Thailand

LAYA i välkända Maya bay

20:e Januari

Koh Bulon Leh

Vi rundade västra sidan av Langkawi och seglade norrut. Fin segling hela dagen. Målet var Koh Bulon Leh som vi hört skulle vara jättefin.

När vi anlände gick vi runt för att hitta en relativt skyddad ankringsplats. Tog jollen in och vandrade runt o tittade på denna fina ö.

Vi hade fått reda på att Pelle o Monica från Gränna var här så vi letade upp deras resort och hälsade på. Var jättekul att ses och vi hade en kul eftermiddag tillsammans med mycket snack.

Tillbaks på LAYA i solnedgången började det blåsa upp. Efter ett tag inser vi att vi inte kan ligga kvar. Upp med ankaret och runt till läsidan av ön där vi efter ett tag lyckades att ankra på 16 m djup. Blev en stökig natt...

Laya för ankar utanför Koh Bulon Leh

Pelle & Monica från Gränna

Härligt kvällsljus

21:a Januari

Koh Mook

Alla var uppe tidigt och såg trötta ut. Det hade inte blivit mycket sova av på grund av ankarlarm som tjutit och LAYA som rullat i sjögången.

Vi drog iväg och hade fin seglats hela dagen upp till Koh Mook. Ankrade utanför Charlie bay. Jolle in och taxifärd till byn där de kunde sälja oss ett SIM kort till telefonen så vi fich internet igen.

Ön var mysig med riktiga inhemska människor på och inte bara turister. Vi gillade denna ö skarpt. Snorklingstur till Emerald Cave där Hasse o Fredrik simmade in i mörkret för att komma till en hemlig strand inne i ön.

Middag på rikigt Thaihak utefter vägen. Jättegott käk! Papayasalladen var så stark att tårarna rann på vissa..

Linda o Fredrik i taxi till byn

22:a Januari

Maya bay

Phi Phi Island är ju ett välkänt turistmål. Öarna låg mitt emellan Koh Mook och Phuket så passade ju bra med ett stopp där. Vi fick ett infall att vi ville se Maya bay. Detta är en mycket spektakulär vik med vackra klippformationer, och här spelades filmen The Beach in. Vi gick sakta in i viken o var presis på väg att svänga runt. Då lämnar en Thailändsk katamaran en boj som de legat vid. Vi ropade o frågade om bojarna var OK att använda o fick till svar att de var för alla. Plockade snabbt upp den o förtöjde mitt i Maya bay. Snorklade en stund och pratade med en kille som sa att bojarna är offentliga och det går bra att ligga hur länge man vill. Vi beslutade snabbt att stanna över natt. Häftigt ställa att övernatta på men turistbåtarna ger sig nästan aldrig. En båt hade som specialité att erbjuda övernattning ombord så vi var inte ensamma. Men magistk med månsken i Mayabay...

Phi Phi i fjärran

In mot Maya bay

Höga klippor

Linda & Agneta i solnedgången

En turistbåt hade som specialité att övernatta i Mayabay

23:e Januari

Phuket

På morgonen så kom de första turistbåtarna kl 06,15...? Vad gör folk uppe så tidigt o vad skall de göra då?

Vi seglade snabbt över till Phuket o anlände vid lunchtid till Chalong där vi ankrade. Inklareringen gick snabbt o smidigt på marincentret på piren. Vi var beredda på att få betala en bond på 20 000 bath för att vi skulle lämna landet och LAYA skulle vara kvar. Men detta kunde undvikas genom att betala 2000 bath till imigration. Var detta en muta eller? Jaja det gjorde allt smidigare i alla fall.

Stark vind var på väg så vi gick runt sydspetsen o ankrade i en vik påp västkusten. Middag i land där härlig kryddstark Thaikäk serverades.

Härliga vyer

24:e - 26:e Januari

Kata Beach

Vi fortsatte norrut och ankrade utanför Kata beach. Här låg en svensk båt ankrad och vi tog jollen över för att säga hej. Trevliga göteborgare som varit här länge. Bokade att äta middag tillsammans på kvällen. På väg hem så stannade utombordaren och i den kraftiga frånlandsvinden drev vi snabb ut mot havet. Tack o lov upptäcktes detta av lifeguard som kom ut med en jetski o drog oss hem till LAYA igen. Sen stor felsökning med förgasarrengöring och byte av filter tills motorn gick igen.

På kvällen middag med göteborgarna då vi utbytte erfarenheter.

Dan efter tog vi lokalbussen till Phuket Town och ett stort shoppingcenter, där vi knallade runt i aircondition och hade det trevligt med fika o Mc Donalds besök.

Kata beach har hög puls med jetski och paragliding som susar runt båten på eftermiddagarna. För oss som inte riktigt är vana med så mycket folk kan det ibland bli lite för mycket...

Kata beach fullproppad med turister

Fiskebåtar som vilar ihop

LAYA utanför Koh Jum

27:e - 28:e Januari

Phi Phi & Ko Jum

Nu hade vinden mojnat lite och vi kunde ta oss i motvinden tillbaks till Phi Phi. Ankrade på Phi Phi Don på läsidan. Vi insåg att det skulle bli svårt att ta sig iland så det blev middag ombord. Sen drog showen igång. Ungefär 4 st diskotek hade sina högtalare ut mot vår vik. Musiken var hög! Problemet var att de spelade olika låtar så vi kunde liksom inte ta till oss musiken. Volymen stegrades under kvällen och nådde toppen vid 2 tiden då det tystnade, och vi kunde somna in utan basvibrationer..

Vi fortsatte till Ko Jum där vi ankrade utanför en stillsam strand. Tog jollen in till en resort och vandrade in till byn där vi lyckades att hitta det mesta vi behövde. Tillbaks på resorten erbjuds fina fruktshakes och fritt wifi. Ko Jum kändes riktigt genuint med lågt tempo och vackra vyer. Små stillsamma resorts utefter en fin orörd strand. Synd är bara att vattnet inte är så bra. Dålig sikt som kanske beror på de senaste tidens kraftiga blåst.

LAYA utanför Koh Lanta

29:e - 31:a Januari

Koh Lanta

Vi anlände till Koh lanta mitt på dagen. Manövererade in genom alla fiskeredskap och ankrade ca 300 m från Klong Dao stranden. När vi kom iland så  stog Guy o Gunilla där o tog emot. Före detta arbetskamrater till Agneta. Blev ett trevligt möte efter lång tid och en middag på kvällen. Här på Lanta är det ett riktigt svensk paradis. Mycket svenskar och det talas svenska överallt. Men väldigt trevligt ställe så vi förstår att svenskar gillar Lanta.

Dagen efter blev vi bjudna hem till Lotta o Dick som bor här i ett hus. Agneta har också jobbat med Lotta innan. Hon bjöd på svenska bullar o gott kaffe. Mycket prat o historieberättande. sedan en tidig kväll då alla var trötta.

Söndagen blev det tuktuk färd. Lotta o Dick lånade ut sin HV brandade tuktuk o vi fräste runt på guppiga vägar. Lite otäckt är det allt med vänstertrafik och att köra ett konstigt fordon som inte beter sig som man är van. Vi stannada o fikade på en restaurang med utsikt o sedan till Saladan där vi knatade runt ett tag.

På kvällen middag på Cozy Guesthouse där Linda o Anders driver en härlig restaurang. De är bägge från Jönköping och kända av oss sedan innan. Kul o bra mat - Värt ett besök!