Tahiti - Ny besättning

Solen går ner varje dag men skådespelet varierar...

28:e - 30:e Maj

Till Tahiti

Vi satte kurs i motvinden mot Tahiti i Taina Marina. Tufft stampande under en stund till vi kom förbi östra udden på Moorea och kunde falla av lite. Genua o mesan var fullt tillräckligt i 12 m/sek.

Närmare Tahiti lugnade sig vinden däremot gick det en envis dyning. Framme vi passet så såg vi att det gick rätt grov sjö med brytande dyning på varje sida av passet. Strömmen var på väg ut och mötte dyningen. Men djupet var ju tillräckligt och LAYAS motor stark så vi satte full fart o tog oss igenom. Som mest hade vi 6 knop i motström o fick ratta duktigt för att hålla rak kurs. Men allt gick kontrollerat och bra. Men spännande var det allt till vi kom in på lugnare vatten. Där låg en båt o väntade på oss för de skulle ut. Oh! Det såg ju livsfarligt ut när de sköts ut ur passet i en rasande fart.

Vi ankrade på samma plats som senast, o det blev en upplevelse... Det gungade o gick en jobbig sjö så det blev inte mycket sovit den natten.

Dagen efter for vi in till Papeete o kollade om det fanns plats i marinan. Vi blev glada när de talade om att de hade sänkt priserna till 50% fram till 1:a juli.

Natten därpå var lugnare o på morgonen puttrade vi runt flygplatsen in till marinan inne i Papeete o la till på en fin plats.

Mycket trevlig marina med massor av glada långseglare som hälsar o intresserar sig för varifrån vi kommer o vilka vi är.

Träffade en hel del båtar som vi lärt känna i Panama o nu kommit över hit också.

LAYA i Papeete marina

Bananer är alltid gott

31:a Maj

Besättning anländer

Det var söndag o mors dag. En stor dag här på Tahiti. Vi tog en promenad till marknaden innan frukost o där var det full kommers. Framför allt såldes mycket blomsterkransar som mor skulle ha på huvudet. Efter kl 09 stängdes sedan allt och stan tystnade ner för först var det dags för kyrkobesök innan mor skulle firas.

Det hade kommit in ett kryssningsfartyg i hamnen. Vi hörde lite musik och prat bortifrån kryssningsterminalen. Nyfikna gick vi dit. Var inget att se direkt förutom alla turister som skulle bussas runt på olika utflykter. En lokal dam med vuxen son stod vid en bil. När vi kom förbi så stoppade de oss o frågade om vi hade lust att följa med i deras bil till en utställning av Marquesiskt hantverk. De hade plats i bilen och ville erbjuda dessa till nån turist. Självklart hoppade vi in o fick en trevlig tur till utställningen och även lite berättelser hur det är att bo och leva här på Tahiti.

Sent på kvällen anlände Ulla och Aare, vår nya besättning med flyg från Sverige. Aare är en gammal kompis till Hasse o Ulla har hittat oss via Zai som var med över Stilla Havet. De hade med sig massor med spännande grejor från Sverige, reservdelar, sill, godis, post, tidningar och en ny kamera. Dessutom hade Aare med en ukulele med LAYAS namn på som han skänkte för framtida musikstunder ombord. Det blev mycket prat in på småtimmarna innan alla somnade ombord.

Vår nya ukulele

1:a Juni

Papeete - Watermakern lagas

Direkt efter frukost gav sig besättningen in till stan för att kolla in Papeete. Vi började arbetet med att montera en ny högtyckspump till watermakern. Det tog några timmar, men sedan var allt OK igen och vi kunde producera gott vatten igen.

Vi tog också en tur in till stan o hittade gratis wifi en stund på ett café

På kvällen middag vid alla foodtrucks bredvid turistbyrån. Blev kinamat som smakade bra.

Internet ... lycka :-)

Marknaden i Papeete

Pomplemousse, Mango & Papaya.. goa grejor

2:a -5:e Juni

Tillbaks till Moorea

Vid lunchtid när alla hade handlat klart allt i stan kastade vi loss o gav oss ut på havet. Genua o mesan sattes o vi seglade fint över till Moorea. På vägen så gick vi igenom mycket av funktionerna ombord allt eftersom de uppstod. Det tar lite tid att lära sig allt ombord.

Vi gick in i Opunohu bay och tog till höger innanför revet. Ankrade vid tikisarna (se tidigare logg). Där blev det snorkling på revet innan mörkret föll. Ikväll pizza till middag.

Dagen efter, värsta strulet... Först började kolla watermakern som suger lite luft i grovfiltret. Hann inte mer än börja skruva då man hör -Nu är det stopp i toan!! O det var STOPP hel stopp inget kom ut alls. Felsökning överallt o konstaterar till slut att en slang var helt igensatt av urinsten. Mycket slit innan slangen kom ut o kunde göras ren på badbryggan. Sen montera tillbaks allt igen. När det var klart så passade vi på att montera nya gångjärn till toalocket som gått sönder. Upptäcker då att Jabsco har bytt gångjärn i och för sig till bättre men toalocket passade ju inte som förr med våra klackar som tar krafter i sidled. Ja, då fick de flyttas under kraftuttryck.

Sen var det dags för utombordaren som gått dåligt ett tag på tomgång. Bytte bränslefilter o gjorde rent en ventil sen gick den fint igen.

Tillslut kunde vi då ta tag i watermakern o lyckades nog hjälpligt att få den att inte suga luft.

Vi hann också med en snorkeltur till stingrockorna o hajarna. Aare o Ulla tyckte det var häftigt att snorkla med alla närgångna odjur..

Dagen efter började med en tur in till byn där frukost baguette inhandlades. God frukost o gott kaffe när vi kom hem. Sen halade vi ankaret o satte kurs på Maharepa där vi ankrade utanför restaurangen med internet. På eftermiddagen tur in till byn där besättningen bjöd på kaffe o glass på café.

Dagen efter passade besättningen på att ta en tur runt ön när vi stannade ombord för att byta 2 st vantskruv, montera nya mugghållare och finjustera vajern till sänkkölen.

På eftermiddagen sattes kurs på Raiatea.

Nya besättningen Ulla & Aare med  Moorea i bakgrunden

Aare snorklar på Moorea

Aare o Ulla håller björnkoll på navigeringen

Mobilmast förklädd till palm.