Väder i Paradiset

Thailändska lyktor skickas upp vid 12 slaget

Nyår på Lanta

Vi firade nyår på Somewhere else, en restaurang på Longbeach. Där hade hela Jönköpingsgänget bokat bord med buffe och firande. Maten var bra och lite senare på kvällen satt vi i en Sala nere vid stranden. Mycket trevlig kväll som avslutades med ett sparsamt fyrverkeri och massor med Thailändska lyktor. Det lugna firandet beror på sorgen efter den bortgångna kungen.

LAYA nyårsfin

Anders & Anna ny besättning

En pannkakstant i full aktion

Ny besättning - Söderut

1:a - 3:e Januari

Anders & Anna mönstrade på efter lunch. När de kommit ombord och gjort sig hemmastadda sattes kurs söderut efter Koh Lantas kust. Vi hittade en fin vik vid Bakantiang beach. Promenad i land en stund innan vi käkade middag ombord.

Dagen efter så gick vi vidare söderut till Koh Mok där vi ankrade utanför Charley Beach. Tuk tuk in till byn där vi passade på att handla grönsaker och ta en fika. Middag på en restaurang ovanför udden med fin utsikt över ankarviken. Rätt som det var öste regnet ner o vi tvingades in under tak men hade en trevlig kväll ändå.

På morgonen jollefärd till Emerald Cave. Detta är en förunderlig plats, en grottunnel på ca 100 meter, leder in i det kolsvarta berget. Härigenom simmar man så en lampa är fint att ha. När man väl kommit in så kommer man fram till en öppning med lodräta klippväggar och en fin sandstrand. Solljuset silar ner och allt är stilla. Denna grotta användes tidigare av pirater där de gömde sina skatter, tyvärr allt för bra för vi hittade inga.

Tillbaks på LAYA sattes segel och vi seglade till Koh Libong. Ankrade utanför en resort och tog jollen in. Mycket trevlig ö men med grunda stenar runt om. Detta gör att det är omöjligt att ta sig in o ut vid lågvatten. På kvällen drabbade detta oss då vi inte kunde komma iland så det blev en pizzakväll ombord.

Thailändsk babanpankaka - mums

På väg till Emerald Cave på Koh Mok

Inne i Emerald Cave

Dramatik i ankarviken

4:e Januari

Koh Rok är två öar som är känt för sin fina snorkling. Självklart skulle vi dit. Fulla segel sattes och vi hade en fin seglats de 15 Nm det var dit. Vi plockade upp en av de fina mooring/bojarna som finns utplacerade där. De vill inte att båtar skall ankra och förstöra korallerna så nationalparken har lagt ut dessa för oss seglare. Normalt litar vi inte på dessa moorings men denna såg helt ny ut och var i fint skick så vi struntade i att dyka ner o kolla så att den var i gott skick.

Alla hoppade i jollen o stack iväg för att snorkla i det klara vattnet. Härligt med friska levande koraller och trevliga fiskar. Efter ca en timme hade vi fått nog och puttrade sakta hem till LAYA igen. På avstånd såg vi en speeboat som låg konstigt framför LAYAS för. När vi kom närmare upptäcker vi att de drar i mooringlinan... Den hade altså gått av och LAYA drivit iväg. Snabbt kom vi ombord, startade maskin och tog över kontrollen från speedboaten. Nu ankrade vi istället på en sandyta vid sidan av revet. Körde över till speedboaten o tackade dem med 1000 Bath o de blev verkligen glada. Självklart var vi det med då detta kunde slutat riktigt illa!! Middag ombord.

På natten kom ett fasligt ruskväder in över oss. Vi låg fint men ankarlarmet tjöt o det blev en vaknatt innan vi kunde somna vid 4 tiden.

Våra räddare - TACK!

Fin Kristi törnekrona på Koh Rok

Fin segling

Phi Phi

5:e - 6:e Januari

Nu ville vi till civilisationen. Kurs mot Phi Phi med fulla segel. Härlig segling nästan hela 35 Nm. Ankrade på vår vanliga plats och åkte in till byn för fika på café. På kvällen restaurangbesök hos en stressad thailändare som inte var speciellt trevlig heller. Ingen dricks då inte.. Så blev det ytterligare en stökig natt. Åskbyar kom farande o gjorde att vi kom farligt nära dykbåtar som låg på boj. Tillslut tvingades vi att ankra om för att få sova lite.

Trettondagen och Hasses födelsedag. Anna & Anders tog en vandring upp till utsiksplatsen. Vi passade på att göre lite småfix och handla lite som behövdes. På eftermiddagen for vi till Maya Bay för snorkling. Matade fiskarna med lite bröd. Anna blev precis omsvärmad av fisk.

Nu hade vi sett på Windyty att vinden skulle öka till kuling och vrida till sydligt. Grov sjö var att vänta i viken. Vi beslutade därför att ankra i den norra viken där vi skulle få bra skydd mot vinden.

Anna & Anders hade köpt en flaska bubbel dagen till ära o det blev skönsång o Hurra ombord. Trevligt - Tack. På kvällen åkte vi in o skulle ta en öl på en av pubarna. Nu öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Vi stannade på puben o käkade hamburgare och det var gott. Kul dag som slutade i sittbrunnen där vi provade att överrösta discoteken i land - Utan framgång.

Härlig segling med fulla ställ

Anna matar fisk

Linslusar

Kul är det

7:e - 8:e Januari

KULING!

Att byta vik var ett lyckokast. Vi låg fint o stilla när vinden piskade över Phi Phi. Regnet vräkte ner stundtals så vi stannade ombord och hade "mysigt". På kvällen lugnade sig regnet så vi kunde ta oss in o käka på en mycket trevlig restaurang Anna´s där vi blev mottagna av en trevlig engelsman som fixade ett bord till oss trots att det var fullbokat. Detta tack vara att vi inte stressade upp oss över att det inte fanns ett bord utan tackade för oss o var på väg ut när han ropade tillbaks oss o undrade om vi hade något emot att vänta 30 min på maten. Vad gjorde det? Trevligt ställe som är värt att rekommendera.

På morgonen skulle Anna & Anders lämna oss. Jollemotorn krånglade o regnet piskade ner så vi vinkade in en longtailbåt istället som körde in dem till stan där de kan ta färjan in till Phuket.

Vinden hade nu vridit och tryckte rätt in i viken där vi låg. Snabbt fick alla båtar som låg där byta till den södra viken istället. Hit flyttade nu alla båtar segel, motor, fiske o turbåtar för att söka skydd. Vindbyar på 50 knop och en medelvind på långt över kulingstyrka gjorde det inte lätt att ankra o få fäste. Vi ankrade första gången på 19 m djup o la ut 70m kätting. Men nä.. efter en tim hade vi draggat 100m så vi fick ankra om till en grundare plats. 13m och 75m kätting gjorde susen. Här fick vi fäste även under de värsta stormbyarna som piskade ner på oss och LAYA. Inte kul alls! Det visade sig vara en katastrof för Koh Lanta o hela södra Thailand.

Vad är det som händer med vädret? Det skall ju vara bra nu!

Fiskebåtarna lägger sig i lä