Vättersemester 2

Lördagen 21/7

Vandring och Fiske

Vaknade av att ankarlarmet drog igång kl 07.00. Inte på grund av att vi draggat utan att vinden vände och vi hade satt det för snävt. Jaja bara att gå upp till en fin morgon. Efter frukost tog vi jollen in till bryggan vid Igelbäcken och tog en fin vandring upp till masugnen och en lite sväng ut i naturreservatet.

Sedan beslutade vi att röra på oss lite så vi puttrade iväg till Kyrkogårdsön och släppte ankaret i den fina viken.

Nu skulle det bli fiske av!! Vi rodde iväg och kastade med nyinköpta fina drag och rodde även med drag ute. Fick ett jättehugg som kändes som en hel stock o det var just var det var.

Ingen fisk idag heller så middagen fick bli KORV, gott det med...

Våra irrfärder fredag o Lördag

För ankar i Igelbäcken

Ny vy ofta...

Korv till middag - Gott!

Söndagen 22/7

Ny besättning - Hjortholmen

Vaknade av att vindgeneratorn drog igång. Vinden hade vridit och den kom igång riktigt fint o laddade på ordentligt. Vi käkade och seglade tillbaks till Igelbäcken där vi skulle hämta upp vår nya besättning Fredrik o Linda som skulle vara med oss ett par dagar.

Vinden var frisk så vi käkade lunch innan vi kastade loss. Kurs sattes mot inseglingen till Olshammar och tillslut droppade vi ankaret i lagunen vid Hjortholmen.

Vi hade en trevlig eftermiddag med mycket snack och en promenad i land. Blev god grillning på kvällen Aktergrillad benfri kotlett med ugnstekta potatisar o bearnaisesås.

Fredrik kämpar med tamparna

Fredrik o Linda på G!

LAYA till ankars vid Hjortholmen

God middag idag IGEN!

Måndag 23/7

I "sketalukta" mot Askersund

Vi lämnade Hjortholmen och puttrade sakta in mot Olshammar där vi skulle plocka upp Marie och Linn som körde bil dit. I Olshammar ligger Aspa bruk som är ett pappersbruk och det luktar väl sisådär kan man väl milt säga.

Väl inne vid Aspa båtklubbs fina anläggning möts vi ave en trevlig kvinna som visar var vi kan ligga. Vi gick ända in till mastkranen och gjorde en fin tilläggning.

När vi fått vår nya besättning kastade vi loss och gick ut på Vättern o satte segel. Hade fin segling ända upp till Askersundsbron där vi fick reva.

Vi hittade en fin plats vid glasskiosken i Askersund där vi käkade våran högtryckta köttgryta.

Marie & Linn seglar

Högtryckt gryta i salongen

Mysigt i lampans sken

Tisdag 24/7

Frisk vind med revade segel

Vi lämnade Askersund efter morgonpromenad och frukost. Efter vi kommit ut på fritt vatten sattes mesan och revad genua. Fin härlig segling till Forsaviken där vi droppade ankaret och käkade lunch. Sen ut på sjön igen och vi seglade tvärs över till Olshammar där vi släppte av Marie och Linn igen.

Sen puttrade vi upp i skärgården och hittade en fin ankarvik vid Skallen där vi mös i det allt bättre vädret. Marie hade "glömt" en flaska bubbel när hon gick av. Nu passade vi på att njuta av den...

Fredrik & Linda seglar

Marie o Linn njuter

Hasse häller upp bubbel

Onsdag 25/7

För fulla segel

Vi lämnade Skallen och gick ut på Vättern. Idag ett underbart väder för första gången på länge. Satte fulla segel och hade en härlig segling tvärs över sjön. Agneta fick ett telesamtal från en gammal kompis som låg vid sandstranden på Rökne Huvud. Vi satte kurs dit och släppte ankaret 100 m utanför den proppfulla bryggan. Agnetas kompis med man kom onbord och fick en rundvisning.

Därefter seglade vi hela vägen till Igelbäcken där vi droppade ankaret i viken.

Fredrik har hela tiden varit sugen på att klättra upp i masten. Nu var det dags, så han klättrade upp o inspekterade riggen. Allt OK.

Till mddag käkade vi en god spansk omelett.

Mysigt

Agneta fick ÄNTLIGEN öppna nedgångsluckan akterut