så dagen efter var det dags att segla ner dit. Efter 5 timmar omväxlande segling på lätta vindar och motorgång anlände vi till Koh Mok.. Vi hade en trevlig avslutningsmiddag tillsammans innan vi dagen efter gick tillbaks till Lanta där Evelina lämnade oss på onsdagen för vidare färd hemåt Sverige.

Evelina, Frida & Henrik

Mycket tampar att hålla reda på

Örn vid Koh Hong

Lyckades att fånga en fisk

Vackert kryssningsfartyg för fulla segel

Evelina snorklar i Maya bay

Henrik och Frida med

Middag på Koh Yum

Evelina vinkar av Frida & Henrik efter 3 månaders resa

22:a - 31:a December

Hela jönköping är nog i Thailand? - JUL!

Vi låg ankrade i Klong Dao viken på Koh Lanta. Umgicks med våra vänner och hade trevligt. Tänk vad kul det kan vara att träffas så här...

Vi träffade flera sällskap från Jönköping som är här nere. Totalt är det vad vi hört över 100 Jönköpingsbor o säkert ännu fler som vi inte vet om. Vi har till och med en egen Smilie gubbe i sanden men vi får rita själva hur vår sinnestämning är.

På julaftons morgon blev vi inbjudna till Cilla & Per som fixat en härlig julfrukost.. Mums! På dagen träffades alla vänner på en strand för bad och lekar i solen. Till lunch så åt Agneta o Jag (hasse) kokt skivad kall potatis, hackat ägg,, hackad lök och Matjesill, allt rikligt överöst med brynt smör.... o vad gott!

Julaftons kväll firades på Cozy Guesthouse med kanonfina grillrätter och en härlig tillbehörsbuffé. De hade även Skagenröra som passade våra munnar som saknar de svenska smakerna.

Annandagen gjorde vi en segeltur med vännerna till Koh Jum. Totalt var vi 14 pers som hade en härlig dag med segling, bad och god lunch på den lilla restaurangen. Alla var glada att få se LAYA och de skickade även in ett tips till J-Nytt som gjorde ett litet reportage. Väl hemma i viken igen satt en del kvar o hade trevligt i sittbrunnen till efterlysning gick ut :-)

2 dagar senare gjorde vi om samma tur igen. En jobbarkompis till Agneta med familj och några vänner fick en härlig segling med fulla ställ både dit o hem. Bra vind gjorde att vi stundtals höll 8 knop. Familjen på resorten är så glada när vi kommer och vet inte hur de skall visa sin tacksamhet att vi återkommer med nya kunder till denna fantastiska ö.

Vi passade på att storhandla och förbereda oss för ny besättning som kommer på nyårsdagen.

Men först blir det nyårsfirande som vi rapporterar från i nästa loggbok.

GOTT NYTT ÅR önskar LAYA med besättning

Hasse & Agneta

Hasse kör in Henrik & Frida till Koh Mok

Julfrukosten

Julbadet med Jönköpingsvänner

Flera turer med jollen för att få alla ombord

Vännerna på tur till Kho Jum

LAYA för ankar i Klong Dao

Härlig seglats med nytt gäng