Partners:

Våra samarbetspartners!

Klicka på loggan för att komma till vår partnersida.

Vill Ni också vara med och stötta vårt projekt klicka här.

 

Position via AIS.

OBS visar inte alltid oss, pga otillräkneliga landstationer

,

Panama-Nu skall kanalen tas

För att ta sig från Atlanten till Stilla havet så byggdes Panamakanalen för 100 år sedan. Flera försök gjordes men tillslut lyckade amerikanarna med denna bedrift. Om inte kanalen hade funnits så hade man varit tvungen att gå söder om Sydamerika en lång omväg i tufft väder. Kanalen är idag en viktig länk i hela världsekonomin och mycket varor fraktas denna vägen.

Kanalen håller nu på att byggas ut och kommer att öppna nya slussar inom några år där skepp upp till 427 meter kan passera. Läs mer här.

Tillbaks till startsida loggböcker  

26:e dec-3:e dec

Laya kommer i ordning igen

När vi vaknat till liv efter flygresan började vi att återställa LAYA till brukbart skick. Vi hade plockat ned en hel del saker som vi ville skydda och nu skulle allt tillbaks igen. Allt gick bra o all elekronik verkade ha klarat sig bra o funkade som den skulle.

Vi hade också med en ny kylvattenpump från Johnson pumps till elverket. Den gamla pajade presis innan vi drog hem och det fanns inte reservdelar till den. Nu monterades den nya o funkade finfint direkt.

I marinan ordnades en Thanksgiving Potluck. Vilket betyder att restaurangen stekte kalkon och alla andra skulle laga något tillbehör som knytkalas. Vi kokade rödkål som vi fick tag i färsk i butiken. Blev lyckat. Vi hade en trevlig kväll tillsammans med Joacim vår tyska vän som sett till LAYA när vi varit hemma.

Vi hade också haft problen med kylningen till huvudmaskin ett tag. Troligtvis berodde detta på en trasig impeller som släppt ifrån sig gummibitar som hamnat i kylsystemet. Vi tog en dag till att bakspola hela kylsystemet o fick ut en massa skit som fastnat.

Trevliga möten fick vi med Owe o Greta på Mayflower II som legat på land i marinan i 9 månader nu var de på plats och skulla dra norrut mot Kuba när all var i ordning. Tyvärr hade de drabbats av ett blixtnedslag i båten som slagit ut autopiloter och bogpropeller. Tack o lov så ersatte försäkringen denna skada men de kommer inte iväg förren efter jul.. Nya delar skall fram o monteras.

Vi lärde också känna Tor o Jan, 2st härliga norrmän som låg bredvid oss. Snabbt erbjöd de sig att vara besättning genom kanalen o detta passade ju oss kanon för vi ville inte hyra in inhemska linehandlers.

Tillslut var vi klara o Frank anlände som skall vara med oss några veckor genom kanalen och ut på Panamas Stillahavskust.

Möte med kanalbolagets mätgubbe som nu mätte upp LAYA till 54,5 fot! Konstigt för nu hade hon visst växt en meter på längden. Undrar om det är värmen o fuktigheten som gör detta haha..! Nä.. det beror nog på badplattform o andra grejor som kommit till efter hand..

Allt flöt på inför kanalfärden och vår agent bokade in oss att börja åka genom den 4:e december som önskat.

DSC_0010-2-2.JPG

Thanksgivingfirande i marinan.

DSC_0002-8.JPG

Mycket papper för kanalfärden

DSC_0015-5-2.JPG

Ny kylvattenpump till vårt elverk

DSC_0026-2-2.JPG

Minx som vi slussade ihop med och nya slussportarna i bakgrunden

4:e December

Vi går in i kanalen

Vi hade fått order att vara ankrade på "the Flats" utanför Gatunslussarna kl 13.00. Så vi lämnade marinan strax efter 12.00 med vår besättning Frank, Tor & Jan.

Vi fick vänta till 16.30 då vår advisor Rafael kom ombord. En riktigt trevlig kille med många skratt som hjälpte oss upp genom de tre Gatunslussarna upp i Gatunsjön. All gick jättebra o vi slussade ihopbundna med en Kanadensisk båt Minx. Väl uppe i sjön så fick vi spendera natten vid en 3 meter stor boj tillsammans med Minx. Efter en god middag så knoppade vi in och vaggades till söms på Gatunsjön.

Video från vår kanalfärd

DSC_0042-2-3.JPG

Infarten till Gatunslussarna

DSC_0046-3-2.JPG

Tor & Jan vår tillfälliga norska besättning

5:e December

Vi passerar centralamerika

Kl 06.30 dök vår nya advisor upp. Han hette Viktor och hade jobbat som advisor i 22 år. Trevlig kille som på ett proffsigt sätt lotsade oss genom Gatunsjön där vi ivrigt spanade efter krokodiler, dock utan att lyckas se en enda.

Kl 12 anlände vi till första slussen. Vi fick vänta ett tag på en turistbåt som vi skulle slussa tillsammans med. Tillslut så gick vi in i första slussen och band fast oss på utsidan av turistbåten, sedan kom Minx och la sig utanpå oss. Akter om oss kom ett gigantiskt lastfartyg och då var slussen full. Nedåtslussningen var enkel bara att åka med turistbåten ner 8 meter. Slussportarna öppnades och vi fortsatte ihopkopplade med Minx över en liten sjö till nästa sluss, som är Mirafloresslussarna. Där finns en webkamera som vi vinkade flitigt till och lyckades tydligen att synas för en del som följde oss. Här upprepades slussningsmanövern och vi for ner ett hack igen. Nu kom vi till ett känsligt läge. När nästa slussportar öppnas så blandas salt och sött vatten, detta skapar en kraftig ström i slussen beroende på olika densitet på vattnet. Strömmen kan uppgå till 4 knop ibland och många båtar hamnar i svårigheter här då de dunsar in i slussväggarna. För oss gick allt bra. Detta pga god besättning och en bra advisor.

Vi kom ut i Stilla havet och satte kurs mot Balboa Yacht Club. Då öppnar sig himlen o världens åskväder drar i gång. Sikten var totalt obefintlig så vi körde sakta in till marinan där vår agent mötte upp med nödvändiga dokument och vi fick en boj att lägga fast vid.

Så var vi äntligen i Stilla havet - Spännade!!

DSC_0054-1-3.JPG

Centenial bridge och Gold hill till vänster

DSC_0068-2-3.JPG

Loken som styr in de stora fartygen i slussarna

6:e december

Panama City

Jag o Agneta tog en taxi till det största shoppingcentret i Panama city. Säkert 5 gånger stärre än A6 i Jönköping. Här fanns märkesbutiker o allt övrigt man kunde önska. Passade på att handla mer mat så vi skall klara oss på öarna.

På kvällen kom Henrik. En svensk kille som jag fått kontakt med på facebook. Han har bott här i 12 år och hade mycket roligt och spännade att berätta om Panama. Vi skall träffas i morgon igen och då erbjöd han oss att köra runt o titta på omgivningarna.

DSC_0075-3-2.JPG

Laya för ankar. Hela Stilla havet i bakgrunden

Till nästa loggbok

All text & bild © Hans & Agneta Palmberg, Future Winds. Kontakt