Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Mot Galapagos

Panama_Galapagos.jpg

Från Panama till Galapagos är det 850Nm raka vägen. Men när man går  denna sträcka måste man gå på insidan av Isla Malpelo för att dra nytta av de nordliga vindar som finns söder om Panama och utanför Colombias kust. Detta gör att sträckan blir dryga 1000Nm.

Här skall man också passera ITCZ/konvergenszonen som denna årstiden ligger norr om ekvatorn. I detta område möts vindarna från norra o södra halvkloten och i konvergenszonen pressas då luften uppåt. Detta bildar då kraftiga åskväder med stormbyar som inte är trevliga att gå igenom. Här gäller alltså att noga hålla reda på var zonen är för tillfället och om man kommer in i den gå snabbt igenom.

Tillbaks till startsida loggböcker  

23:e Februari

Vi kastar loss...

Direkt efter frukost och när färjan till Taboga gått hade vi fått tillstånd att gå in till dieselbryggan på La Playita Marina. 176 gallon diesel tankades - ca 650 liter. Nu var tankarna fulla. En del av våra nyfunna båtvänner kom o önskade oss trevlig seglats och när vi lämnade marinan tutades det i horn. Spännande! Stilla havet ligger framför oss..

Ingen vind så vi gick för motor till Taboga där besättningen hoppade i och under en timme skrapade o putsade skrovet från havstulpaner o sjögräs som fastnat. Sen söderut ut på havet. Efter några timmar kom lite vind o alla segel sattes. Middag blev köttfärssås o pasta. Lite strul med autopiloten som tappade kontakten med kompassen. Tillslut så skruvade vi bort autopiloten och körde i elektronikspray i kontakterna. Det hjälpte. Troligtvis hade det blivit oxid i kontakterna när vi hade tagit bort enheten när vi var hemma i Sverige i höstas och  kontakterna blev exponerade mot syre.

Natten flöt på med ibland bra vind o segling i 7,5 knop till dålig vind o gammal sjö där vi låg o seglen slog. Fantastisk mareld där vågorna lös som rullande neon bollar. Tillslut hade vi passerat Punta Mala och kommit ut på öppet hav.

DSC_0020-5.JPG

LAYA vid dieselbryggan

DSC_0027-6.JPG

Marc med kakor till kaffet

DSC_0048-7.JPG

Vår gamla Panamaflagga är utsliten

24:e - 28:e Februari

Hav, hav, hav..

På morgonen vaknade man fortfarand trött. Är inte van att segla dygnet runt så sömnen vill liksom inte än.

Frukost o morgonbestyr sedan strulade besättningstoan där nånting hamnat i kvarnen o vägrade lossna. Tack o lov

lossnade det tillslut så vi slapp att skruva isär hela toaletten, ett inte så roligt jobb.

På kvällen dog vinden o det blev motorgång genom ett stiltjebälte norr om ekvatorn. Vi fick besök av en fågel som landade o satt på mantåget o sov hela natten. På morgonen därpå kom vinden från sydväst så vi kunde motorsegla på ett kryssben söderut.

Vi hade fått med oss ett gäng med flugor ombord från Panama. Mycket irriterande när de kröp i ansiktet när man skulle vila. Nu blev det krig... Ett kinesiskt flugpapper lades ut för att fånga förövarna. Det funkade fint men vi råkade få lite större fångst också i pappret när en i besättningen fastnade först med handen o sedan la en bok i klistret.. haha haha!

Dagarna och nätterna rullade på och natt o dagpassen om vart annat. Lunken ombord infann sig o besättningen fann sina rutiner.

Ibland dålig vind o vi guppade i dålig fart utanför Isla Malpelo en Colombiansk ö som skulle rundas på insidan.

Marelden var ibland som små kulor som aktiverades av båtens bogvåg. Liknade en virvlande stjärnhimmel. Ibland undrade man var himmel ändrades till hav. Även delfiner i mareld var en upplevelse. Man såg spåren av dem i vattnet och själva lyste de upp så man såg deras kroppar.

Tillslut vred vinden mot syd och vi fick ett kryssben mot Galapagos. med 15 knop vind där vi gjorde 6 knop i snitt.

DSC_0054-1-4.JPG

Ola

DSC_0061-1-3.JPG

Nybakade frukostbullar

1:a Mars

Födelsedagsfirande ombord

I dag fyllde Agneta år. Detta firades naturligtvis med "skönsång" o hurrarop. Till förmiddagskaffet blev det nybakad tårta. Den bestod av sockerkaksbotten med hackad mandel indränkta i kiwilikör och kaffelikör. Däremellan jordgubbsylt, allt täckt med limegrädde o mandelspån. Gott va det!

Massor av delfiner kom o hälsade på. Hoppade glatt runt LAYA. Däremot fisket funkar dåligt. Vi har haft en rev ute sedan vi lämnade Panama utan resultat. Var är fiskarna?

Vi får också fåglar som sätter sig ombord på kvällarna. Stora "dykankor" som sitter på mantåget o vilar över nätterna. Sen ger de sig av på morgonen igen.

DSC_0070_redigerad-1-1.jpg

Agneta o tårtan

DSC_0080_redigerad-1-2.jpg

Delfiner på besök

DSC_0091-1-2.JPG

Besättningen spanar

DSC_0100-5.JPG

Diskussioner i sittbrunnen

DSC_0112_redigerad-1.jpg

Fripassagerare

2:a Mars

Ekvatorn  passeras

På morgonen konstateras att idag skall ekvatorn passeras. Spänningen är olidlig och skumpa las på kylning för att kunna fira med efter passagen. Efter lunch så stirrade alla på sjökortet o såg när vi sakta sakta närmade oss södra halvklotet.

Väl framme förättades dop av Kung Neptuns utsände Ola/Makrillen som gjort ett antal ekvatorpassager innan. Dopet gick till medels saltvattenbegjutning på huvudet. Vi erhöll våra nya namn som man skall bära med stolthet resten av livet. Hasse/Baracudan, Agneta/ Mai Mai, Marc/Havsaborren, Bibbi/Tonfisken, Hans/Sjöhästen.

Sen serverades skumpa i sittbrunnen med glada tillrop.

DSC_0017-9.JPG

Ekvatorn passerad, LAYA i söderhavet

DSC_0024_redigerad-1-2.jpg

Agneta döps till Mai Mai

DSC_0030-8.JPG

Hasse döps till Baracudan

3:e mars

Land i sikte!!!

Kl 10.01 skeppstid hördes ropet. Vi siktade Isla San Cristobal långt bort i fjärran. Men fortfarande har vi ca 150 Nm kvar till vår destination Isabela.

Svag vind akterifrån så vi gör dålig fart genom vattnet. Funderar på att sätta på motorn o få lite skjuts framåt. Fisket går fortfarande dåligt. Konstigt vi som fick så mycket fisk utanför Las Perlas.

Motorn startades så vi kunde nå norra sidan av San Christobal Sedan lite vind igen o motorn stängdes av.

Besättningstoan har krånglat några dagar. Nu var det dags att felsöka. Efter isärplockning av hela toan upptäcktes en våtservett i kvarnen/pumpen! Får hoppas att servetterna stannar borta hädanefter, det är ju ett rätt tråkigt jobb...

En lite kul sak var att på vår AIS hittade vi 4 st fartyg vid Equadors kust 554 Nm bort. Detta är ju 1000 Km! Hur kan det komma sig att vi ser så långt, borde inte vara möjligt.

DSC_0035_redigerad-1.jpg

Firande ombord

DSC_0046_redigerad-1.jpg

Soluppgång utanför Galapagos

DSC_0060_redigerad-1-2.jpg

Equadors gästflagga samt flagga Q hissad

4:e Mars

Ankomst till Isabela

10,07 Droppade vi ankaret i lagunen utanför Puerto Villamil. Totalt hade vi avverkat 1049 Nm på 193 timmar = 8 dygn med en snitthastighet på 5,4 knop. Vi lyckades att segla riktigt bra denna sträcka och motorgången blev bara 46 timmar. Denna sträcka är känd för dålig vind så vi är nöjda med detta.

Vi fixade till LAYA snabbt för nu skall vi inklareras. Först kom ett medical team ombord. Ställde massa frågor och förbjöd oss att gå iland idag. Imorgon kommer den stora inspektionen då det väntas 8 pers från olika myndigheter som skall inspektera hela båten.

Vi får väl roa oss själva ombord idag...

Sjölejon och pingviner kom o lekte runt båten. Fantastiskt vad snabba o rörliga de är i vattnet, helt utan ansträngning. Man blir ju avundsjuk.

Grillad köttbit på utegrillen med coleslaw fick det bli till middag...

AIS_laangt.jpg

Se fartygen 504 Nm bort vid Equadors kust!!

DSC_0002_redigerad-1-3.jpg

LAYA för ankar i lagunen

IMG_0705_redigerad-1.jpg

Sjölejon vilar på en stor boj

5:e Mars

Fast ombord

Myndigheterna kom aldrig på utsatt tid. De skulle kommit kl 10.00 men de sköt på inspektionen till 14.00. Vi får ju inte lämmna båten o gå iland så vi blev lite frustrerade att missta en hel dag.

Till nästa loggbok

IMG_0708_redigerad-1.jpg

LAYA i blått vatten

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt