Rundtur i viken

Imponerande klippformationer och öar utanför Railey Beach

25:e - 28:e November

Många öar finns det!

Kl 11.00 hade vi handlat lite småsaker och var nu redo för ytterligare ny besättning. Ulla skall ju vara kvar några dagar till, men nu kommer två till som skall vara med. Vi hade bestämt plats på Ao Nang stranden. O rätt som det var så stod två Jönköpingsbor framför oss förväntansfulla o väntade på äventyret. John o Helen skall segla med oss en vecka. Ingen direkt sjövana men det skall gå jättebra ändå.

All packning lastades i jollen o forslades ut till LAYA. Efter en snabb rundvisning så gick vi ut till Koh Poda där vi la till vid en boj. Lunch o snorkling några timmar samtidigt som John o Helen fick chansen att göra sig hemmastadda.

På eftermiddagen ankrade vi utanför Railey beach där middag intogs på restaurang.

Denna strand är mycket speciell med sina höga berg runt om. Väldigt vacker.

Morgonen därpå satte vi kurs på Koh Hong. En ö där innandömet kollapsat och som kan nås via en smal kanal genom berget och därinne finns en grund lagun. Bra snorkling med ett fint fiskliv och levande koraller utanför. Middag ombord i stjärnornas sken.

Färden fortsatte sedan söderut där vi hittade ett trevligt ställe att ankra på, på västra sidan av Koh Yao Yai. En större ö öster on Phuket. Där fanns en liten restaurang som heter The White House som serverade mycket god mat. Inte så stark men mycket smakrik.

Dagen därpå skulle Ulla lämna oss och flyga hem från Phuket. Vi tänkte att vi skulle gå runt till den fina stranden Yanui  Beach som Ulla aldrig fick se pga sjögång när hon kom. Nu visade det sig vara ännu värre! Helt omöjligt att komma in till stranden oskadd i jollen. 2 meter höga surfvågor gjorde att vi snabbt fick överge denna strand o snabbt gå upp till Chalong bay och ankra bland alla andra båtar o turistfaryg som far ut o in. Ulla sattes snabbt iland för vidare färd till flygplatsen och Sverige. Hej då Ulla kul att du var med o seglade igen!

Middag intogs på Phuket Yacht Club.

Ulla, Helen, John o Agneta

Helen sätter Genuan

LAYA för ankar utanför Koh Hong

Ulla under överhänget

29:e November - 2:a December

Äntligen eget vatten igen

Felet på watermakern visade sig vara att när vi var i Australien skulle vi köpa rengöringsmedel till den. Orginalmedlet fanns inte att tillgå och på en marinaffär såldes ett medel som enligt dem skulle passa alla watermakers. Detta visade sig vara sodium metabisulphite som absolut inte får användas i vår watermaker. Många delar måste bytas men tack o lov skall membranet vara ok. Delarna som skickades från Italien satt fast i tullen och vi ville ju inte ge oss av igen utan denna. Phil vår reparatör på Prestige marine jobbade hårt dag o natt för att hjälpa oss, men utan delar så gick det ju inte.

John och Helen utforskade fina shoppingcenter utanför Phuket town och vi handlade mat o fixade med LAYA. Vi var ankrade långt från land o på kvällen blåste det upp så en lång jolletur kändes inte så kul så det blev hemgjord pizza ombord istället.

Tillslut kom då delarna och vi kunde efter 2 dagars väntan i Chalong äntligen ge oss av igen..  Nu mot Phi Phi Don där vi ankrade. Vi gillar faktiskt denna ö. Mycket kul att titta på.

Watermakern kördes igång och fick jobba några timmar för att producera gott friskt vatten av havsvatten.

Vi utforskade Phi Phi och hade trevligt. Självklart lite snorkling o vi lyckade faktiskt se en stor o fin muräna. Trevlig avslutningskväll som började på Mama beach resort och avslutades med god middag på restaurang.

Vi lämnade Phi Phi i lätt regn, rak motvind upp till Ao Nang dit vi anlände vid lunchtid. Vi lämnade av Helen och John på stranden utanför det hotel de bokat 2 nätter på innan hemresa. Trevligt med nya bekantskaper och vi hoppas de haft en minnesvärd seglats ombord.

Inuti Koh Hong

Mango shake gott i värmen

Regntunga skyar rullar in

Templet i Krabi

3:e - 10:e December

Regn i Paradiset

Vi vaknade till ett grått o mulet Ao Nang, regnet öste ner o hade gjort det hela natten. Faktiskt rätt skönt. Vi kollade på en inspelad film till frukosten o njöt av de 27 graderna vi hade ombord. Lite småreparationer utfördes för det finns ju alltid något att göra. Mail som behöver skrivas och loggboken författas. Regnet fortsatte hela helgen o det blev faktiskt lite kallt... 25 grader haha!! Detta envisa lågtryck som utvecklades här skall fortsätta att bli starkare och ser faktiskt ut att bli en orkan till nästa helg över Bengaliska viken och röra sig upp mot Indien.

På måndagen tog vi bussen in till Krabi för att förlänga visumet. Blev en rejäl promenad genom byar och kohagar innan vi tillslut kom fram till Immigrationkontoret. Detta visade sig då vara stängt pga fädernas dag och kungens födelsedag! Så det vara bara att knata tillbaks igen och besöka Krabis centrum där vi fikade o käkade lunch.

Nytt försök på tisdagen. Då tog vi faktiskt taxi o slapp o gå 3 Km genom kohagarna i värmen. Besöket gick snabbt och smärtfritt förutom de 1900 Bath som det kostar per person att förlänga visumet 30 dagar.

Tillbaks på LAYA hissades segel o vi fick en fin seglats ner till Koh Lanta på eftermiddagen och vi anlände till Klong Daustranden där vi ankrade i skymningen. Tvätt inlämnades o middag intogs på restaurang. Vi spenderade ett par dagar på Lanta innan vi blåste över till Phi Phi don den 8/12. Bra ankarplats men livlig trafik med många båtar som åker ut o in även på nätterna. Men det är bara att gilla läget. En kväll tog vi massage för våra trötta kroppar. 600 Bath = 160 SEK för oss bägge för 1 tim oljemassage. det var skönt även om det är lite läskigt när det knakar o knäpper i rygg o leder.

På lördagen efter morgonens bestyr togs en långpromenad upp till utsiktsplatsen på Phi Phi. Hett varmt o långt att knata men det var värt varenda steg. Såg apor o vackra fjärilar på vägen. Utsikten var kanon och en gubbe sålde vatten och snacks. Vandringen ner så tog vi den kortare vägen, men den var nästan jobbigare att gå för det var brantare och många trappor. Så det var med darriga ben vi kom ner o käkade en billig o god lunch. I afton blir de middag i land.

I morgon drar vi in till Phuket för att hämta ny besättning på måndag.