Vättersemester 3

Torsdagen 26/6

Mot Motala

Efter frukost packade Linda och Fredrik ihop och lämnade oss för sin fortsatta semester. Det har varit några trevliga dagar tillsammans.

Vi halade upp ankaret ur leran och hissade alla segel. Fin segling till Motala där vi fick en finfin plats vid kajen.

På vägen passerade vi Erkerna några skär som skarvar har ockuperat och fullständig skitit ner! Inget liv på dessa öar längre.

Passade på att tvätta men det tog sin tid för det var kö till alla maskiner. Om bara alla hade gjort som det står på anslaget att bara köra på quick program så hade det nog gått fortare...

På kvällen god middag på Wätternmagasinet med kall inkokt röding, färsk potatis och räksås.

Fredrik & Linda lämnar oss

Skarvarna har tagit död på dessa skär

Fredagen 27/7

Ny besättning - Ombo öar

På förmiddagen cyklade vi runt Motala. Det blev besök på Motala båtvarv där vi köpte lite reservdelar och även Biltema där det blev en matta.

Sedan bunkrade vi mat för ny besättning som mönstrade på kl 17.00. Calle, Maggan och Ann-Marie var vår nya besättning. Genast de kommit ombord kastade vi loss och satte kurs på Ombo öar och Djäknesundet. Väl framme blev det hemlagad lasagne till middag som vi förberett i hamn. Det var en trevlig kväll på svaj och mycket roliga diskussioner.

Lördagen 28/8

På kryss norrut - Kyrkogårdsön

Efter frukost sattes segel och vi kryssade norrut mot Lilla Röknen. Härlig kryss och vi fick LAYA att ta vinden riktigt bra.

När vi kom upp till sundet på västsidag av Lilla Röknen bröt ett åskväder loss så vi gick in i en vik, droppade ankaret och lagade lunch. Passade även på att titta lite på damfotbollen på OS..!

Sedan gick vi till Kyrkogårdsön där vi droppade ankaret på en för oss ny plats utanför grillplatsen. Fint ställe med kvällsol. På kvällen blev det grill! Besättningen hade haft med sig lammkotletter som blev jättegoda tillsammans med kryddsmör och ugnstekta grönsaker. Vi fick även besök av vår kompis Henke som låg för ankar i viken. Trevlig kväll med mycket historier...

Maggan & Calle i lyktans sken

Calle, Maggan o Annmari kryssar i den fina vinden

Hasse o Agneta myser i solskenet

Söndagen 29/7

Halvvind till Motala

Vår besättning var tyvärr tvugna att lämna oss på söndags eftermiddagen. Så seglen åkte upp och kurs sattes mot Motala igen där deras bil stod. Härlig halvvind på ca 6 m/sek hela vägen till Motala så vi gjorde fin fart genom vattnet. Snittade på ca 6 knop.

När vi anlände utanför Motala passade vi på att gå in till sjömacken o tanka upp lite diesel som behövdes.

Lunch intogs vid kaj i Motala hamn innan vår besättning lämnade oss för hemfärd till Skåne/Halland. Har varit jättetrevligt på alla sätt. De planerar att följa med oss någon sträcka nästa år, vilket det vi ser fram emot.

Kvällen blev avslappad med TV i salongen o tidig nattning.

Danska flottan på väg in i kanalen, vad gör de här?

Fin plats i Motala hamn

Måndag 30/7

Rak motvind till Hästholmen - Vättern i ett nötskal

Nu var vi ensamma utan gästbesättningar. Så vi tog det lite lugnt o handlade lite grejor vi behövde.

Motala är vi lite trötta på så vi kastade loss och gav oss ut i den sydvästliga motvinden på ca 7 m/sek.

Det blev en slapp färd med motorn som fick jobba. Passade på att se lite på OS på vägen. (ja... vi turades om !)

Framme i Hästholmen var vi tvugna att lägga till på boj. När vi ligger på boj så är vi tvugna att ta en boj på varje sida. På kvällen så gjorde vår båtgranne oss uppmärksamma på att den ena bojen hade repat upp två rejäla repor på styrbordsidan. På de nya bojarna sticker det ut en vass bult som kan repa upp vilken båt som helst. Konstigt att man inte satt något skydd på dessa. Man blir ju lite sur när något sånt här händer.

Agneta kollar fälttävlan :-)

Fin plats trodde vi...

MYCKET irriterande repor :-((

Tisdagen 31/7

Cykeltur - Bestigning av Omberg

Idag beslöt vi att vi skulle ligga kvar i Hästholmen o ta en rejäl cykeltur. Men först flyttade vi LAYA in till en långsides plats vid bryggan så att vi inte skulle få mera repor. Pratade med hamnvärden o han höll med om att det var konstigt med dessa vassa bultar.

Cyklelturen var jättefin upp på Omberg genom bokskogar och fina utsiktsplatser. Dock var det väldigt backigt så vi fick en genomkörare i hela kroppen, som var välbehövligt nu..

Vi stannade på ett ställe och tog vandringsleden upp till toppen av Omberg - Hjässan. Därifrån var det fin utsikt runt många mil. Sedan hemfärd i motvinden.

I Hästholmen ligger Värdshuset Wätterhästen som är berömt för sin Wienersnitzel. Efter vår cykeltur var vi väl värda en sådan. Jättegott o klassiskt.

Hästholmen sedd från Omberg

Agneta på toppen av hjässan

Fin skylt utanför värdshuset

En JÄTTE snitzel - mums!

Onsdag 1/8

I motvinden mot Ödeshög

Idag blev det en cykeltur igen. Till Ödeshög blev det som ligger 6 km bort. Vi hade en rak motvind hela vägen och det var riktigt jobbigt att ta sig fram. Men tillslut kom vi fram och lyckades hitta en färgaffär där vi tänk köpa lite grejor hos. Döm av vår förvåning då den var stängd på onsdagar!! Blev istället en ny vattenkokare på elaffären och en fika på kondis innan vi blåste hem i den då sköna medvinden. Hittade lite körsbär som vi njöt av på vägen.

Väl hemma så kastade sig Hasse i sjön o bytte drivpinnen till bogpropellern som vi bara ersatt tillfälligt sedan den gick av innan vår semester.

Passade också på att tejpa över bulten på den närmaste bojen så att vi inte får mer repor. Vi har föreslagit för hamnen att de skall såga till avloppsrör o trä över röret på bojarna för att undvika att fler båtar blir skadade.

På eftermiddagen fick vi besök av Henrik och Ewa som anläde i Henriks båt. Vi hade en trevlig kväll tillsammans i sittbrunnen...

Agneta njuter av körsbär

Bojröret med den vassa bulten :-(